vad ska jag ha för bestyckning???

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Kolla upp vad som sitter orginal, sen kanske du får höja huvudmunstycket lite pågrund av piporna. Det avläser du på stiftena.

Vita= Höj
Mörkbruna/Svarta= Sänk
Mycket svart och kladd= För mkt 2t olja !

Om den får för mycket olja kan det vara svårt att avläsa stiften korrekt.
Dom kan vara vita men ser svart ut. Se till att denfår rätt mängd olja.

Om du höjer/sänker munstycket behöver du inte ändra oljemängden.
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Tjena!
Trevligt med en till 650 här på forumet!!!
Jag har PRO5 piper till min liggandes som strax ska monteras och jag fick med den bestyckningen tidigare ägare hade kört med....
45 lågfart
300
2varv på luftskruven
MEN jag ska köpa till 310 och 320 och börja på 320 och gå ner i fall det behövs..... för det som är med dessa kolvstyrda motorer är att ju snålare (finns ju gränser)dem går ju hårdare går dem... så det är farligt, bättre ge lite för mycket än tvärtom.... fick även med en vit fjäder och nr på vikterna...
Och som ProXeRn skrev kolla stiften noga.. gör så här..
Starta skotern låt den bli lite varm på tomgång puttra iväg på lämplig äng eller dylikt...
Då kör du 7-8sek med jämn gas och så bromsar du och slår av motorn... kolla stiften..
Så här kan du göra igenom hela registret...

Och kom ihåg även fast du har fina stift att när du hållt fullt gas så släpp inte av helt utan pumpa lite på gasen för att den ska få lite bränsle...
Så här blir det fullgas drygt 8000rpm.... och så släpper du helt av gasen = 8000rpm och lite bränsle = inge bra
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
vad ska jag ha för bestyckning???

skotern i fråga är en indy 650 -89 med aaen pipor
när du nu är osäker så slå en signal till revelj-racing så får du nog till 100% reda på vad den ska ha för munstycken och säkert även variatorset-up.
dom har ju handlat med AAEN´s grejer sen minst 20-25år tillbaks.

http://www.reveljracing.se/
 
Last edited:

indy650aaen

Medlem
14 dec 2007
24
0
1
avesta
TACKAR TACKAR för bra å snabba svar!!!!!!.

ringde Revelj Racing i dag.. å dom sa att jag skulle ha 290 å clipsett på mitten..

aaa kul som fan med 650... bara dom funkar har ett till problem

slang-nippeln som sitter på vattenpumpen går till en pip vid på fyllningslocket på motorn "mellan den övretätningen å den undretätningen på locket... så när jag har varvar upp den å släpper ner den på tomgång så sprutar det vatten från axeln som går upp till övertrycks saken på locket.. ska det sitta någon tätning på den axeln elle???.. det höll ju tätt hela förra vinern????????

 

Falske

Medlem
20 mar 2009
14
0
1
skellefteå
hej på er, jag har en 91:a RXL konverterad till förgasare men har ett problem, jag och en bekant som har en arctic zrt 800 brukar vara ute och köra tillsammans. En dag skulle vi kappköra (typ dragrace) i 200 meter, vad som stör mej med 650:n är att den "bölar" dom första metrarna innan kraften kommer och då har han med zrt:n hunnit iväg 10 meter före, jag kommer iofs ikapp och förbi efter 200 meter men vill gärna att den svarar direkt på gas, har det att göra med bestyckning eller variatorinställning, kan ju nämna att det sitter en xlt-variator på nu men det var likadant innan med den gamla (som iofs kan vara från vad som helst) skotern är ett objekt som är synnerligen välanvänd men med en frisk motor (jag vet för att jag har riktat veven och haft isär motorn i molekyler)
tacksam för svar :)
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
hej på er, jag har en 91:a RXL konverterad till förgasare men har ett problem, jag och en bekant som har en arctic zrt 800 brukar vara ute och köra tillsammans. En dag skulle vi kappköra (typ dragrace) i 200 meter, vad som stör mej med 650:n är att den "bölar" dom första metrarna innan kraften kommer och då har han med zrt:n hunnit iväg 10 meter före, jag kommer iofs ikapp och förbi efter 200 meter men vill gärna att den svarar direkt på gas, har det att göra med bestyckning eller variatorinställning, kan ju nämna att det sitter en xlt-variator på nu men det var likadant innan med den gamla (som iofs kan vara från vad som helst) skotern är ett objekt som är synnerligen välanvänd men med en frisk motor (jag vet för att jag har riktat veven och haft isär motorn i molekyler)
tacksam för svar :)
Kolla så rullarna och allt är fräscht i variatorn, har själv en xlt variator på min 500 och den går hur bra som helst :)

Vad har du för färg på fjädern? Kanske måste öka inslagsvarven, vad är dom på nu?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
hej på er, jag har en 91:a RXL konverterad till förgasare men har ett problem, jag och en bekant som har en arctic zrt 800 brukar vara ute och köra tillsammans. En dag skulle vi kappköra (typ dragrace) i 200 meter, vad som stör mej med 650:n är att den "bölar" dom första metrarna innan kraften kommer och då har han med zrt:n hunnit iväg 10 meter före, jag kommer iofs ikapp och förbi efter 200 meter men vill gärna att den svarar direkt på gas, har det att göra med bestyckning eller variatorinställning, kan ju nämna att det sitter en xlt-variator på nu men det var likadant innan med den gamla (som iofs kan vara från vad som helst) skotern är ett objekt som är synnerligen välanvänd men med en frisk motor (jag vet för att jag har riktat veven och haft isär motorn i molekyler)
tacksam för svar :)
Haft 650 själv och dem är seg i starten "orginal"...
Det som är bäst till dessa är:
UFO brickor under trottlarna...
höja inslagsvarvet några hundra rpm....
36/46 helix......
Sen piper till dessa tyckte jag gjorde susen... sen så sjöng den fint vid 9200rpm :laugh:

Sen var även min motor lite portad i cylindrarna och det gör ju inte saken sämre....