Vakna gott folk!! M6 ingen som vet nåt

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Köp en maskin som har garantin kvar annars lär du ångra dig eftersom skotrar kanske krånglar i allmänhet men Arctic krånglar i synnerhet.
Lite off-topic nu :rolleyes:

Kan tyvär inte hålla med dig där.
ALLA skotrar krånglar. Dom som krånglar minst är väll Yamaha.

Jag tycker inte att Arctic krånglar nå mer än Ski-doo,Lynx eller Polaris.
Har hört MÅNGA som kör Ski-doo som tycker att de är skit.
Tex att vevaxel tätningen ploppar ut, insugsgummina håller inte, kolvbyte efter 3-400mil mm. Har sett en bild på en Ski-doo som har tappat priärvariatorn för att veven gått av.

Men nu är det ju sånt man har hört. Känner bara 2st kör Ski-doo.

Hade själv ett ganska dyrt haveri i vintras på min Zr 900 -03 då båda kolvarna for och jag var tvungen att svettsa och byta nikasil i ena cyllen.

Men som sagt så racklar mer eller mindra alla skotrar. Det gäller att ha tur oxå att hitta en som inte är sönder körd. Man kan till och med köpa en splitter ny skoter som börjar krångla efter 100mil. Vissa kör 1000mil med sina utan att byta kolvar å ringar.

Säger inte de här bara för att ja kör Arctic utan för att det är sant.

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
sjukt bra skrivet! kan bara hålla med.. jag har faktist aldrig haft prblem med dom saker jag köper.. tex min skoter nu inte haft ett enda problem med den fast några andra jag känner som har samma modell skriker att dom aldrig ska skaffa samma märke !
den bästa skotern jag någonsin har haft var min första skoter, en JAG same 340 :D
var kanske 12 då men vilken maskin !!! men nu har jag kommit fram till en sak iaf.. det blir en m5:a 06 års.m! ska öppna en ny tråd om det med lite grejjer jag behöver veta bara !

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Varför M5? ska du ha en mountain maskin är det väl lika att köpa M8 eller M1000 på en gång om du ska ha arctic cat?

och om det nu inte är en renodlad mountain du behöver så kanske crossfire är ett bättre alternativ, givetvis större än 500cc även där! =b

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
hehe men kör alldeles för lite för att betala försäkringen samt bensin förbrukningen..smt att jag kör en 550 nu :p om nu inte jag hittar en billig m6 innan jag köper en m5 lr crossfire 5 men lutar åt m5

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
haha har du sett priset?!?!?!?!?! helt sinnes.. tänkte lägga ut max 50 tusen och då köper jag en för 40 och 10 tuse till smågodis.. men 79 tusen för en m6 07:a när det m8 för samma pris.. nej tack då kollar jag hellre på en crossfire 7,, men som sagt det r inte det jag är ute efter.. jag gasar nästan aldrig och vill inte betala en dyr försäkring i onödan när man kör kanske 50 mil per säsong.. jag drar kälke typ och ibland är man 2 på den och det är allt.. så det räcker med en m5 med billig försäkring och tar ej mycket bensin samt att man sätter en hårdare boggiedämpare och vkitt så är allt löst =)

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Du har inte kvar M6an arjeplogarn?
Jo, for now.

Förövrigt så kan jag säga att förbrukningssifrrorna stämmer. Kan inte tro att det beror på att motorn är lite klen. Särskilt inte med tanke på att den tar mindre ju mer du gasar.

Angående maskinen för 79', han har nog räknat in lite prutmån, vidare är priset inte alls orealistiskt om han hade haft garanti kvar, nu har han inte det så i slutändan kanske den går för 65-70.

Sen kan ni tramsa hur mycket ni vill, min erfarenhet är att man måste lämna in AC mycket oftare är brp. Hade det inte varit för garantin och att ÅF är så ***** bra så hade det aldrig varit en AC.

sallex13

Välkänd medlem
7 okt 2008
202
0
16
32
njurunda
köp en m5a :D dom e grym snygg och billiga att köpa och billiga att försäkra ocg billig i drift..helt klart nöjd med min. Jag köpte min m5a -05 för 1 månad sen och jag gav 38 000kr för den:D

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
sallex13: Eftersom att dina argument grundar sig på hur billig en maskin är; du har fel. Först och främst har du inte testat din maskin än, sen kommer du ha kul i någon vecka, sen vill du har mer effekt. Dessutom är chassit gammalt och i jämförelse med året modeller kraftigt outvecklade. Visserligen framstår allt som outvecklat i jämförelse med ett M-chassi.

Vad jag vill mena är att M5 har alldeles för lite motor.

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Arjeplogarn: har din ÅF kunnat göra nåt åt soppaförbrukningen? Ja menar det är ju inte så kul när gassvaret inte existerar och det bluddrar och har sig i låg och mellanregistret.

Min fd ÅF hävdade att det "ska" vara så och att det var inget dom kunde göra någonting åt. Nu har jag dock flyttat en bra bit från orten där jag köpte skotern, och den ska väl snart lämnas in på service hos min nya ÅF... Får se vad dom har att säga om problemet.

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Var och besökte skoternsdag hos min lokala ÅF nu idag, och passade då på att snacka lite ang soppaförbrukningen och hur den betersig i låg och mellanregistret.

Fick till svar att dom skulle ta en noggran titt på efi:n m,m under servicen och eventuellt skicka ner den till KGK för att mappa om den eller byta ut den helt och hållet =)

Dom sa också nåt om att det hade kommit ut en ny variatorbestykning, får väl se vad dom kommer hitta på med skotern när den lämnas in.

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Hög bränsleförbrukning och mycket småkrångel.
Köp en maskin som har garantin kvar annars lär du ångra dig eftersom skotrar kanske krånglar i allmänhet men Arctic krånglar i synnerhet.
Jag har haft en del skotrar och att Arctic krånglar i synnerhet, de vette fan.. jag skulle vilja säga att de gör de flesta skotrar, oavsett märke...

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Lite off-topic men..ALLA märken racklar. Har man otur får man en som racklar hela tiden oavsett märke. Eller så har man tur och får en evighetsmaskin.

Men dom som faktiskt racklar minst är nog Yamaha men dom kan rackla dom oxå.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Som det nu var gick det inte att göra något inom garantin. ÅF hänvisade hela tiden till "motorkoder från USA" som inte hade kommit osv. Fick hursomhelst aldrig någon lösning utan det verkar mer som att AC slarvat med mappningen på sin snikmaskin bara för att det var billigast så.

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Mycket möjligt att det är så.. Dock verkade min nya ÅF mycket optimistisk med att kunna fixa problemet, får hoppas att dom verkligen kan göra det också...

Enligt min förra ÅF så skulle den gå sådär!

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Bumpar tråden och uppdaterar lite för dom som kan vara intresserade. Har då varit och servat skotern idag, och enligt min ÅF så har dom fått fram nya koder till boxen. Så den skruvades ur och kommer att skickas ner till KGK för att mappas om. Så det kommer bli mycket intressant att se hur den kommer att gå efter det.

Så till Arjeplogarn: Du skulle borda åka in till din ÅF och höra efter vad dom säger, så får du nog din M6a att gå hyffsat sen?

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Aha ok, de var synd, jag plockade ut min i november 07 så jag har ju garanti i ett år till iaf.

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Tjena! fick tillbaka min ECU box idag.. men jag blev lite fundersam då det satt en slang (ca30cm lång) på/i boxen. Jag kan inte minnas att jag sett denna slang förut och hittade ingenstans där det såg ut som att den ska sitta? någon som vet vilken slang jag pratar om? och vet hur den ska sitta och vad den fyller för funktion?

Har även kollat på bilder i en reservdelskatalog över elsystemet men slangen finns inte med där heller.

Vore tacksam för svar
mvh jpn.