Variator på V-max 700 -98

Ragwald

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Boden Sverige
variator på v-max 700 xtc -98

Ska ta lös både primär- och sekundärvariatorn för en översyn. Mig veteligen så gör man det inte med hammare och spik direkt. Vet nån vad man behöver för specialverktyg för att få lös primärvariotorn, är det universal eller "yamahapatent"? vet nån vad dom kostar i så fall?
kör hårt alla
 

johan21y

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Specialvektyg

Du bör köpa ett specialverktyg för det... kostade mig ca 150kr (ej yamaha orginal). sedan finns det ett knep då du fyller upp bulthålet med olja om du har en bult som passar avdragarhålet.. då kan du lossa variatorn med hjälp av oljetrycket som uppstår när du skruvar in bulten..kan kräva gängtejp så det inte läcker olja...
 

Ragwald

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Boden Sverige
Specialverktyg ja

150 bagis låter helt ok egentligen.
men köpte du det hos en yamaha åf eller?
antar att dom inte har universal kanske.....
 

johan21y

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
avdragare

Köpte den hos arnesfritid här uppe i umeå.. han är yamaha återförsäljare med duells sortiment... kolla på duells.se . Jag har den som är 18mm till min xtc 600 -97 så den bör passa din med.
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Tyvärr är detta ett engångs verktyg.
Ja. Har man tur och variatorn inte sitter så hårt så kan man använda verktyget flera gången.
Det som händer är att spetsen på verktyget inte håller. Det blir krokigt.
Då får man med lite otur skador på vevaxelns gängor och får problem med att montera tillbaka variatorbulten.

Detta är dock ett skräcksenario. Man brukar få lös variatorn första och kanske andra gången. Men då spetsen blivit krokig så är det bäst att kapa av avdragaren och sedan använda olja i bulthålet. För att sedan använda den avkapade avdragaren med gängtejp. Då får man inga skador.

Ett Yamaha originalverktyg kostar 7-900:- men det funkar tills du tappar bort det. Även om du skruvar lös variatorn 10 ggr/dag.