Vad kör ni med för släp till bilen?

Snösladd

Medlem
18 mar 2015
36
0
1
Mora
Vad kör ni med och vilken typ utav släp tycker ni funkar bäst? Tänker nu självklart på när man fraktar sin skoter på släpet och inget annat. Men andra typer av last är också välkommet om ni tycker det.:)

Vissa har flera släp och andra har "bara" ett eller inget alls. Tycker ni kåpa, kappel eller "naket" släp är att föredra? Bromsat eller utan bromsar?

Har sett folk köra in skotern i en hästtransport också!:eyebrows:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Bromsat, med tipp och kåpa tycker jag är bäst iaf. Jag har en flakstorlek på 180x400cm.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Håller med Chris.

Tipp för att kunna lasta av och på smidigt.
Kåpa för att skotern inte ska se ut som kriget och bli förstörd av all skit och salt efter vägarna. En till väldigt stor fördel med kåpa är att man kan lägga packning på vagnen.
Bromsat är säkrast, framförallt på vintern. Inte roligt när det är halt och man har ett obromsat släp bakom som skjuter på när man vill bromsa.
Nu vet jag inte om du tänkt dig ett släp för 1 eller 2 maskiner.
Ska du ha en större vagn så hamnar du automatiskt på bromsat då man inte kan hålla sig under 750kg totalvikt med 2 skotrar + släpets egenvikt.

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Jag kör ett 4P 445 TXI med kåpa och invändiga hjulshus. Enligt ÅF så skiljer det ca 1dl/mil på att ha ett släp med invändiga hjulshus kontra ett med utvändiga hjulhus.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skulle inte skaffa ett släp bredare än 185cm flakmått, då med inline, alltså hjulen under flaket.
Måste gå tungt att dra med bredare släp, samtidigt som man behöver husvagnsspeglar för att kunna se bakom vagnen.

Kör själv med 1.52x5.00 flakmått.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tycker inte det går speciellt tungt.
Nackdelen är då det är sörja/djupsnö efter vägen och vagnens hjul inte passar i bilens hjulspår. Då går det lite tyngre.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Allt är ju relativt...
Med stark bil märker man inte om det går tungt, man ser det på bränsleförbrukningen.

Åf säger att hjulhus på utsidan drar 1dl extra per mil jämfört med inline. (om det stämmer)
Då lär ju en vagn där hela frontytan är 40 cm bredare och ca 20% större (180>220cm) gå ännu tyngre...

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jao, man får ju tanka lite oftare när släpet åker med.

Yttermåttet på släpet 228cm bred, bilen, i detta fall är 194cm bred. Höjdskillnaden kan man i princip räkna bort då bilen är nästan lika hög som kåpsläpet samt att kåpans övre del sluttar neråt.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ett 4p med måtten 320cm x 185cm, förlängt över dragstången till ca 370 långt, får ett jävla kultryck men med nivåreglering på 124:an märks det inte. tipp men inte skruvtipp så oftast backar jag mot plogkarm eller liknande vid lastning. absolut inte kåpa, totalt värdelöst, när jag och en kompis tog deras nya 4p 445 med kåpa så blev ändå skotrarna fulla i dam då det dammade efter grusvägen, och det var inte mycket det dammade, hade vi tagit vårat vagn hade dammet inte legat kvar på maskinerna. sen går det så jävla tungt med kåpa så det kommer jag aldrig köpa iaf

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Ska man ha det optimalt så lär man nog ha två släp. En med kåpa och en utan.
Jag har nog nu den bästa kombinationen för mig.

En Henra pl27c/s entreprenadvagn med boggi utan kåpa. Flakyta 180 X 400. Totalvikt 2700 kg.
Släpet har 13 tums hjul med lågprofildäck som går under flaket. Alltså inga hjul som sticker ut och inga hjulhus som är i vägen på flaket. Lasthöjden på flaket är bara 2-3 cm högre än en vanlig vagn typ 4P eller liknande. Alulämmar runtom som går att fälla helt eller ta bort helt om man vill ha en ren flakvagn.
Perfekt om man ska lasta från sidan med pallgafflar.
Får på 3 hellånga skotrar utan problem. Har även lastat över 3 ton på flaket flera gånger och den håller för det mesta.
Vagnen går lättare än vad min gamla enkelaxlade Gisebo 180X365 gjorde pga att hjulen följer bilens hjulspår och att man slipper skärmarna som sticker ut.

Köpte i vintras också en ny Reko 135 X 337 ( bromsad 1000kg ) med glasfiberkåpa. Perfekt om man åker själv och bara ska ha med en skoter eller bara behöver en vagn med kåpa för att köra möbler, byggskivor mm på vintern eller när det regnar.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Angående bränsleförbrukning kan jag fylla på info från min erfarenhet. Drar med en VW Passat TDI 140hk 4 Motion

Lastat släp med 1 skoter + lite packning. Hjulhusen utanför ( kåpbredd ca 185cm) ca 0,8l/mil

Med husvagn: bredd 250cm höjd ca 240cm, vikt 1800kg ca 1,0l/mil

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
absolut inte kåpa, totalt värdelöst, när jag och en kompis tog deras nya 4p 445 med kåpa så blev ändå skotrarna fulla i dam då det dammade efter grusvägen, och det var inte mycket det dammade, hade vi tagit vårat vagn hade dammet inte legat kvar på maskinerna.
Nu vet jag inte när du kör skoter, men dammiga vägar måste ju vara relativt sällan man stöter på? Oftast är det ju slask och ler, och att påstå att kåpa inte hjälper då är nog rätt dumt.

Du menar att vägdammet blåser av skotrarna när man inte har kåpa? Ja det är ju sant, på huven. Det som tryckt sig in i diverse håligheter ligger nog där det ligger.

Nä enda anledningen att undvika kåpa är att dom är tungdragna, och då är dom inte så farligt tungdragna ändå iaf inte en 445TXI.(Då drar jag med en liten 320d) Det andra anser jag är hittepå anledningar för att du intalat dig själv att kåpa suger. =)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har också haft den tron att man inta ska ha kåpa, men man blir äldre och inser fördelarna.
Finns väl bara tre nackdelar med kåpa.
Dyrare inköp.
Går tyngre att dra.
Släpvagnen blir mindre "allround"

I övrigt så är det bara fördelar.
Tycker det nästan är ett måste att kunna lasta packning på släpet om man ska på långresa till fjälls.
Man får inte plats med all packning, verktyg och reservdelar för två personer i en bil.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.286
1.111
113
Stora Blåsjön
Har släp med både alukåpa och utan och jag märker då ingen större skillnad i soppa förbrukning mellan kåpa och utan. Det som påverkar mer är hur mycket man lastar på vagnarna och hastigheten. Brukar skilja ca 1-1,5dl/mil om man kör lagligt eller kör så fort det går...
Ang bredden så har jag haft en 220x380cm med kåpa förut men den blev skrot efter en älg ville kolla närmare på den. Så nu kör man med en 185x425cm vagn och skulle aldrig gå tillbaka till en 220cm vagn, mer lättdragen och man kan hålla koll bakåt utan att ha några extra backspeglar på bilen.

Då jag är rädd om mina maskiner och inte vill ha in massa gegga och slask i maskinerna så är kåpa ett självklart val när jag ska förflytta skotrarna.
Och får man in massa damm i kåpan så bör man nog lägga någon minut på underhåll... för då måste det vara någon tätningslist som inte tätar riktigt.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
alla är vi olika, jag tycker bara kåpan är ivägen. inte gör det nå om maskinerna blir slaskiga/leriga, då är det sånt väder so man ändå spolar av bil/vagn då man kommer fram. om man inte märker skillnad i soppa förbrukning på bilen så måste man ha grymt mycket att köra med. går betydligt tyngre så fort jag hänger på ett släp med kåpa än ett utan kåpa, med ett tomt kåpsläp går det knappt 80, med ett utan kåpa kan jag då ligga iaf runt 100km/h lastat med 2 skotrar

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
alla är vi olika, jag tycker bara kåpan är i vägen. inte gör det nå om maskinerna blir slaskiga/leriga, då är det sånt väder so man ändå spolar av bil/vagn då man kommer fram.
Har då hittills inte kommit till någon fjälldestination där man enkelt kan svänga in och spola av ekipaget.
Salt och slask letar sig in överallt. Skulle gissa att motorrum på en skoter som gått på käpsläp och en som gått på öppen vagn ser väldigt olika ut...
Den senare har nog all aluminium ärgat på, den första ser det nog rätt okej ut.

med ett tomt kåpsläp går det knappt 80, med ett utan kåpa kan jag då ligga iaf runt 100km/h lastat med 2 skotrar
Då lär du skaffa starkare bil.
Åkte hem från stugan i helgen, ca 40 mil.
Marshfart ca 100 km/h.
Förbrukning = 0,8L/mil enligt färddatorn (brukar dock vara lite glädjemätare)
Brukar ligga på 0,9, hade dock bytt till sommardäck nu så jag vet inte om det gjorde att det gick billigare.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.286
1.111
113
Stora Blåsjön
om man inte märker skillnad i soppa förbrukning på bilen så måste man ha grymt mycket att köra med. går betydligt tyngre så fort jag hänger på ett släp med kåpa än ett utan kåpa, med ett tomt kåpsläp går det knappt 80, med ett utan kåpa kan jag då ligga iaf runt 100km/h lastat med 2 skotrar
måste vara en otroligt trött bil du har, jag har inte direkt något monster under huven på min bil, 1.9TDI 105hk och 4x4.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
måste vara en otroligt trött bil du har, jag har inte direkt något monster under huven på min bil, 1.9TDI 105hk och 4x4.
nä inget fartmonster om man säger så, en 250D med 89 hk i en 1700 kg tung bil. men har även en 220 cdi med 125 hk, och med ett 4p 445 med kåpa och 2 rmk 800:eek:r lastade så gick det ändå sjukt tungt med det vagnet, och 3 skotrar på vårat 4p vagn går betydligt mycket lättare

som det varit för mig så har kåpsläp gått betydligt tyngre än utan kåpa, och varit mindre skillnad på om det varit lastat/olastat om det nu inte är i en riktigt brant och lång backe, då känns vikten också mycket eller vid omkörningar

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Lätt ordnat: kör lagligt (dvs 80 plus moms).

Mitt ekipage skiljer massor i förbrukning mellan 90 och 110. Kåpsläp, Landcruiser V6 bensin med automat. Mellan 1,2 och 1,78 beroende på hastighet...

Sent from my iPhone using Tapatalk