Variatorkit ändrar helt växlingskurvan för din maskin. Orginal så justeras de flesta maskiner till en grundinställning som skall klara alla möjliga olika förhållanden; lössnö, finåkning, ledpiskning, kladdföre. Nackdelen med detta är att orginalinställningen kan vara lite slätstruken eftersom den måste vara så allsidig. I ett kit ingår ofta både primär och sekundärfjäder, annan helix samt andra vikter. Skillnanden på en kit:ad maskin och en orginal kan ofta vara helt enorm. Förutsatt att själva kit:et är anpassat för den körstil du vill ha. Nackdelen kan vara att maskinen blir mera hetsig (nu förutsätter jag att du vill ha det så) och därmed växlar på hårdare. Detta kommer i sin tur att resultera i en ökad bränsleåtgång samt troligen ökat remslitage.
Visst går det att rackla på med att själv byta helixar, ramper och vikter mm, men det blir ofta ett djäkla bängel om man inte tycker att ligga under huven och skruva är det roligaste som finns. Färdiga kit är förvisso svinaktigt dyra men de är i de flesta fall väl utprovade och har bra inställningsmöjligheter.