Håller med!Om du har problem att få av variatorskyddet ska du nog överlåta servandet åt en verkstad.
Det är en liten skillnad på en äldre skoter och på en ny skoter, har bytt flertalet remmar på äldre skotrar. Men aldrig på nya. Vad har det att göra med hur man skruvar med en skoter? Jag kan ju lika väl vara en mekaniker?Om du har problem att få av variatorskyddet ska du nog överlåta servandet åt en verkstad.
Ungefär som att säga; en datasnubbe som inte kan alla program, det var det värsta!!1.En mekaniker som inte får av ett variatorskydd?
Det är så härligt att höra att ni alla var proffs när ni började skruva skoter.
Tycker det är stort att fråga då man inte vet och lära sig den vägen istället för att chansa om man är osäker.
Tack! Men dock så var inte min modell med på den där sidan har en Ski-doo mx z 550f X 2008Om du vill ha en uppfattning om hur mycket jobb eller hur avancerat det är att serva din skidoo 550 så köp en service manual här http://www.brpmanuals.com/Ski-Doo.htm 8.5 USD är billigt för att få de flesta svar på dina frågor.
Dessutom är den ett måste för att spara mycket dyra "läropengar" som du kommer få spendera om du bara börjar riva och gissa hur man gör oavsett hur duktig mekaniker du är.
Räkna även med att du kommer att få lägga ut ca 3000 Sek på BRP special verktyg eller tillverka själv, beroende på vad du vill göra.
Service manualen är även bra att ha som referens när man frågar i detta forum, vissa svar kan man sålla bort direkt, många överskattar sin kunskap rätt rejält, efter ett tag märker man vilka man kan/ska lyssna på. DETTA SPAR MYCKET läropengar.
Kan jag få höra hur en auktoriserad verkstad kan lära mig serva min skoter?Ja just det, en auktoriserad verkstad.
Om manualen inte räcker eller det är någon form av specialmontage av skyddet så ta en bild och posta här så är det lättare att tala om hur du får av skyddet.Herregud! Jag har precis köpt en ny skoter och har inte lust att bryta sönder min variatorkåpa som är dyr. Dessutom så var ett utav fästena bak trasigt, det hade vikt fast sig. Och fästet fram måste jag nita fast då det lossnat.
Är du helt rookie och inte har skotern med i bilden sedan barnsben så kan det vara lärorikt att stå vid sidan och titta på vad de gör om de är med på det!.Kan jag få höra hur en auktoriserad verkstad kan lära mig serva min skoter?
Jag fick lös skyddet, ganska enkelt men såklart så var något redan paj ett utav fästena bak trasigt, det hade vikt fast sig. Har alla verktyg som är ''normala'' har även en fettspruta om det skulle behövas. Har även kompressor, pelarborrmaskin, skruvdragare, skruvstäd, sågar, multislipar, sticksågar osv.Om manualen inte räcker eller det är någon form av specialmontage av skyddet så ta en bild och posta här så är det lättare att tala om hur du får av skyddet.
Manualer kan du hitta här , klicka wiew och välj sedan maskin i rulllisten uppe till vänster : http://www.operatorsguides.brp.com/SiteMods/OP_GUIDE/OPGUIDE_Login.aspx?ReturnUrl=/Index.aspx
I manualen finns dessutom översiktliga scheman på servicepunkter vid olika mil, före under och efter säsong osv och sedan är det bara putsa och skruva efterhand.
Fastnar du på någon punkt så går det att hitta mycket här via sökfunktionen.
Är du helt rookie och inte har skotern med i bilden sedan barnsben så kan det vara lärorikt att stå vid sidan och titta på vad de gör om de är med på det!.
Inte märkvärdigt att serva själv, du behöver vanliga verktyg och en fettspruta till en början.
Känner du dig så småningom mogen för variatorjobb mm så går det mesta på ett eller annat sätt, finns även tips och råd här https://www.ibackshift.com/ samt instruerande filmer typ http://www.youtube.com/watch?v=92C7CZuHe2I