Hmmmm......HK mattan skrev:oki...
Men på den bilden du visade 2storke så verkar "Eftermarknads" kolven vara skadad ?!
Men du har säkert rätt.
Du verkar ha sten koll !
Ha'de
Kanske inte "Räkna med", men däremot så bli inte förvånad "om" det skulle hända !Srv_540 skrev:Men jag får alltså räkna med kolv problem om jag köper en Rave 800'a ( 2001 )
om det inte är bytt kolvar i den ?
Mvh//Jonas
2stroke skrev:Kanske inte "Räkna med", men däremot så bli inte förvånad "om" det skulle hända !
Det spelar egentligen ingen roll om BRP har bytt kolvar eller inte, då de fortfarande inte har tagit till krafttag för att rätta till grundproblemen.....
Dock är BRP's "nya" kolvar något bättre än de gammla.
.
1. & 2. JA, motorn blir svag pga. tappad kompression, Oftast går den att köra med men det är inget som rekomenderas. Blir ofta svår startadSrv_540 skrev:1. Hur märker man det där med kolvarna då, måste man tvunget dra fram komp mätarn å kolla lite nu och då ?
2. Kan man köra tills man känner att den tappar effekt och att den går dåligt ?
3. Eller tar cylindern skada av det ?
4. Vad kostar 2 st, kolvar ?
Mvh//Jonas
2stroke skrev:1. & 2. JA, motorn blir svag pga. tappad kompression, Oftast går den att köra med men det är inget som rekomenderas. Blir ofta svår startad
Att kolla kompet lite då och då är ju aldrig fel i någon motor.
Får max skillja 5 % mellan V <-> H cylinder
3. Svårt att ge ett exact svar på. Bra är det aldrig, men om du tar i tu med problemet i tid så klarar du dig nog.
4. En BRP kolv kostar väl ca 1000:- /st.
Om jag skulle haft en ROTAX Serie-3 motor idag, så skulle jag då göra allt som fanns för att undvika dylika problem.Srv_540 skrev:Kan man göra någonting åt det där problemet med att kanske köpa några andra kolvar än standard eller måste man byta "lite nu och då" som det låter ?
Mvh//Jonas
Jag har verkligen velat byta märke men hittar ingett som uppfyller mina krav...jammen600 skrev:Är det med rotaxägare som med volvoägare det spelar ingen roll hur mycke skiten går sönder så vägrar dom byta märke lr fabrikat.
Skulle jag ha haft ett sånt trassel med ett fabrikat så skulle jag bytt för ljusår sedan.
Hmm... första tanken för mig är en M7:a i det läget....ejwbegysv skrev:Jag har verkligen velat byta märke men hittar ingett som uppfyller mina krav...
Vill ha en lätt 2 taktare med lång matta...