variatorrem fråga?!

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
du fick med (du borde ha fått) ett instrument som ser ut som en ca 6-8cm M6 gängtapp fäst på ett handtag i din verktygssats till skotern, och om du tittar på din sekundär så har den en pil på sig som pekar på ett m6 hål. Här skruvar du in verktyget och därmed så särar skivorna på sig och du kan med lätthet byta rem.

För att justera remmen så skruvar du ut de 3 skruvarna som finns på sekundären, använd en 10'as nyckel och så vrider du den helixliknande brickan bakom för att ställa in hur du vill att remmen ska ligga i sekundären.
En ny rem ska ligga på 0-1 och allt eftersom du nöter remmen så justerar du in "belt deflection" så att remmen alltid ligger rätt i sekundären..om du sätter den för tight så kommer remmen att ligga på lite och försöka driva mattan frammot tom på tomgången, detta blidar "gropar" i remmen. inte bra.
Somliga genier innom variatoreftermarknadsvärlden anser att detta är en perfekt inställning, att skotern ska vilja rulla mattan sakta sakta sj när den är upp pallad, men man får inte låta den stå på tombången om den inte är upp pallad. Men det är ju långt ifrån alltid man kan göra så, dvs värma upp skotern upp pallad..

Hoppas jag har gett lite ljus i rem frågan..
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Tack för informationen!
Har inget verktyg men det är väl bara gänga in en lång m6 skruv dit? Får ha med en sån i verktygsväskan. Finns ju 10mm nyckel i den.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Sv: Ändra tändningen med RER knappen...

Jag har aldrig hört talas om detta ifrån någon!

Var har du läst/hört detta?

...Vilka Ski-Doo/LYNX-modeller har vätskekylda twinmotorer med RER men inte med DPM?
Till exempel REV 500SS, även då Enduro Sport förstås.
 

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
du fick med (du borde ha fått) ett instrument som ser ut som en ca 6-8cm M6 gängtapp fäst på ett handtag i din verktygssats till skotern, och om du tittar på din sekundär så har den en pil på sig som pekar på ett m6 hål. Här skruvar du in verktyget och därmed så särar skivorna på sig och du kan med lätthet byta rem.

För att justera remmen så skruvar du ut de 3 skruvarna som finns på sekundären, använd en 10'as nyckel och så vrider du den helixliknande brickan bakom för att ställa in hur du vill att remmen ska ligga i sekundären.
En ny rem ska ligga på 0-1 och allt eftersom du nöter remmen så justerar du in "belt deflection" så att remmen alltid ligger rätt i sekundären..om du sätter den för tight så kommer remmen att ligga på lite och försöka driva mattan frammot tom på tomgången, detta blidar "gropar" i remmen. inte bra.
Somliga genier innom variatoreftermarknadsvärlden anser att detta är en perfekt inställning, att skotern ska vilja rulla mattan sakta sakta sj när den är upp pallad, men man får inte låta den stå på tombången om den inte är upp pallad. Men det är ju långt ifrån alltid man kan göra så, dvs värma upp skotern upp pallad..

Hoppas jag har gett lite ljus i rem frågan..


Hade min inne på service och passade då också på att byta rem. Efter detta så vill skotern dra på tomgång när den är kall så pass att skotern drar iväg ibland. Påpekade detta för stället jag gjorde servicen och dem sa att det skullle gå till sig efter inkörning av rem. Har nu avverkat ca 60 mil och jag har fortfarande dessa tendenser. Visst låter det som min rem är för hårt spänd??
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
41
UMEÅ
Hade min inne på service och passade då också på att byta rem. Efter detta så vill skotern dra på tomgång när den är kall så pass att skotern drar iväg ibland. Påpekade detta för stället jag gjorde servicen och dem sa att det skullle gå till sig efter inkörning av rem. Har nu avverkat ca 60 mil och jag har fortfarande dessa tendenser. Visst låter det som min rem är för hårt spänd??

eller fel rem.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jo är de en brp rem så tycker jag du har tage dig långt på en BRP rem ;)
att tänka på, har du en 600 så bör du överväga att inte använda en 800 rem, detta ska din ÅF veta. 600 och 800 variatorerna är inte tillverkade på samm sätt.. 800an är konstruerad för en hårdare rem, vad har du för skoter?

äre en 600 så kommer du att rå spår i din primärvariator.. detta kan jag garantera..
inte världens största gropar, men helt klart märkbara spår..

hur är din sekundär variator inställd nu?
0-1-2-3-4-5-6?
vad har du för bredd på remmen?
slutar nummret den på 166?
 

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
jo är de en brp rem så tycker jag du har tage dig långt på en BRP rem ;)
att tänka på, har du en 600 så bör du överväga att inte använda en 800 rem, detta ska din ÅF veta. 600 och 800 variatorerna är inte tillverkade på samm sätt.. 800an är konstruerad för en hårdare rem, vad har du för skoter?

äre en 600 så kommer du att rå spår i din primärvariator.. detta kan jag garantera..
inte världens största gropar, men helt klart märkbara spår..

hur är din sekundär variator inställd nu?
0-1-2-3-4-5-6?
vad har du för bredd på remmen?
slutar nummret den på 166?

:)

Det är en Xp mxz 600 - 08.
Ja man litar ju som att Åf har rätt med sådana saker så jag har som inte ifrågasatt det heller men nu blir man ju orolig alltså. Nu har jag "bara" hunnit med 50 -60 mil med den nya remmen men tror det räcker för att sätta spår då?
Den enda moviveringen jag fick var att de haft problem med remmarna och att de satte på dessa istället på alla som ska byta rem. Har en kille som ska komma och kolla på skotern imorgon ang rem spänningen och han tyckte också det lät skumt att dem satt på en 800 rem på en 600. Jag har ju en ny extra rem så man kanske ska sätta på den istället för några spår vill jag ju inte ha :stupid:
Förutom de problem som jag förklarat här så är det också så att jag tycker variatorn växlar konstigt, känns skum, gnisslar ibland på tomgång och har höga varv vid låg fart.

Kan kolla imorgon hur allt ligger till och vad det är för rem som sitter på.
tack för tipsen!
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
gnäller remmen så ligger den nog för högt, hur högt ovanför ligger den på sek.variatorn ?

Jag har då kört 100 mil på min rem nu, har en xp 600 -09.
Den varvar oxå ganska mycket när man ligger och kör sakta.
 

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
gnäller remmen så ligger den nog för högt, hur högt ovanför ligger den på sek.variatorn ?

Jag har då kört 100 mil på min rem nu, har en xp 600 -09.
Den varvar oxå ganska mycket när man ligger och kör sakta.

ok tror det ska vara sådär med varvningen, eftersom 600 inte har lika mycket vrid som 800 så har dem tydligen ställt upp utväxlingen för att kompensera detta. Är inte så bra på mecka men jag får lite hjälp imorgon så jag återkommer imorgon om det :) kör du också med 800 remmen förresten?
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
41
UMEÅ
Sv: Ändra tändningen med RER knappen...

:hmmmm: Hmmmmmmm.......
Detta var något nytt för mig.....
Detta får du nog förklara närmare...
:hmmmm:



Jag har aldrig hört om någon vanlig Ski-Doo modell där man som användare/brukare kan ändra tändkurvan bara så där direkt !

Att däremot serviceverkstan kan göra vissa ändringar i tändkurvan är en annan sak.



.

Har du läst instruktionsboken än? :D
 

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
jo är de en brp rem så tycker jag du har tage dig långt på en BRP rem ;)
att tänka på, har du en 600 så bör du överväga att inte använda en 800 rem, detta ska din ÅF veta. 600 och 800 variatorerna är inte tillverkade på samm sätt.. 800an är konstruerad för en hårdare rem, vad har du för skoter?

äre en 600 så kommer du att rå spår i din primärvariator.. detta kan jag garantera..
inte världens största gropar, men helt klart märkbara spår..

hur är din sekundär variator inställd nu?
0-1-2-3-4-5-6?
vad har du för bredd på remmen?
slutar nummret den på 166?

Glömde ju säga att jag tycker det är lite konstigt att Brp rekommenderar att Åf sätter på denna rem om den inte är gjord för maskinen. :hmmmm2:
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . mjo, men de släppte en rem kort efter att de stod klart att de hade sådana problem med remmsprängningarna på XP´n (eller om de redan hade den och valde att rekommendera den istället, kommer inte 100% ihåg)

vad har remmarna för sista siffror?
166?
288?
eller.. ?

. . de e ju billigare (kostnadseffektivare) att låta kunden köpa en ny DYRARE rem (till viss del hållbarare) istället för att ta in maskinen och linjera variatorerna, och ev. justera motorplattan (nej detta göra man inte sj). . istället för att fixa problemet gömmer man symptomen med en ny rem helt enkelt..
 

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
. . mjo, men de släppte en rem kort efter att de stod klart att de hade sådana problem med remmsprängningarna på XP´n (eller om de redan hade den och valde att rekommendera den istället, kommer inte 100% ihåg)

vad har remmarna för sista siffror?
166?
288?
eller.. ?

. . de e ju billigare (kostnadseffektivare) att låta kunden köpa en ny DYRARE rem (till viss del hållbarare) istället för att ta in maskinen och linjera variatorerna, och ev. justera motorplattan (nej detta göra man inte sj). . istället för att fixa problemet gömmer man symptomen med en ny rem helt enkelt..

Extra remmen slutade på 197 och remmen som sitter på nu har förstås glömt vad den slutade på för nummer. Men vi kollade i en katalog och tydligen skulle det vara den "nya" 800 remmen som jag har på nu kan kolla det i veckan och återkomma.
Men nu har problemet löst sig iaf, åtminstonde hitills iaf :afraid:
Vi släppte på remmen rätt mycket, den satt alldeles för tight enligt killen som var med och hjälpte mig och enligt Åf så hade dem fått nya "direktiv" från brp att remmarna ska spännas "utav helvete" och detta gjordes också på min maskin vid rembytet. Körde efter det i Lördags 10 mil och det känns som man har en helt ny skoter allså!

Missljud från remmen helt borta som uppstod vid backning och efter hård körning. Tidigare kunde den varva över 6000 ibland innan den växlade, detta också helt borta och växlar nu mjukt och fint till skillnad mot förut då det nästan högg till när den växlade upp eller ned, nu märker man knappt att den växlar. Att den drev på tomgång är naturligtvis också borta :)

Hade en diskussion med polaren som jobbar hos Åf som menade att remmen är alldeles för slapp som den är nu och att remmarna minsann ska vara så tighta som min var enligt Brp´s direktiv och detta ska göra så att remmarna håller längre. Men alltså hellre har jag en skoter som den är nu och jag måste byta rem oftare än att ha den som den var tidigare.

tack för alla tips!
 

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
Skönt min första rem i helgen, 101 mil höll den. Tycker inte man kan klaga på de, nu är frågan villken rem man ska köpa ? De sitter den gammal 197 remmen orginal, ska men köpa den eller ??

Bra fråga, jag är kluven med det här med remmar, den ena säger så och den andra så :) Jag har då beslutat att köra med min 800 rem och hålla lite koll så att det inte blir spår efter den och skulle det visa sig att det blir spår av remmen så får Åf åtgärda det eftersom det var dem som stoppade på just den remmen.