Vad tror ni om framtiden för detta boggi/framdrivnings system ?

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Larven körde ju med bakaxeldrift redan på 60-talet:ciao: och då var det en svensk som klurat:beer:

Jag tror att bästa fördelen med den där är nog att den trycker ner mattan/slidesen vid start. En vanlig boggi drar väl egentligen upp slidesen.
 

srx700h

Medlem
18 okt 2008
22
0
1
boliden
Skulle vara intressant att sen den på en turboapex. Att den stannar fortare har nog med anläggningsyta att göra. Drivningen längst bak är nåt jag GÄRNA skulle ha på en mountain om det inte blir för tungt. Attakvinkel fram är nog inte så farlig eftersom den briver bak. Jämför när ni matar fullt i pudret och effekten kastar mattan raktner mot jordens mittpunkt. Med kardan och inte en massa 'burkar' på fotstegen skulle detta vara nåt för min warrior om jag får till lite överladdning. :)
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Tror att den är alldeles för avanserad för att den ska hamna i en serietillverkad skoter.
Idén är bra, men jag tror inte boggien kommer hålla särskillt länge för en normal användare. Folk knäcker boggies i värsta crosskotrarna som finns på marknaden, vad skulle inte hända med den här när man börjar spöa den efter "puckelpistarna"?!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Helt värdelöst fäste jämfört med en standard drivning. Normalt så får man ju bättre fäste med så slak matta som möjligt som följer ojämnheter i underlaget och man fördelar också ut trycket bättre med slak matta. I lössnö går ju en sliponförsedd mattdriv bättre just tack vare att mattan kan utviddga sig i mitten från slidsen och på så vis ge skidlyfft. På gammla ljulboggimaskiner så flyttade jag altid ner dom mittersta jlulen någr cm extra för att få bättre dragförmåga vi veddragning och bättre framkommlighet. Edast asfalt dragracing på gräs eller spikdubb som jag kan tänka mig ha fördel pga lite skidlyfft
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Håller med om att serieproduktion knappas ligger i pipeline, de som har nytta av detta är nog en kraftigt begränsad skara.

Däremot tror jag att det finns utrymme för utveckling av drivlinan för att minimera kraft/effektförluster på vägen, finns säkerligen en hel del att göra åt det sk rullmotståndet ett banddrivet fordon medför samt möjlighet att själv aktivt avgöra hur mycket matta jag vill ha mot marken om jag har en lång maskin.
Det jag ser fram emot är t ex en utvecklad PPS boggi (lite mer rörelse eller någon typ av deflektorer så lös/blötsnö inte blir kvar i boggien) med flip up funktion på förlängningen, skulle vara "mumma" till Commandern så vi får se vad Rovaniemi klarar av för serieproduktion framemot 2011-12....:hmmmm2:
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Att utveckla en ny slags drivlina skulle inte vara helt trist, då den har sett i princip lika dan ut sen tiderna begynnelse. I och för sig så har även boggien inte har förändrats mycket sen glidboggien kom, men där tror jag det handlar mest om att optimera det man har.

Slutar med ett citat från en som jabbade på Patentverket i slutet av 1800-talet: Allt som går att uppfinna finns redan!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ett första steg mot ny och effektivare drivlina måste ju vara en betydligt lättare matta och tyvärr gissar jag att detta faller på att olika kompositer mm skulle fördyra produkten för mycket men 25% mattvikt bort skulle minska belastningen på drivlinan och ge möjlighet att utveckla denna från dagens läge