Kolla rullarna i primären! Påståendet från BRP att P-driven är "Långlivad och underhållsfri" är skitsnack!. Har den gått 350 mil så törs jag nästan svära på att rullarna börjar gå ordentligt trögt om dom inte smorts. (jag tycks minnas att jag var tvungen smörja första gången efter två säsonger, dvs ca 250 mil, kommer att smörja upp rullarna på nya skotern direkt inkörningen är klar och jag börjar variatorgreja med den))
Rullarna går ta ut med variatorn kvar i skotern, köp smörjverktyget, skruva dit en smörjnippel i verktyget och smörj med vad fett du har i smörjsprutan hemma! Det kommer garanterat härjas på här om att du måste smörja med hejsanhoppsansvindyra ISO-fettet som ramlagren smörjs med på många Rotax men det går hur bra som helst med vilket bra smörjfett som helst! Vilket fett som helst är bättre än inget fett!!
Tar du isär variatorn så besikta de stora "plastrullarna" och pinnarna dom sitter på också! (bör inte hunnit bli något där än men man vet ju aldrig)
Rullarna går ta ut med variatorn kvar i skotern, köp smörjverktyget, skruva dit en smörjnippel i verktyget och smörj med vad fett du har i smörjsprutan hemma! Det kommer garanterat härjas på här om att du måste smörja med hejsanhoppsansvindyra ISO-fettet som ramlagren smörjs med på många Rotax men det går hur bra som helst med vilket bra smörjfett som helst! Vilket fett som helst är bättre än inget fett!!
Tar du isär variatorn så besikta de stora "plastrullarna" och pinnarna dom sitter på också! (bör inte hunnit bli något där än men man vet ju aldrig)