Vad kör ni med för släp till bilen?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En förbrukningssiffra kan rapporteras: 0,76 l/mil. Tungt lastad Citroën Berlingo diesel '03 (1,9 l 69 hk, gamla dieseln med elektroniskt styrd fördelarpump, ej common rail) + liten öppen ÅTM-vagn från 70-talet. Ingen märkbar skillnad i förbrukning beroende på om vagnen var tom eller det stod en skoter på den.

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Jag drar omkring på ett 3S alusläp, 200 x 530 med kåpa & invändiga hjulhus. Är riktigt nöjd med denna vagn. Jag säger som Holm, det är nästan ett måste med kåpsläp om man ska få med sig allt då man drar upp till fjälls.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kör med 3S 190x425 utan kåpa pga dumsnål-redan förra året konstaterade jag att jag måste ha kåpa.
Fortfarande sitter det ingen där, dels pga tidsbrist, dels rent ekonomiskt.
Att köra utan kåpa är fullkomligt vansinne, har tvättat och tvättat både bil, vagn och skoter både på plats i fjällen (har slang, dock inte högtryck) och hemma (där jag har det mesta vad gäller fordonsvård)
Likt förbannat får man plocka isär halva skotern under sommaren och göra rent, salteländet har ju förmågan att tränga in överallt! :(
Vet inte hur jag ska hinna med det, men till vintern ska det fan sitta en kåpa på vagnen!
Ska bara byta kök, riva ner ett gammalt garage och montera ett nytt på samma plats, vara social med familjen, isolera ett annat garage och...ja,det finns att göra.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Och får man in massa damm i kåpan så bör man nog lägga någon minut på underhåll... för då måste det vara någon tätningslist som inte tätar riktigt.
Jag har en skotertidning som ligger och skräpar där de testar en massa släpvagnar och på ett 4p-släp hade de problem med att snö dammade in runt golvet.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
alla är vi olika, jag tycker bara kåpan är ivägen. inte gör det nå om maskinerna blir slaskiga/leriga, då är det sånt väder so man ändå spolar av bil/vagn då man kommer fram. om man inte märker skillnad i soppa förbrukning på bilen så måste man ha grymt mycket att köra med. går betydligt tyngre så fort jag hänger på ett släp med kåpa än ett utan kåpa, med ett tomt kåpsläp går det knappt 80, med ett utan kåpa kan jag då ligga iaf runt 100km/h lastat med 2 skotrar
En kompis till mig hade en Polaris som skar efter typ 250 mil. ÅF sa att det var typ femtioelfte maskinen som skurit pga att man fraktat skotern på släp utan kåpa/kapell. Kommer in skit ÖVERALLT och i hans var det tydligen både det ena och det andra i luftburk bl.a.

Jag kör med kåpa och skulle inte tänka tanken att skippa den även om den nu råkar kosta 1dl/mil så är det en rätt så blygsam kostnad i sammanhanget av vad intresset som helhet kostar. Kör trots allt inte mer än kanske 500-1000mil per år med släp - det innebär således 50-100l bensin per år för kåpa. Yaix!

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
En kompis till mig hade en Polaris som skar efter typ 250 mil. ÅF sa att det var typ femtioelfte maskinen som skurit pga att man fraktat skotern på släp utan kåpa/kapell. Kommer in skit ÖVERALLT och i hans var det tydligen både det ena och det andra i luftburk bl.a.

Jag kör med kåpa och skulle inte tänka tanken att skippa den även om den nu råkar kosta 1dl/mil så är det en rätt så blygsam kostnad i sammanhanget av vad intresset som helhet kostar. Kör trots allt inte mer än kanske 500-1000mil per år med släp - det innebär således 50-100l bensin per år för kåpa. Yaix!

konstigt, än (jag säger än för kommer hända nån gång) men ingen av familjens skotrar har nånsin skurit. då vi kör på släp utan kåpa så är det mest grusvägar, som på våren är jävligt grisiga. visst, har man trasigt filter över insuget till luftburk så kommer det in skit, men är det tätt som det ska vara för att hålla bort pudersnö så kommer inte skiten in heller

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag har en skotertidning som ligger och skräpar där de testar en massa släpvagnar och på ett 4p-släp hade de problem med att snö dammade in runt golvet.
Hade detta problem mer omfattande på mitt 14' 445 EXI, än vad jag hade på 12' Twin XL.
Framlemmen är gode otät i hörnen. En sträng med valfritt vad-du-nu-har-tillhands-när-januaritålamodet-slutligen-tryter-kitt duger. När semesterfeelingen sätter sig så blir det lite mer seriöst och färgmatchat med Tec7.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
På 445 TXIn vi har så var hjulhusen inte helt täta mot bottnen. Så där fick vi dra en sträng silikon.
Sen är det en bra idé med Silicon på listerna också. (Sånt där vanligt bildörrs antifrys kleg). Den frös fast rätt friskt en gång i vinter, inte så kul att behöva be till högre makter om att listerna sitter kvar på kåpan när man öppnat och inte stannar på vagnen...