Varför köpa Garmin 278C?

Videoten

Medlem
28 apr 2007
26
0
1
Hej!
Har funderar kring skillnaden mellan Garmin 276 och 278, såg att det ingick ett bilkit och citykartan i 278 men att det interna minnet kunde endast användas till citykartan.
Använder 278:an av Garmins egna svindyra minneskort eller kör den mini SD?
Kommer 276 att utgå eller hänger den med några år till?

Klarar man sig långt med en 276:a och friluftskartan Pro samt skoterledskartan eller är det i såna fall någonting annat man behöver köpa till?

Tacksam för tips och svar.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Var är den egentliga skillnaden mellan 276C och 278?
Jag snabbkikade och hittade inga direkta skillnader.
Bägge använder Garmin-minne, bägge har bil och marint läge.
Skärmbilderna ser likadana ut. Det som skiljer dem mest åt är att de har olika firmware-versioner och 276C har den nyaste.

Hittar ingen produktsida om 278 på Garmin.com, såvida jag inte missade det (inte ens Garmins sökmotor hittar någogon???), endast manualer, så jag misstänker starkt att de egentligen är en och samma GPS.

Har någon nån annan info?
 

Videoten

Medlem
28 apr 2007
26
0
1
Det känns ju onekligen som att dom kommer få väldigt få sålda 278:eek:r i såna fall med tanke på prisskillnaden.
Det kan inte vara att 276:an håller på att sluta säljas och 278 ska ersätta?

Men det lutar nog åt en 276 i alla fall, verkar som den bara blivit lovordad av alla användare.

Är det någon som använder sig av fugawi och laddar in scannade kartor i den?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kollade återigen på Garmin.com, finns inget om 278 där, finns endast på Garmin.se.
Undrar hur det kommer sig att endast svenska Garmin (Sportsmanship) har den GPSen och inte huvudkontoret i USA.

Du kan inte ladda in skannade kartor i Garmin-mottagare. Du måste använda dig av kartor i Garmin-format, dvs de som man kan se på i Mapsource.

Eller menar du att använda skannade kartor i Fugawi? Det finns både Blå och gröna kartan som man kan använda i Fugawi, så varför använda en skannad?
 

Videoten

Medlem
28 apr 2007
26
0
1
Som jag förstod det av att försöka läsa runt om fugawi så skulle den kunna exportera kartor som man scannat in till garmin, dvs. i garmins kartformat.
Läste på utsidan forumet om folk som tagit kartor från google earth och lagt över dom till garmin.
Men jag kanske missförstod det hela
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
En skannad karta är en rasterbaserad karta (en bild helt enkelt) och Garmins kartor är vektoriserade kartor (X + Y positioner samt vad posotionen beskriver).

Det stämmer att folk använder kartor från Google Earth i Garmins GPSer, men det krävs en hel del jobb med det, dels en massa program för att bearbeta om rasterformatet till ett vektorformat och dels en helt otrolig mängd timmar med manuellt arbete för att korrigera felaktiga konverteringar.

När du sedan har konverterat kartan till ett vektorformat så skall du sedan bekanta dig med kart-kompilatorerna som skapar Garmin-formatet.

Med tanke på priset för Friluftskartan PRO så skulle jag inte ens fundera på att göra en egen Topo-karta. Man om man behöver en karta som inte finns att köpa så är det enda alternativet att göra den själv.