Jag har en wildcat 650 med variatorproblem..
Skotern är ngt trimmad med större förgasare och portning m.m..
Men den har bara gått drygt 350 mil (-89:a) och har 2 ägare före mig vilket är mycket ovanligt lite för en sån veteran.
Men nu till problemen!
Variatorn växlar inte så värst bra, den har det klassiska "brölet" så fort man åker ner i djupsnön och det börjar gå tungt.. När man kör på leden så går den kanonfint och är rätt så pigg! Men när det blir uppförsbackar är det som att man ligger och tuggar på högsta växel (som att köra 25km/h på 5:an i en bil).
Och man får ha full gas för att ens ta sig upp för minsta lilla uppförssluttning.
Det här måste ju ha något med variatorn att göra och jag har provat med att byta till en styvare fjäder i primären vilket ledde till ett högre tillslagsvarv men symptomen fanns kvar fortfarande.
En kunnig och bekant skoteråkare sa till mig att jag skulle skaffa en ny variator så skulle jag få fart på skotern. Jag törs inte börja renovera själv med tanke på att det är ganska känsliga grejer.
Och sen funderar jag samtidigt på att om man kunde stoppa i nån variator från en ZRT eller liknande? Funkar det? Skulle vilja ha lite vassare vikter och fjädrar m.m. så man får lite fart på aset! Går det att ordna?
Behöver jag byta sekundären också?
Snälla hjälp! Vad tycker ni jag ska göra? Köpa en originalvariator och fixa variatorkitt eller vad tycker ni?
Huvudsaken jag får fart på min kisse på närmare 120hk (går som en 60hk)
Tack på förhand!
Skotern är ngt trimmad med större förgasare och portning m.m..
Men den har bara gått drygt 350 mil (-89:a) och har 2 ägare före mig vilket är mycket ovanligt lite för en sån veteran.
Men nu till problemen!
Variatorn växlar inte så värst bra, den har det klassiska "brölet" så fort man åker ner i djupsnön och det börjar gå tungt.. När man kör på leden så går den kanonfint och är rätt så pigg! Men när det blir uppförsbackar är det som att man ligger och tuggar på högsta växel (som att köra 25km/h på 5:an i en bil).
Och man får ha full gas för att ens ta sig upp för minsta lilla uppförssluttning.
Det här måste ju ha något med variatorn att göra och jag har provat med att byta till en styvare fjäder i primären vilket ledde till ett högre tillslagsvarv men symptomen fanns kvar fortfarande.
En kunnig och bekant skoteråkare sa till mig att jag skulle skaffa en ny variator så skulle jag få fart på skotern. Jag törs inte börja renovera själv med tanke på att det är ganska känsliga grejer.
Och sen funderar jag samtidigt på att om man kunde stoppa i nån variator från en ZRT eller liknande? Funkar det? Skulle vilja ha lite vassare vikter och fjädrar m.m. så man får lite fart på aset! Går det att ordna?
Behöver jag byta sekundären också?
Snälla hjälp! Vad tycker ni jag ska göra? Köpa en originalvariator och fixa variatorkitt eller vad tycker ni?
Huvudsaken jag får fart på min kisse på närmare 120hk (går som en 60hk)
Tack på förhand!