Vad har ni i Tanken .....?

stabilt10

Medlem
28 jan 2007
22
0
1
GÄvle
Jag undrar om det kan vara förnuftigt att ha ngt i bensintanken på skotern

som ex K-sprit till bilen. Men vad jag har hört, behöver inte vara sant

så ska man inte ha ngt i tanken på en 2T som innehåller sprit för då tar spriten

bort 2t oljefilmen? Men jag vet ej vad man ev ska ha i tanken som minskar

risken för ev is i förgasare eller vatten droppar som ligger i förgasarna

och d*****s. Ngn sa att det finns en typ av OB, en absorberingsstrumpa

att stoppa i tanken som skulle ta åt sig fukt. Har ni ngt i tanken på era

skotrar som tar bort ev fukt?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag kör med Någon RedLine produkt som ska ta bort vatten .. Ingen aning om det funkar men den har inte frusit än..
 

Gilmour

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Har aldrig haft några tillsatser och det har aldrig frusit för mig.
 
Last edited:

summit800

Medlem
19 nov 2007
6
0
1
Gällivare
Allt med vatten kan frysa och hur får man vatten i tanken (om man nu inte plurrar med skotern) oftast genom att man kör in och ut skotern i ett varmt garage och det bildas kondens (samma som med bilar) men under alla år som jag kört skoter har jag aldrig haft några problem med vatten i tanken så därför inga tillsatser i mitt bränsle.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Finns väl såna där vatteneliminatorer på en del hemsidor har jag sett. Bengan hade en klok sak såg jag. Man byter ut bulten i flottörhuset till en med slang och då ser man om det är vatten i fuggen för det lägger sig lägst. Men det kan ju fortfarande finnas H2O i tanken :/
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag har åkat ut för frostplugg i min gamla maskin.

Någon sa, använd K-sprit.

En annan sa, använd T-sprit..

Vem som har rätt vet jag inte.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Enda chansen att få en nått vatten i tanken är väl om du är oförsiktig när du tankar så det slinker in snö imellan (om du tankar från dunk)
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Finns även en vattensnaskare som har en snörstummp så att man kan få upp den som man lägger i tanken, ser ut som ett perforerat plast rör med en typ av påse i
och har fungerat klockrent för mej och räcker en vinter.
Finns att köpa på fritidscenter.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Många skotrar som nypt kan orsaken vara just vatten-/isproblem.
Det kan bildas en liten ispropp (pga den väldigt låga temperatur som är i förgasaren när man kör) som gör att en av cylindrarna går magert.
När man plockar isär den har isproppen smält och försvinner med bensinen man tappar ur.
Där står man med lång näsa, och förstår inte vad som orsakat nypet.
Plockar man inte isär förgasarna så kan den nypa ingen eftersom vattnet är kvar.
Det tillsätts (av bensinbolagen) medel på vintern för att motverka att vattnet i bensinen fryser, för det finns alltid en liten, liten mängd vatten i bensin.
Men har man tankat upp bensin på sommaren och använder det på vintern finns inte tillsatsen, och det kan bildas is.
Jag har alltid kört med någon typ av tillsats, kanske onödigt, men det är en liten kostnad i jämförelse med ett kolv nyp.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Alla bensinbolag sätter in ett frys skydd i sin bensin på hösten och har det sedan hela den kalla perioden. Att köpa typ k-sprit är inget annat än att kasta pengarna i sjön då det redan finns i bensinen.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Sticker ur hakan och säger att rent generellt är alla tillsatser men kan köpa rent bondfångeri dvs. dom gör ingen skillnad och kan i bästa fall inte ställa till någon skada.

Har inte sett någon "tillsats" tillverkare som kan presentera seriös forskning eller annan vetenskap som bevisar deras effekt.

Skulle tro att de enda som tror på dess effekt är dom som tjänar pengar på dom eller om man verkligen vill lura sig själv. Om det räddar nattsömnen för en och annan kan det väl i så fall vara nog så bra då sömnproblem kan vara nog så allvarliga och besväliga, men om de har någon annan effekt vill jag se seriös forskning på produkterna innan jag tror att de har någon effekt

Gick in på tripak´s hem sida och hittade ingen som helst vetenskapligt stöd för att deras produkter skulle förbättra något, om jag vore marknadsförare skulle jag skryta men forskning och oberoende tester på första sidan om jag hade några, men det enda som finns i överflöd är en massa påståenden och tyckande från enkilda människor typ...

"Har heller inte haft problem med några is-proppar under åren. Bränsleförbrukningen har sjunkit med en halv liter per mil.
TriPaks produkter kan jag verkligen rekommendera alla skoteråkare.

Kent Nyman
Reservdelsbutiken, Edsbyn"


Anser att sådana påståenden är rent nonsens och gränsar till vad som är brottsligt. Enda test man hänvisar till är nåt avgas test som skulle vara gjort i samband med Classic Car Week i Rättvik enl. hemsidan, men när det skulle vara gjort (år?) och vem som är ansvarig för seriositeten samt dokument som visar på att det är sant och inte enskilda påståenden finns inte med.
Grunden i all forskning säger att men ska kunna upprepa det resultat man får vid tester och provning och det kan man då inte visa på i detta fallet.