Variator? problem med min safari

bushmange

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Hej, jag undrar om det finns nån som vet vad jag borde göra med min 1990' Safari 377 L F.C Sport med T.R.A variator. När max varvet ligger på så toppar den typ 75 km/h, men den går typ samma hastighet med halv gas och när man trycker på resten så varvar den bara mer men ingen fartförändring. Jag har testat att skruva om bultarna med siffer markeringarna som sitter på viktarmarna, med dåligt resultat. Med 1:an i inställning så är den seg nå så gudomligt på de låga varven och uppåt men den toppar fortfarande 75 km/h men med låga toppvarv. Med 6:an i så är den kvick som attans iväg men varvar som idiot å toppar max 55 km/h och då vibrerar den kan jag tilläga
. Om någon har någon hjälp så är den mycket välkommmen.

bushmange

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
remmen=nä

Har bytt rem 2 gånger hittils, har testat med både en orginal Bombardier och en billig dayco. Men med ingen märkbar skillnad. Primär variatorn är nyservad också.

bushmange

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Sekundären...

Den var inne på service förra säsongen, nån bussning byttes, ny kedjesträckare och kedja. så det kan det ju inte heller vara.

Bnht

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Förslag !

Om jag minns rätt så är TRA variotorn orginalinställd på "läge 3" vilket skall motsvara lörning på 500 m höjd och ge ett varvtal på ca 7800 rpm.

Jag skulle rekomendera dig att gå igenom sekundären samt att mäta upp variatoravstånden. Utgår från att allt annat fungerar.

bushmange

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Läge 3

Just nu står den på läge tre, och det tycker jag funkar bra, förutom gasresponsen på låga varv och svagheten i tung snö... men det är väl sånt man får ta när man kör med - 30 HK

vad ska jag kolla i sekundären? är det något jag kan göra själv? menar du avståndet mellan primären och sekundären?

Ps. original stod den på läge 4:a
Tack så mycket för tipsen!!!