Variatorfrågor: den övervarvar + har taskig respons.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Den lär väl vara från år 2000 som det mesta på skotern. Behövs den nånsin bytas? :)

Ikväll ska den in i garaget, ska lös med kedjehuslocket och kolla utväxlingen. Eventuellt så kastar jag in originalutväxlingen och kollar om det blir nån skillnad.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Okej, så här är det:
Original utväxling är 21/40 = 0,525
I backen sitter 20/39 = 0,512

Så nu skulle jag kunna dreva upp med back (21/39=0,538) eller dreva ner ännu mer utan back (20/40=0,500).

Det löser knappast båda mina problem (övervarv+taskig respons), men kul att kunna prova lite. :)

Nu blir det att testa original 21/40 och se hur det funkar, är det fortfarande knas så får jag söka svaret i nåt annat.
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
41
Pajala
Du räknar ut utväxlingen baklänges. Nu när man ser utväxlingsförhållandet säger det mig ingenting så att säga. Du måste dela stora kuggantalet med det lilla kughantalet för att få rätt värden. Tex drevning 20/40 ger urväxlingen 2,0, alltså måste variatoraxeln snurra rvå varv per drivaxelvarv...

Sent from my Galaxy S2 using Tapatalk
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Okej, nu är allt tillbakaskruvat till original:
Förgasarna har luftskruvarna i rätt läge (1,5 varv).
Original utväxling (21/40) sitter där.
Sekundärvariatorn har fått nya original justerskruvar och remmen är injusterad till rätt höjd. Den har fått nya glidklackar, de gamla var jätterepiga.
Helixens glidytor var väldigt repiga. Jag slipade ytorna med våtslippapper (240 - 1200) och avslutade med Autosol, tills det var spegelglans på glidytorna.

Snacka om skillnad i backshift! Från att ha behövt planera gaspådrag nån sekund innan man vill ha upp skidorna (=klart störande) så har jag nu effekt i mattan direkt jag gasar, känns det som.

Det kan alltså rekommenderas att fräscha upp sin sekundär! :D:D:D

Dessutom varvar den nu som den ska vid full acc, men det kan ha med drevningen att göra.

Däremot så kvarstår fenomenet: om man gasar fullt upp till ca 70, släpper gasen och drar fullt igen så säger den "mööö". Något mindre nu, men ändå fullt märkbart.
Kan det ha nåt med bränsleförsörjning att göra, typ vaakum/bränslepump eller nåt sånt?
 
Last edited: