Variator....

m!ke

Medlem
9 mar 2006
14
0
1
Falun
Som nybörjare på detta ämne undrar jag följande: Jag har en Yamaha V-Max 500-96.
Jag har kört med en gammal Yamaha rem tidigare och då har den fungerat skapligt.....lite ryckig i start o så, men när jag nu har satt dit en ny rem, så beter den sig märkligt på ett annat sätt....den växlar inte jämt, utan när man åker iväg så varvar den på för att sedan lugna ner sig i varv. Ligger man på t.ex 30km/h så växlar den mellan 4500 och 6000 varv upp och ner med jämn gas.....?? Starten blev mjukare, men är väl kanske inte heller helt bra enligt mitt tycke. Tillslagsvarv ligger vid drygt 4000 varv.
Någon som har bra koll på detta, var felet kan ligga, eller har varit med om det själv och förslag på åtgärd
Remmen sticker upp nån mm på sekundärvariatorn..

/tackar på förhand!
 

m!ke

Medlem
9 mar 2006
14
0
1
Falun
Remmen ska vara rätt, har dubbelkollat detta. Funderar även på hur man gör för att minska tillslagsvarvet......känns lite högt med 4000 varv, då kanske man slipper att den går iväg så hårt/ryckigt vid start.
Byter man fjäder, eller finns det nåt annat knep?
Tacksam för svar!
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
4k varv låter inte (onormalt) högt. Både en polares 500a och min 600a (båda 94or) sticker på ca 4k (tillslag på ~3.6k). Den ojämna växlingen vet jag tyvärr inget om.
 

m!ke

Medlem
9 mar 2006
14
0
1
Falun
Hur vet man att det sitter rätt variatorer på skotern? Finns det någon märkning att gå efter? Kanske sitter det fel prylar på.......kan ha hänt mycket sen -96??

Mycket funderingar, men jag vill bara att det ska fungera bra.....
 

venture

Medlem
7 jan 2006
28
0
1
det kan vara dags för en rengöring av variatorerna, jag brukar ta ett fint putspapper och rengöra tapparna som håller vikt armarna samt rullarna de skall gå väldigt lätt, var försiktig så att du inte tar för mycket på godset då börgar det skramla mer, det kan även behövas på sekundären ta isär den, lossa fjädern och kolla all skivorna löper lätt i sina ändlägen. Annars säger dom på yamaha att nya orginal remmar kan bete sig väldigt konstigt de första 10-20 milen det är tydligen någon kordrand på sidan som måste nötas ner
Lycka till!
Aldrig mindre än fullgas!
 

m!ke

Medlem
9 mar 2006
14
0
1
Falun
Tack för det förslaget Venture....är det svårt att plocka isär/ta av primären, behöver man avdragare t.ex?
Några tips kanske...
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
ja du behöver en avdragare far och kolla på närmaste yamaha affär och fråga om du får låna en. och du kan nog fråga dom om dom ids ta isär primären den är rätt bänglig och få isär man måste värma och ha lite spec prylar till det.
 

m!ke

Medlem
9 mar 2006
14
0
1
Falun
Ok, hur ser en sån där avdragare ut....är det en vanlig klo-avdragare? jag arbetar till vardags på en verkstad, så det kanske kan finnas prylar här till det!
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
nää det är som en bullt som har gängor längst upp vid toppen eller vad man ska säga och sen så en pinne som trycker inne i axeln så att den ploppar ut

hittade en bild. finns och köpa på rinab.nu
 

venture

Medlem
7 jan 2006
28
0
1
jag tror inte du behöver någon avdragare det behövde inte jag på min venture i alla fall det är en -01:a men yamaha är ju inte känd för att göra några stora förändringar. skruva bort centrumbulten samt lossa krysset så skall du nog komma åt alla prylar O,B.S tag alltid av tändhattarna vid arbete med variatorerna, det gäller att vara rädd om gas tummen :)
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Enklast är nog att du ber att få titta på verktyget för demontering av primären. Du behöver en rejäl mojäng som håller den fasta skivan fixerad. Verktyget som man sätter på spindeln är också av den grövre kalibern. Pinnen som man drar i var säkert 1,5 meter törs inte tänka på momentet som måste till för att få isär. Gubben satte ena foten mot en stor bänk och våld drog utan den gick isär, fick värma då gick det.
 

m!ke

Medlem
9 mar 2006
14
0
1
Falun
Många olika vetanden om hur man plockar bort en variator....jag tror nog att jag får kolla detta och bilda mig en uppfattning om hur det sitter. Det enklaste vore nog om det var som venture trodde.....att man inte behöver ta bort den över huvudtaget.

Men jag tackar ödmjukast för dom olika förslagen jag fått....
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
om du ska hålla på och mixtra så är det 500gånger lättare och ha variatorn på en arbetsbänk eller nåt.. men du gör ju som du vill det är ju inte så värst svårt och låna/köpa en avdragare och dra lös den. om du köper en så kommer du garanterat använda den nån gång per år.
 

m!ke

Medlem
9 mar 2006
14
0
1
Falun
Du har nog rätt i att det är enklare att vara på en bänk och fixa....ang en annan sak, och det är den sk Offset....vad innebär det, och hur mäter man. Tyckte att det stod på remmskyddet, offset ~15mm. Anar att det ska mätas på baksidan av sekundärens rörliga skiva , men kontra vad?
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Det är inget du mäter på baksidan. När man drar fast Primären så drar man i 2 omgångar först typ 8 sen sen 4,6NM. Kommer inte i ihåg siffrorna. Sen kan du glömma att variatorn ramlar av när du lossat centrumbulten. Räkna med att du kommer att demolera en avdragare (som på bilden)innan du fått loss den från axeln. Dom brukar sitta utav helvette. Finns en del knep man kan ta till men prova du först med avdragaren