Variator skrammel srx 700 -99

Ture_Tapio

Välkänd medlem
27 mar 2006
180
0
6
Matfors
Som sagt det skrammlar i min primärvariator när den står på tomgång men även när jag kör ibland. ibland låter den som en stenkross också.. tjuter lite också men det är väl bara att sära på sec.variatorn?... kollade vad en renoverings sats kostade till min variator ca 1500 så jag vill vara säker att det är den innan jag köper den... någon som haft samma problem?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kolla bussningarna i yttre skivan och i kåpan. Om de är glappa så kan det skramla.

Däremot, om den bara skramlar på tomgång och slutar då du har ca 2000 rpm på motorn så är det antagligen glapp i viktbussningarna.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
För att kolla bussningarna/vikterna behöver du inte ta isär variatorn.

Och slog du något på avdragarbulten då du dragit in den ganska hårt?
Att bara dra på den brukar sällan fungera.

Ture_Tapio

Välkänd medlem
27 mar 2006
180
0
6
Matfors
har tagit upp problemet igen efter att jag jobbat utomlands...

har fått bort variatorn nu men hur delar jag den i korset? har tagit bort fjädern och locket.. ska ha isär allt!!! det verkar vara bussningarna på centrum-axeln som glappar...

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Alltså om jag förstår dig rätt så är det glapp på den lösa skivan (yttre skivan). Hur mycket glapp är det (lite glapp är inte hela världen) och har du kollat viktbussningarna eller bussningarna i rullarna? Det är oftast vikterna eller rullarna som blir slut i dom där variatorerna.

Det kan åxå vara samma problem som finns i en del nya variatorer att det är ett litet spel mellan glidklackarna och glidytan där rörliga skivan glider på korset. Är det glapp där så gör det inget utom att det låter lite illa. Är du osäker ta med dig variatorn till nån som gjort det förr tex din återförsäljare eller nån annan som vet. Återförsäljaren har troligen alla verktyg till variatorn åxå och dessutom kan dom snabbt ge digvägledning i vad som behöver bytas. Prata dock med Mekanikerna det är dom som sitter på kunskapen...

Att ta lös korset är väl inte speciellt svårt om man har verktyget till det, men om jag inte mins fel är det rätt så dyrt... Så kolla allt som inte sitter på ställen att man måste ta lös korset extra noga för det är MYCKET enklare!;)

Lycka till med variatorn och fundera på ett variatorkitt till den där om nu vikter/rullar är dåliga... Huvva vilken skillnad det blir!!!:D

Ture_Tapio

Välkänd medlem
27 mar 2006
180
0
6
Matfors
jag har special-verktyget.. och den är v-kittad. den är så slut så den växlar inte som den ska... det jag undrar är om man skruvar bort korset som på en ski-doo eller är det lösa skivor på den här? har hört båda versionerna...

MisterNJ

Ny medlem
5 feb 2010
2
0
1
Piteå
Dagens trådlyft.. men hur gick det för dig Ture_Tapio? Har samma problem på min sxr 700.. :/ skulle behöva lite råd :p