Vad kan man förvänta sig av en ski-doo verkstad ?

Twosaint

Medlem
8 nov 2007
20
0
1
Ö-vik
Lämnade in min 05:as Mach Z 1000 på verkstade och ville att dom skulle köra datorn på den och kolla felkoderna och se om dom kunde hitta något fel eftersom det kan jag inte göra själv.
Nu efter 2 arbetsdagar har det fortfarande inte hänt något dom har inte börjat med min skoter än. Jag förstår att jag inte har den enda maskinen i stan men vafan jag har varit med då dom kört datorn och kollat felkoder på Citroen och VW-bilar och inte fan tar det spec lång tid så nog borde dom kunna koppla in sig lite snabbt och kika ?
Eller tar det 3 timmar :cool:

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Visst borde det gå fort. MEN
dom skriver säkert in som alla andra verkstäder i någon typ av loggbok elr liknande vilken dag/dagar dom tar in din skoter i verkstaden. Kan ju få stå en vecka innan dom alls tar in den.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är inte alls konstigt om den får stå ett par dar...
Som du själv förstått har dom säkerligen fler skotrar att fixa...
Tror inte du skulle vara glad om du hade skotern stående på verkstan och dom inte hann få ihop den för att dom hela tiden fick hoppa emellan med andra maskiner som kommit in efter din...;-)
Eller hur...?

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Fan vad jag gillar forum när man får svar från folk som inte ens läser hela inlägget.
Men vad vill du att jag ska svara då?

Att jag gärna kommer till din ÅF och fixar det?

Du hade kunnat komma till kalixmaskiner förra veckan så hade jag kollat felmedelandet åt dig.!

Twosaint

Medlem
8 nov 2007
20
0
1
Ö-vik
Är inte alls konstigt om den får stå ett par dar...
Som du själv förstått har dom säkerligen fler skotrar att fixa...
Tror inte du skulle vara glad om du hade skotern stående på verkstan och dom inte hann få ihop den för att dom hela tiden fick hoppa emellan med andra maskiner som kommit in efter din...;-)
Eller hur...?

Att enbart köra datorn och kolla om man får några felkoder tycker inte jag ska behöva ta så lång tid. Jag köper ditt argument till fullo om att om jag hade min maskin isärplockad hade jag nog inte blivit så glad om dom hela tiden tog maskiner imellan.

Twosaint

Medlem
8 nov 2007
20
0
1
Ö-vik
Men vad vill du att jag ska svara då?

Att jag gärna kommer till din ÅF och fixar det?

Du hade kunnat komma till kalixmaskiner förra veckan så hade jag kollat felmedelandet åt dig.!
Som jag förstår det så jobbar du på kalixmaskiner, och jobbar man med säsongsbetonade produkter så tycker jag att man får offra sig lite och kanske lägga manken till lite extra under säsongen för att göra folk nöjda.
Jag jobbar själv med säsongsbetonade leksaker och är införstådd i att jag kommer att få offra lite fritid och jobba över under säsongen för att hinna med allt.

När jag hämtade min skoter frågade jag väldigt lugnt och snällt om dom körde nån form av diagnostik på den och fick ett väldigt otrevligt snäsigt svar "huh nejdu det får man bara om man gör en service" det är liksom sättet och attityden hos handlare. Jag var lite sugen på att fråga varför dom inte gjort en service eftersom dom gjorde andra saker utan att fråga mig.
Detta har ju även avhandlats i fler trådar och många verkar vara överens om att attityden hos handlarna inte är den bästa.

Min bror köpte en Fusion 900 och för skoj skulle så åkte han runt lite och kollade på skotrar och frågade vad han skulle få i inbyte för sin maskin, handlaren som jag lämnat min maskin till stod och idiotförklarade honom hur man kunde vara så dum att köpa skotervärldens största fiasko och att han aldrig ens skulle vilja ha en sån i butiken.

Men jag har nu iaf fått tillbaka min maskin, enligt handlaren var det en jordkabel som man var tvungen att montera bort ljuddämparen för att hitta som hade lossnat/dålig kontakt. Måste berika tråden med en bild från dagens körning. Iaf Pontus Sandberg om du nu skruvar med dessa maskiner kanske du kan hjälpa mig med en sak, tycker skotern hade helt värdelöst bett i skidorna utanför spåret. Körde lite runt på en sjö och en myr och den bara plogade sig fram. Testade polarns Lynx Rave 800 en 04:a och det var som natt och dag. Vad kan detta bero på ? Har för mig att jag hört att skidorna med dubbla styrstål fungerar bättre på packad led och sämre i djupare snö ? Eller kan jag avhjälpa problemet med att ändra inställningar i boggien eller dyligt ? Dämparna är iaf omkalibrerade/omschimsade men sen vet jag inte om dom laborerat med något annat.

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Vet du vad det var för jord kabel som hade lossnat? Man kanske skulle kolla så den sitter ordentligt på sin egen maskin!!
Jag köpte SLP Powder Pro skidor till min Mach Za -05a å det blev en j..la skillnad både på led men framför allt i lössnö!! Värt varenda krona tycker jag!!

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Antar att det var fritidsimport du var till? Det är då en jäkla kommunal anda över de där stället, gör inget i onödan.. Man får ju bara prata med säljarna dessutom, aldrig någon som kan något..

Dskaduskitai

Medlem
18 jan 2009
28
0
1
Jag tycker däremot att skoterbutiker/värkstäder kan vara lite sega, Min skoter har varit dära sen sommarlovet, och dom har inte ännu tagit in den, men då är det som alla andra säger, dom kanske har många andra i kön.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Jag tycker däremot att skoterbutiker/värkstäder kan vara lite sega, Min skoter har varit dära sen sommarlovet, och dom har inte ännu tagit in den, men då är det som alla andra säger, dom kanske har många andra i kön.
har din skoter varit där i ett HALVÅR nu? fyfan. det där går ju för långt.