Variatorrem Original eller pirat?

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro

Jag har alltid kört med originalrem men nu undrar om det finns någon piratrem som är minst lika bra eller bättre. eller är det bästa allternativt o köpa en Originalrem för 794kr av Bengans?

irox

Välkänd medlem
25 nov 2008
188
0
6
Malmberget

Jag har alltid kört med originalrem men nu undrar om det finns någon piratrem som är minst lika bra eller bättre. eller är det bästa allternativt o köpa en Originalrem för 794kr av Bengans?
Jag skulle då säga orginal.

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
ultimax 3 och ultimax XS

båda mycket bra remmar enligt mig iaf :)
kan inte annat än hålla med. min ultimax 3 som jag körde på förra säsongen håll då längre än 3211115 som kostar ca: 1800:- var ju inte helt fel att den kostade 350kr heller.

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
Att ens fundera på att använda ultimax remmar är som att svära i kyrkan.

Kör på orginal! Se bara till att köra in dom ordentligt.

Ska man köra in den som det står i instruktionsboken eller finns det något bättre sätt?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag säger att de kvittar , har aldrig kört av ngn rem varken pirat eller org , 2 ggr har en tråd kommit ut (en pirat gates och en org) i övrigt har jag alltid bytt dom när dom blivit för smala ....

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
jag säger att de kvittar , har aldrig kört av ngn rem varken pirat eller org , 2 ggr har en tråd kommit ut (en pirat gates och en org) i övrigt har jag alltid bytt dom när dom blivit för smala ....

Det är nog inte vanligt att köra av den men man ska väl köra in den för att den ska greppa bra och härda lite så att dom inte slits så snabbt eller har jag trott fel

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö

min första orginalrem började att fransa upp sig efter 67 mil (hade kanske kunnat gåt 20-30 till om man äldat lite på den). var in till min åf å sa att jag skulle ha en ny för att en rem som kostar nästan 2000kr ska då hålla mer än det. fick en ny rem den höll ca 80-90 mil innan den börjat fransa upp sig. smällde dit en ultimax 3 rem för 350kr från usa och tog det lungt någon kilometer och sen körde jag som vanligt. den remmen såg fortfarande ut som ny i sommras och då hade jag väl kör ca 90-100 mil på den.
första polarisremmen kördes in riktigt å ingen puderkörning alls nästan på dom första 40 milen, andra polarisremmen tog jag det lungt med i några mil innan jag var ut i en halvmter nyfallen blötsnö och körde hela dagen. sen kördes nästan bara puder men den remmen och den håll ända lite längre än den första som jag körde in riktigt. så min egna erfarenheter av ultimax är att det är en mycket bra rem till ett riktigt bra pris. fast arctic har kanske inte lika dyra orginlaremmar som polaris.

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16

håller inte med. jag tycker ultimax xs fungerar mycket bra! den slirar mindre mellan skivorna än orginalremmen och bygger mindre värme.
däremot så måste variatorn kalibreras om då remmen gör att motorvarvet sjunker ca 2-300 varv.

har kört den på min crossfire 7 och kör den på cf 1000 nu.
får se hur den fungearar i längden på 1000. dom har ju haft lite problem med remmarna på den motorn...

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Enligt min erfarenhet är pirat bättre och billigare än original. Tror det var Gates jag hade sist och den höll bra!

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
Arctic orginal rem går på 995 och funkar hur bra som helst.
ja o den går ju att köpa av Bengansmotor för 794kr så det får nog bli en Original jag har ju varit ganska nöjd med det innan. Men det är ju intressant o höra vad andra tycker om olika remmar.

irox

Välkänd medlem
25 nov 2008
188
0
6
Malmberget
ja o den går ju att köpa av Bengansmotor för 794kr så det får nog bli en Original jag har ju varit ganska nöjd med det innan. Men det är ju intressant o höra vad andra tycker om olika remmar.
okej. på vår lokala åf kostar org remmen 995 :bawling:

merca

Välkänd medlem
10 nov 2008
188
0
6
Gällivare
jag tror att original och pirat är samma skit, bara annat märke, och hållbarheten beror på hur långt och hur hårt man kör in dom

som att *****a en 7årig ***** utan glidmedel

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Har bara kört på yamma original remmar, vet inte om man kan kalla Gates och Ultimax "pirat". De är ju ganska stora tillverkare. Men vad ska man testa för märke nästa gång jag köper rem ?