Vad ska jag köpa för skoter?

8 maj 2013
34
0
1
Örnsköldsvik
bara gå på en lite äldre då, 550 in blir man less j*vligt fort på speciellt om man provar en 600/800.
Min 550 som är relativt ny (2010) tar 3l milen under lugn körning, fast på 650mil har den aldrig tjorvat.
Tittar just nu på en lynx rave 800 05a som passar min budget. Tror ni det skulle vara något för mig, den har gått 700 mil. Den har dock en sidokåpa trasig med det går väl att laga eller köpa nytt? Hur mycket kostar det? Någon som vet?

rave67097

Välkänd medlem
6 apr 2013
178
1
6
Med 440, 550, 600 och 800 menar de kubik, cc, alltså hur stor motor skotern har. Det verkar nästan på dina inlägg att du inte förstår, men ursäkta om jag har fel.

En 440 får du skruva mycket med (vad jag vet) och är nog inte helt ämnad åt dig som "nybörjare" (ursäka)
En 600 kan vara mer driftsäker men en skoter kommer alltid att behöva skruvas med.

8 maj 2013
34
0
1
Örnsköldsvik
Med 440, 550, 600 och 800 menar de kubik, cc, alltså hur stor motor skotern har. Det verkar nästan på dina inlägg att du inte förstår, men ursäkta om jag har fel.

En 440 får du skruva mycket med (vad jag vet) och är nog inte helt ämnad åt dig som "nybörjare" (ursäka)
En 600 kan vara mer driftsäker men en skoter kommer alltid att behöva skruvas med.
Ingen fara jag är ny både här och på skotersidan men kubik visste jag att det var ;) men jag visste inte att det gällde alla märken (tänkte att de kunde var olika)
Då ska jag försöka leta en 600 :) Tack så mycket! :)

8 maj 2013
34
0
1
Örnsköldsvik
finns ju Artic Cat Zr 600 för inte allt för dyr peng...kan inte de andra märkena tillräckligt bra när man själv är insnöad på arctic cat.
Ursäkta om jag verkar dum, men menar du ny eller begagnad? Sökte på blocket
På Artic Cat Zr 600 och det kom bara upp en på hela Sverige och då gick jag på 10-40tusen..?

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Jag skulle köpt en arctic cat f6 eller f7, liite längre än dem allra kortaste och den pålitligaste motorn av alla äldre skulle jag påstå.

cycure

Medlem
20 jan 2010
12
0
1
Har kört summit 550 i 2 säsonger nu och jag är helnöjd. Lärt mig fruktansvärt mycket på den när det gäller lössnökörning. Köpte begagnade dämpare från en summit x från en skoterskrot för 4000kr vilket gjorde stor skillnad, original är riktigt kassa. Går att hålla 100 på leden så länge man pressar tummen mot styret. Man tar sig dessutom rätt långt i lössnön så länge det inte blir för brant.
Hade det inte varit för att det plötsligt trillade in lite pengar på kontot sådär oplanerat hade jag behåller den ett tag till. Nu blir det en -14 switchback assault 600. Men jag tycker inte du ska räkna bort 550in. Lite som slits och du får tag i en summit 550 05-06 för 30000kr. Drar onödigt mycket soppa men försäkring och remmar bl.a. är billigt. Men kör man 550 ska man inte gärna prova kompisars kraftfullare skotrar. Då kan man lätt bli lite avundsjuk, inte heller ska man kolla på mätaren på mackens bensinpump.