Val av matta?

rakk_

Medlem
16 apr 2008
46
0
1
Hej har nyss köpt en Lynx Enduro 600 från 2001 och nu är det så här att jag vill byta matta på den. För tycker det är för lite bett i den (30mm orginalmatta)

Så nu vill jag veta vilka mattor ni rekomenderar..

Kammhöjd bör väl vara kring 32-44 eller?

Sen så har jag hört att Ripsaw mattorna slits mycket och att kammarna bara sprutar. Så finns det någon annan fabrikat som är "ledande" för 50/50 för led/lössnö...?
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
44s går väl inte på utan att byta drivhjul tycks jag minnas?
Annars så kanska en dubban 38s? Själv har jag en camoplast, men tycker inte den är något att hurra över. 38s kammar..
 

rakk_

Medlem
16 apr 2008
46
0
1
44s går väl inte på utan att byta drivhjul tycks jag minnas?
Annars så kanska en dubban 38s? Själv har jag en camoplast, men tycker inte den är något att hurra över. 38s kammar..
Okej.
Men vilken 32-38s fabrikat är bäst då?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Kimpex o Camoplast är väl de enda matt tillverkarna på denna planet.?
Annars har jag missat något!

Kimpex har till i året släppt en ny sorts matta för att konkurera med jätten camoplast, dock ingen personlig info men jänkarna verkar uppskatta mattan!
Shotgun heter den om jag inte minns helt fel.

Annars är det bara camoplast som gäller, har du en tankar på att åka utanför led GLÖM ripsaw (Skiten) som jag personligen tycker det är!
Fungerar grymt efter hårdpackad led, dock går den ungefär lika bra som en 25mm utanför. Alltså 32mm mattan jag snackar om!
38an är jag dock lite sugen att testa själv till nästa år.

Ifall du vill ha en grym matta så rekomenderar jag starkt BRP race matta (med den stora breda kammen i mitten) som har 2.86" delning.
Måste personligen vart den grymmaste matta jag haft på en skoter.

Annars så tycker jag du ska kolla på camoplast nya "cross country" mönster. Verkar vara en riktigt fin matta.

Sen skulle jag aldrig köpa en matta utan att köpa non-slip drivhjul, har man en gång kört med de vill man aldrig byta tillbaka ;)

//Yamaha_Nisse
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Vet inte om jag har missat något men jag tycker Ripsaw 32:an funkar riktigt bra i lössnö på min skoter iaf?
 

rotax 4-life

Välkänd medlem
10 jan 2006
374
0
16
Antigen brp's 36,8 eller 44,6. Det är helt klart dom mattorna som håller bäst och funkar bäst enligt mig. Sätter du 44an så måste du svarva ner övre boggiehjulen runt 6-7mm (har själv gjort det) och det funkar riktigt bra.

Dreva helst ner skotern 2kugg också!
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
no-slip behöver du inte byta till men kan varmt rekomendera om du blir tvungen att gå ner i storlek på drivhjulen.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Antigen brp's 36,8 eller 44,6. Det är helt klart dom mattorna som håller bäst och funkar bäst enligt mig. Sätter du 44an så måste du svarva ner övre boggiehjulen runt 6-7mm (har själv gjort det) och det funkar riktigt bra.

Dreva helst ner skotern 2kugg också!
Funkar det på -03an också, är ju lite annorlunda i fotstegen och chassiet..

Vilka boggiehjul menar du?
 

rakk_

Medlem
16 apr 2008
46
0
1
Kimpex o Camoplast är väl de enda matt tillverkarna på denna planet.?
Annars har jag missat något!

Kimpex har till i året släppt en ny sorts matta för att konkurera med jätten camoplast, dock ingen personlig info men jänkarna verkar uppskatta mattan!
Shotgun heter den om jag inte minns helt fel.

Annars är det bara camoplast som gäller, har du en tankar på att åka utanför led GLÖM ripsaw (Skiten) som jag personligen tycker det är!
Fungerar grymt efter hårdpackad led, dock går den ungefär lika bra som en 25mm utanför. Alltså 32mm mattan jag snackar om!
38an är jag dock lite sugen att testa själv till nästa år.

Ifall du vill ha en grym matta så rekomenderar jag starkt BRP race matta (med den stora breda kammen i mitten) som har 2.86" delning.
Måste personligen vart den grymmaste matta jag haft på en skoter.

Annars så tycker jag du ska kolla på camoplast nya "cross country" mönster. Verkar vara en riktigt fin matta.

Sen skulle jag aldrig köpa en matta utan att köpa non-slip drivhjul, har man en gång kört med de vill man aldrig byta tillbaka ;)

//Yamaha_Nisse
Vad är non-slip?
Vad är skillnaden?
Kostar?
 

rotax 4-life

Välkänd medlem
10 jan 2006
374
0
16
Funkar det på -03an också, är ju lite annorlunda i fotstegen och chassiet..

Vilka boggiehjul menar du?
Boggiehjulen som sitter bak uppe i tunneln. Jag tror att det ska fungera på -03an också, vet en som har gjort det på sin rave 800 -03 iaf.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vad är non-slip?
Vad är skillnaden?
Kostar?
Non-Slip hjul är en typ av drivhjul som driver i mattans "hål" alltså, för att beskriva det simpelt.
Detta görs för att slippa "rapp" på mattan som man kan få när man byter till högre kamhöjd.
Annan sak som är possetiv är att man kan minska mattspäningen vilket leder till mindre frikton = Mer kraftöver att driva mattan...;)

De kostar under 1000lappen/st. om du ska ha 8kugg.
BRP säljer 9kugg till 27mm axel för c:a 500kr/st.

Du behöver endast 2st!
 

rakk_

Medlem
16 apr 2008
46
0
1
Non-Slip hjul är en typ av drivhjul som driver i mattans "hål" alltså, för att beskriva det simpelt.
Detta görs för att slippa "rapp" på mattan som man kan få när man byter till högre kamhöjd.
Annan sak som är possetiv är att man kan minska mattspäningen vilket leder till mindre frikton = Mer kraftöver att driva mattan...;)

De kostar under 1000lappen/st. om du ska ha 8kugg.
BRP säljer 9kugg till 27mm axel för c:a 500kr/st.

Du behöver endast 2st!
okej, tack ska du ha..
så är det väl investerade pengar då?
 

rakk_

Medlem
16 apr 2008
46
0
1
"BRP race matta (med den stora breda kammen i mitten) som har 2.86" delning."

Vars köper man nya mattor? Finns det någon bra hemsida?
Eller är det lika bra att investera en beggad på blocket?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
"BRP race matta (med den stora breda kammen i mitten) som har 2.86" delning."

Vars köper man nya mattor? Finns det någon bra hemsida?
Eller är det lika bra att investera en beggad på blocket?
Finns "fynd" att göra på blocket dock är inte marknaden för fina 44or stora på Blocket
Sen ska du byta är det lika bra att investera i non-slip hjul! (personlig åsikt)

www.stenmarksmaskin.se är varmt rekomenderade (även fri frakt)

Yamaha_Nisse
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Boggiehjulen som sitter bak uppe i tunneln. Jag tror att det ska fungera på -03an också, vet en som har gjort det på sin rave 800 -03 iaf.
Aha okej! =) Funderar starkt på det.. Det kan inte hända nått? Det är väll bara att ta en kloss som är lite över 44mm och dra fast i mattan med en kattstrypare eller nått. Tänkte att man tar typ 46mm så man får lite spelrum också

Tänkte om jag slänger på en 44, måste jag sätta non-slip då?
 
Last edited:

rakk_

Medlem
16 apr 2008
46
0
1
Aha okej! =) Funderar starkt på det.. Det kan inte hända nått? Det är väll bara att ta en kloss som är lite över 44mm och dra fast i mattan med en kattstrypare eller nått. Tänkte att man tar typ 46mm så man får lite spelrum också

Tänkte om jag slänger på en 44, måste jag sätta non-slip då?
ska du ha en 44´s matta på en 500:a?
ja om du sak det så verkar det ju vara bra med non-slip.. :)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
ska du ha en 44´s matta på en 500:a?
ja om du sak det så verkar det ju vara bra med non-slip.. :)
Ja, har en kompis som hade 44mm matta på en 550, det gick klockrent. Drevar ner så nog ska det alltid gå. Är ju inte en jätteskillnad mellan 500 och 600..