Val av bränsle

Johanzone

Välkänd medlem
8 feb 2012
118
0
6
Fagersta
Gått länge nu och funderat på hur stor skillnad det igentligen är om man kör 95/98 i sin snöskoter.

Vilket kör ni på och spelar det någon roll?
 

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Kör på 95 oktan. Tankar på Ica Blåsjöfjäll (Stora Blåsjön). Ibland hemma om jag har den hemma så blir det mackbensin (95) här nere. Tror det inte skiljer något. Kör 4takt
 

linkan71

Medlem
12 feb 2012
36
0
1
Obbola
Frågan är om äldre tvåtaktare behöver 98 oktan eller om det räcker med 95? Sen är frågan om hurvida etanolens vara eller inte vara i "vanlig" bensin en intressant fråga. Hur påverkar etanolen motorn?
 

Svartstreck

Aktiv medlem
8 feb 2012
54
0
6
Bispgården
Kör 95 i nytron, jänkarna blir rekommenderade att köra på "regular" vilket är 87 oktan på deras räknesätt (MON?), skulle tippa på att våran 95 oktan (RON?) är snarlik eller bättre, funkar fint iaf!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Väldigt intressant det där med att "gamla skotrar inte behöver 98 oktan"... jag kör själv enligt den principen. Men när "värstingarna" kom ut vid slutet av 90, resonerade man likadant då? "Den här nya måste ju ha 98 oktan"...

När fattar motorn att den är gammal och ska inse att 95 duger åt den?

Bara en tanke
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Väldigt intressant det där med att "gamla skotrar inte behöver 98 oktan"... jag kör själv enligt den principen. Men när "värstingarna" kom ut vid slutet av 90, resonerade man likadant då? "Den här nya måste ju ha 98 oktan"...

När fattar motorn att den är gammal och ska inse att 95 duger åt den?

Bara en tanke
Intressant tanke, borde egentligen vara tvärt om då det känns som det var vanligare med 96 och 98 oktan förut!
 

Rolf S

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
45
Njutånger
www.garaget.org

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Det spelar väl mindre roll vilken typ av bränsle du kör så länge du kör utan turbo. Jag kör turbo och kör 98 i möjligaste mån. 2taktarna går väl bättre på 98. Jag tror att trådskaparen undrar vad som gäller på en 4takt?
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Det spelar väl mindre roll vilken typ av bränsle du kör så länge du kör utan turbo. Jag kör turbo och kör 98 i möjligaste mån. 2taktarna går väl bättre på 98. Jag tror att trådskaparen undrar vad som gäller på en 4takt?
Mjo, jag har hört av kusinen som är mekaniker att vissa kan spika om man kör på 95 oktan, typ IQ R och liknande. Tråden handlar ju såklart om vad som är brukligt att ha i TS Nytro, men har spårat lite..
 

linkan71

Medlem
12 feb 2012
36
0
1
Obbola
Jag fick rådet idag att köra på 98 oktan ( ej etanol blandad) därför att bensin och etanol skiktar sig och under sommaren eller när man inte kör på ett tag då kan tanken rosta.

Personligen så tycker jag att det känns bättre att köra på "ren" bensin som motorn är van vid då det vid min skoters födelse knappt fanns 95oktan utan 96. Jag kommer att fortsätta köra min gamla trotjänare på 98 utan etanolblandning.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Kör Shell v-power så ofta jag kan, därefter blir det vanlig 98 och i sämsta fall 95. Inbillar mig att den går bäst på v-power.
 

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
Jag fick rådet idag att köra på 98 oktan ( ej etanol blandad) därför att bensin och etanol skiktar sig och under sommaren eller när man inte kör på ett tag då kan tanken rosta.

Personligen så tycker jag att det känns bättre att köra på "ren" bensin som motorn är van vid då det vid min skoters födelse knappt fanns 95oktan utan 96. Jag kommer att fortsätta köra min gamla trotjänare på 98 utan etanolblandning.

rosta? nja jag tror du har plast tank så för rost behöverdu int vara rädd:)
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Kör Shell v-power så ofta jag kan, därefter blir det vanlig 98 och i sämsta fall 95. Inbillar mig att den går bäst på v-power.
Nu verkar det som om Statoils 98 oktan är bättre än V-power. Om man tittar på produktinformationen så har Statoils 98 oktan högre oktanhalt än Shells V-power. V-power har nu etanol iblandat och Statoil går ut med 0% etanolinblandning i sin 98 oktan fortfarande.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Alla fabrikstillverkade skotrar går på 95okt (om inget annat står i boken eller kommer fram senare). Kompförhållandet bestämmer detta och dem är gjorda för att funka globalt.

Att det är 5-15% etanol i soppan är inte farligt på insprutare 4-takt /2takt som ställer om sig själva. Finns väl äldre efi 90-talet som är totalt mekaniska som inte kan kompensera med piptemp/lambda.

Enda farliga med 15% är om man kör förgasare 2takt och den är snål i bestyckning ,Ligger på gränsen till skärning på vanlig soppa så kan den skära med 15% etanol. Ren etanolkörning kräver ca 30-35% större munstycken.

Det går ju räkna ut hur mycket större munstycken man bör stoppa i om man kör 10-15% etanol baserat på att ren etanolkörning kräver 30-35% större munstycken. Detta gäller även förgasar 4-taktare, man bör bestycka om när det börjar bli 10-15% etanol i tankarna.

4 taktaren bränner i första hand sönder utblåsventilerna om den går snålt men det tar många mil,,sakta men säkert så att säga.

Är det etanol i alla 95okt tankar nu? Och hur många % är det igentligen
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Är det etanol i alla 95okt tankar nu? Och hur många % är det igentligen
Som det ser ut så är all 95 oktan spetsade med etanol upp till 5%. Meningen är att 95 oktan skall ersättas av E10 inom en snar framtid. Det var väl meningen att det skulle ske i maj 2012, men bromsades i EU för att det skulle utredas om alla fordon kunde köra på det. Så det är väl meningen att 98 oktan skall vara kvar för de fordon som inte klarar upp till 10% etanol i bensinen.

Och åter till frågan så står det att min skoter skall ha 98 oktan när den körs i Sverige. Står en bit in i boken rekommenderade bränslen för olika länder. Jag kör på Statoils 98 oktan för det borde bli bäst så tycker jag.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Som det ser ut så är all 95 oktan spetsade med etanol upp till 5%. Meningen är att 95 oktan skall ersättas av E10 inom en snar framtid. Det var väl meningen att det skulle ske i maj 2012, men bromsades i EU för att det skulle utredas om alla fordon kunde köra på det. Så det är väl meningen att 98 oktan skall vara kvar för de fordon som inte klarar upp till 10% etanol i bensinen.

Och åter till frågan så står det att min skoter skall ha 98 oktan när den körs i Sverige. Står en bit in i boken rekommenderade bränslen för olika länder. Jag kör på Statoils 98 oktan för det borde bli bäst så tycker jag.
Så med andra ord är det bäst att tanka 98 oktan i sin skoter, nästan oavsett årsmodell..