Varför blir en skoter sur?

Eneledam691

Rookie sledder
24 mar 2009
13
0
0
55
Härnösand
Varför blir en skoter sur?
Det verkar som att min skoter blivit det men hur kommer det sig egentligen? Vad är det som orsakar detta?

Tacksam för svar så att jag kan lära mig mer.... :hmmmm:
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
har likadan skoter som dig, surar sig skitlätt.
jag fick dra 4 timmar för att få igång min.

dom värkar va väldigt känsliga på att man måste stänga av soppakran direkt när man slår av den.
 

Eneledam691

Rookie sledder
24 mar 2009
13
0
0
55
Härnösand
Tack för tipsen!
Ska be att få munstyckena kollade och i fortsättningen se till att stänga kranen, får se om det blir bättre då! :)
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Ett tips är ju att först rengöra förgasarna först innan du börjar joxa med munstycken ,om den stått still med bensin i sig länge.
Skotern ska alltid konserveras eller tömmas på bensin mellan säsongerna pga att bensinen kristaliseras och täpper igen munstyckerna så att dom flödar över och resultatet blir då en sur skoter.

Tack för mig hej!
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Tack för tipsen!
Ska be att få munstyckena kollade och i fortsättningen se till att stänga kranen, får se om det blir bättre då! :)
aa, för ja har samma skit på min srx, å där ere större munstycken.. blir så jäävla less på d :D
 

Eneledam691

Rookie sledder
24 mar 2009
13
0
0
55
Härnösand
Ett tips är ju att först rengöra förgasarna först innan du börjar joxa med munstycken ,om den stått still med bensin i sig länge.
Skotern ska alltid konserveras eller tömmas på bensin mellan säsongerna pga att bensinen kristaliseras och täpper igen munstyckerna så att dom flödar över och resultatet blir då en sur skoter.

Tack för mig hej!
"Pärlan" har körts alla helger sedan inköpet.
Vi funderade tillsammans och kom på att när jag köpte den o vi lastade på den så var de mycket noga med att vi skulle stänga kranen o kanske visste de mer än vi.
Den fick stå kvar på släpet till dagen efter o när vi lastat av den så startade den på första draget.
Helgen efter lika lättstartad, efter det har den körts varje helg men varit jätejobbig att få igång. Vilket bekymrar mig för jag vill inte hålla på o dra (o orkar det inte heller) hur länge som helst. Att den var lättstartad var en av förutsättningarna vid köpet.

När jag skrivit här så var killen ut och testade den igen o den var skitjobbig att få igång men han köpte gissningarna på att den surnat ner sig. Nu har han stängt kranen o så får vi se om det är bättre i helgen när vi ska ut och åka igen.

Innan vi kollar nålarna så ska vi kolla förgasarna. Tackar "slednecks" för tipset men måste fråga en kanske "dum" fråga... hur konserverar man skotern när säsongen är slut o ni humorsnubbar som inte kan svara vettigt kan avstå! Jag försöker att lära mig ett helt nytt område för att kunna sköta om "Pärlan" o behöver inte veta att man lägger in den i ättika el nåt annat löjligt.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Man häller en liten fjutt olja i hålet där tändstiften sitter och drar en gång i startsnöret så det smörjer hela cylindern
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Det är nästan ett måste att stänga av kranen på indy modellerna för att den inte ska bli sur.
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Det är dina nålventiler som läcker... nya såna och den blir lättstartad igen. Om det visar sig att det funkar att stänga bränslekran...
 

Eneledam691

Rookie sledder
24 mar 2009
13
0
0
55
Härnösand
Tack för alla tips... det verkar som att det fungerar med att stänga kranen efter körning. Vi har testat flera gånger och den startat tacksamt på första varje gång! :D Yippie!!!!
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
det finns ett medel som shell säljer vet inte riktigt vad det heter men din skoterhandlare har det säkert. Man häller det i tanken när den nästan är tom och låter skoter gå varm sen är det klart.

Sen kanske ett bensinfilter aldrig skadar eftersom det gärna blir skit i tanken på lite äldre skotrar
 

neiphlim

Aktiv medlem
11 jan 2006
56
0
1
GAGNEF
Nu ett lite seriösare svar... Själv brukar jag köra slut på soppan så pass mycket att förgasarna töms. Det har fungerat bra och till den nya säsongen behöver man inte bry sig om gammal bensin eller dylikt. Nackdelen med detta är att modeller som inte har separat oljesmörjning så dunstar bensinen under den varma sommaren och 2-taktsoljan blir kvar i tanken till den nya säsongen. Men... fyller man i lite soppa när det är dags igen att åka igen så får du in lite extra smörjning vid första start. Jag brukar dra i snöret tills motorn börjar tända och sedan fylla på mer ny färdigblandad soppa och på det viset får man in lite mer procent olja under första färden vilket är bra för motorn som har stått torr under sommarperiden.

Ber om ursäkt för ett tidigare inlägg och har raderat det. Hoppas att mina erfarenheter kan komma till nytta!
 

Eneledam691

Rookie sledder
24 mar 2009
13
0
0
55
Härnösand
Nu ett lite seriösare svar... Själv brukar jag köra slut på soppan så pass mycket att förgasarna töms. Det har fungerat bra och till den nya säsongen behöver man inte bry sig om gammal bensin eller dylikt. Nackdelen med detta är att modeller som inte har separat oljesmörjning så dunstar bensinen under den varma sommaren och 2-taktsoljan blir kvar i tanken till den nya säsongen. Men... fyller man i lite soppa när det är dags igen att åka igen så får du in lite extra smörjning vid första start. Jag brukar dra i snöret tills motorn börjar tända och sedan fylla på mer ny färdigblandad soppa och på det viset får man in lite mer procent olja under första färden vilket är bra för motorn som har stått torr under sommarperiden.

Ber om ursäkt för ett tidigare inlägg och har raderat det. Hoppas att mina erfarenheter kan komma till nytta!
Absolut! Tackar för tipset, det kommer helt klart till nytta!! :hello: