du kan ju testa spänna på förspänningen, det finns ju två steg som du kan spänna på. Men det brukar inte göra så mkt. Om den inte är inställd på -2 på förspänningen nu pratar vi om sek. variatorn. Det är mest för att få en bättre shift back kontra acc.
Ju hårdare shiftback "mer förspänning" ju snabbare växlar den ner när du tar om på gasen, Dvs väldigt bra att ha i djupsnön. Ju mindre förspänning = snabbare uppväxling = snabbare acceleration. men då är kommer den att gå sämre i djupsnön med följder som att den gräver ner sej lättare
och med mera förspänning desto mer varvar den. men det är inte nå mkt mera den varvar.
Så här fungerar systemet i små drag. Ju mera motstånd du har i variatorerna ju mera kommer den att varva för att växla ut fullt
Går allting för lätt så kan ju maskinen som i ditt fall ha växlat ut fullt innan max varvet har nåtts. och ofta innan max effekten har uppnåtts dessutom.
Som det ser ut på graferna så har du ungefär 84hk vid 8000rpm och 94hk vid 8600rpm! det är en skillnad på 10hk och det gör extremt mkt!
För att förklara det så enkelt som möjligt. Du vill ha så mkt motstånd "variatorerna" som möjligt utan att den kommer att övervarva!
Några exempel kan vara så här.
För lätta vikter i förhållande till för tungt sluttryck på fjädern = övervarv!
För tunga vikter i förhållande till för lätt sluttryck på fjädern = Undervarv
Och ju mera motstånd "tyngre vikter/tyngre fjäder" man kan köra på ju hårdare kommer den att mata på remmen.
Men en skoter klarar ju inte av hur tungt motstånd som helst heller, där sätter ju effekten begräsningar.
Ett gott tips är ju att prova att gå upp 4gr på vikterna och sen sätta dit en fjäder med lite högre sluttryck, Även byta ut sek fjädern mot en som har lite högre spänning.
Sen ser man hur maskinen reagerar och beter sej. Sen kan man testa sej fram genom att testa byta ut en sak i taget. Så man vet vad som påvekar hur.