Variatorbult & kona A-C 800 -01

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Vad e det för bult som håller fast variatorn på en mountaincat 800 -01. Vad ska man ha för hysla för att ta lös den? Tolvkantshylsa? Storlek?
Kan man köra loss den med mutterdragare?

Konan på 01:ans 800 är väl 30 mm och 02 blev den 33mm?

Får man loss variatorn utan att plocka lös buksidan?

Det var nog allt för nu...

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
jag vet inte hur stor hylsa som behövs, men har du inga hylsor och testa med? annars kan du mäta hur stort huvudet på bulten är. är bulten 30 mm ska du en hylsa som är 30.
jo, går och köra lös den med muttermaskin, men vilken av variatorerna menar du? motor variatorn eller sekundär variatorn ?
om du ska ha lös motor variatorn så måste du även ha en variator avdragare.
tvivlar på att man måste ta lös buksidan.

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Hade jag haft hylsor som passat så hade jag väl använt dem?
Du verkar ju inte ha en blekaste om vad du snackar om, lyckas du få in nåt att mäta bulten med gör du det jäkligt bra.
Menar givetvis primären, sekundären sitter ju inte direkt på en kona.

Nån som VET om de är säkert att använda mutterflugan för att lossa bulten utan att ev skada veven och inte bara antar o gissar om precis allting.

Är för övrigt en 1/2" bult med tolvkantsfattning.

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
När variatorn ska lös brukar jag använda mig av mutterknackare å än har ja inte förstört nån vev så de verkar ju funka. Har för mig också att jag fick slipa av lite på hylsans utsida för att få den nog långt in så man får bra grepp på bulten.

Brukar inte vara nåt problem att få lös variatorn utan att plocka lös buksidan heller. När variatorn hoppat lös från konan så är de bara gänga ut avdragaren och lyfta upp variatorn.

Veven mellan 01-02 skiljer men dock vet jag inte om det är nån skillnad på tappen men det är möjligt då 02ans vev ska vara kraftigare.

Hoppas det kan vara till nån hjälp iallafall
/Mvh Fredde

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Tackar Fredde för lite klarhet.
Jo, av vad jag förstått så är det 30 mm:s kona på -01 o 33 mm:s kona på -02 och framåt.

Mhm, jag är fortfarande på stadiet att jag letar rätt typ av hylsa.
Avdragare har jag som jag hoppas passar.

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kom på en grej till. Första gången ja tog lös variatorn på zrtn jag hade så ville den inte lossna helt enkelt... den satt som berget.

Men blev tipsad att dra ut variatorbulten ,tippa skotern på sida och hälla i lite olja i hålet och sen sätta på lite gängtejp på avdragaren, dra in den så mycket man vågade å sen värma med en liten gasolvärmare typ en sån man har till att valla skidor med, efter lite värmande så small den lös utan att man dragit mer på avdragaren.

När jag satte tillbaka varitorn sen så rengjorde jag axeln och satte lite smörj på den innan ja drog tillbaka variatorn igen sen kärvade den aldrig mer när man skulle lös med den.

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Jag chansade med en 13 mm:s hylsa o det gick utan problem, variatornbulten satt betydligt mindre än vad jag räknat med, variatorn däremot....dra ballen i lösgruset vad jag fick dra för att få loss den....
Ska absolut göra som du säger o rengöra axeln ordentligt o kanske smörja axeln lite innan de åker dit en ny variator.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
½" Tolvkantshylsa

Vad e det för bult som håller fast variatorn på en Mountaincat-800 ( 2001 ) ?
Vad ska man ha för hysla för att ta lös den ?
Tolvkantshylsa ?
Storlek ?
Kan man köra loss den med mutterdragare ?
½" ( 12,7 mm ) Tolvkantshylsa är verktyget du skall använda.
Ja du kan använda mutterdragare för att få lös bulten.

.