Variator rengöring

SummitJocke

Medlem
18 jan 2006
20
1
3
Kurkkio
Hej Undrar om man kan själv rengöra variatorerna på en summit 600-04 ?
om det går så hur går man till väga ?

Tacksamm för svar!!
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Trasa och T-sprit på skivorna.

Vill du få bättre remgrepp så kan du slipa skivorna med smärgelduk,men då får du lite mer remslitage.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Det är absolut inga problem!
Sekundärvariatorn:
För att ta lös den behöver du inga specialverktyg, bara en hylsnyckel av stl 13 (tror jag). Skruva loss centrumbulten och ta loss variatorn. Vänder du på den så ser du låsningen för helixen och fjädern. Det kan vara lite trixigt att få bort denna men om du lägger ner variatorn på golvet (med en planka eller träskiva under) och använder knäet och din kroppsvikt så brukar det lösa sig. En mer sofistikerad lösning är att tillverka en spänningsanordning av gängstål som möjliggör att du slipper bruka så mkt våld.
När väl låsningarna är borta så tar du helt sonika isär själva variatorn. Inspektera om eventuella skador finns på glidytor. Blås rent med tryckluft och torka med ren trasa. Rent generellt skall man vara mkt sparsam med smörjmedel då det lätt fastnar remdamm annars. Men glidpackningen som ligger an mot helixens utsida mår bra av lite, liite olja som gnuggas in med trasa.

Primärvariatorn:
Till att få loss denna så behöver du en avdragare till din TRA-variator. En sådan kan du låna hos din lokala handlare eller kolla runt med kompisarn om de råka ha någon. Du skall dock vara medveten om att det finns ett antal (3 tror jag) olika koningar på variatorn så se till att det blir rätt avdragare du lånar/köper. För att lyckas med att få loss variatorn måste du oxå ha ett mothåll annars snurrar den bara runt runt. Om du nu väl får loss variatorn så låter du avdragaren sitta kvar, vänder på steken och slår med en gummiklubba eller kopparhammare på avdragaren så att variatorn går isär (det fungerar lika bra att klappa ner den i en bänk men, men ). När du väl har variatorn i 2 delar så börjar trixandet med att få isär paketet. Vicka försiktigt på korset och dra det utåt. Var mkt noga med att inte tappa bort de 6 glidklackar och 3 fjädrar som håller korset centrerat! När du väl fått loss detta är det bara att plocka fram tryckluften och blåsa rent i alla skrymslen och vrår. Det lär damma en hel del....
Sedan är det "bara" att sätta ihop variatorn och skruva tillbaka den. var uppmärksam på att centrumbulten skall dras med ett speciellt moment. Kolla upp vad detta moment är!

Lycka till!!

edit: om det bara handlar om remskivorna gör du enligt tidigare inlägg..