Vad sägs om eldriven skoter?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Vore najs med en el-skoter !

I en elmotor kan du få för delarna med 2t och 4t i samma motor fast mycket mer vrid och. Verkningsgrad på typ 95%
en elmotor kan bestå av fler amotorer i ett :) somman växlar mellanmed fartreglaget! Ex:
Vill man ex dra ett tungt ved lass lr svärmor i pulka så trycker man på workmod så blir motorn väldigt vridstark och drar lite ström.
Och när man vill smiska led speed mode då mångdubblas motkrns topvarv och får karaktären av en 2t fasr med bottenvrid osv

Sen behövs inte följande: variatorer,tank,oljetan,avgasysrem,kylare,nödsrop,växelhus, kedja (man kan använda remdrift istället)
Luftburk,broms,bromsok,generator ,tändsystem osv.

Kylan i batteriet kan man bekämpa genom ett barterivärmar system som värmer matteriet vid laddning!
sen när motorn drar ström från batteriet så allstrar de egenvärme.

Sen backar man genom att polvända motorn även broms funktionen finns imotorn.

Jag jobbar med. Rc - bilar och i dag så är el motorerna helt överlägsna gemtemot metanolbilarna.
Typ som att gemföra en moppe med en r1 med turbo.

Via fartreglagen kan vrid ,trottel och bromskurvorna ljusteras mycket exalt och mankan be reglaget att logga alla data. I en trefas motor så finns det 2st slit delar vilket består av kullager i varje ände av motorns axel.

I rc - bi,arna. I skala1/8 så finns det motorer som ger 3-4hk kont och 6hk+ kortarigt och körtiden är i mellan 20 60min beroende på batreri och motor setup .Detta betyder att motorerna i dessa bilar ger typ 1-2,5hk/kg:)

Batterierna laddas på 6min.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Vist är det lite delar i en trefas asynkron motor. Men det sitter knappast sådana i en skoter/bil.

Problemet med elfordon är ju välkänd. Batterierna. Tunga stora as som räcker för kort tid.
Att sen hela världen ska kunna ladda ex antal kAh med batterier på ett hållbart sätt är en väldigt stor nöt att knäcka.