Variatorsetup i Summit turbo g5

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Fick chansen att testa en 2024 Summit Expert turbo 154" innan jul och det var ju en riktigt mysig maskin. Jag gillade verkligen hur mjukt och fint den gick jämfört med min befintliga 850 (NA). En sån hade gärna fått stå på gården framöver men de var lite väl dyra kanske.

Är det någon som vet vad för variatorbestyckning som sitter i dessa original. Lär ju inte gå kopiera rakt av men man kanske kan få lite idéer. Jag har ju förövrigt samma setup som NA Summit g5 men de är ju också lite ryckiga. Det fanns ju inga sånna tendenser i turbon.
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Testa
Ramps 966
Helix 42/38
Primary spring 120/250
Seconday spring 220/305

Så får du ner tillslagsvarvet till ca 3k rpm, finns tillräckligt med effekt ändå i 850 så det behövs inge högre tillslagsvarv.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Testa
Ramps 966
Helix 42/38
Primary spring 120/250
Seconday spring 220/305

Så får du ner tillslagsvarvet till ca 3k rpm, finns tillräckligt med effekt ändå i 850 så det behövs inge högre tillslagsvarv.
Nyfiken på vad du ligger på för toppvarv med den setupen? Typ samma setup som jag körde med i min sista summit bortsett från att jag körde något brantare helix och 300 eller 350 sluttryck på primärfjäder. Inbillar mig att det där orkar inte varva i djupsnö, men visst brantare helix som jag hade sänker toppvarvet. Kör du kortaste pivotbultarna?

Överlag ger 966 ramperna lugnare karaktär än 990 samt lägre tillslag (med samma starttryck på fjäder) då dom är 4gram tyngre om jag minns rätt.
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Nyfiken på vad du ligger på för toppvarv med den setupen? Typ samma setup som jag körde med i min sista summit bortsett från att jag körde något brantare helix och 300 eller 350 sluttryck på primärfjäder. Inbillar mig att det där orkar inte varva i djupsnö, men visst brantare helix som jag hade sänker toppvarvet. Kör du kortaste pivotbultarna?

Överlag ger 966 ramperna lugnare karaktär än 990 samt lägre tillslag (med samma starttryck på fjäder) då dom är 4gram tyngre om jag minns rätt.
Lite mer info.

Summit SP 850 146 2019
Jaws pipa och t-rör(orginal slutburk)
+1 kugg på lila drevet(så den går fortare, högre drevad)
Osäker på vilken klicker jag har den på, ska försöka komma ihåg att kolla idag
Orginal pivotbultar
Varvar ca 8000-8100 och håller sig bra där(även i djupsnö)
Variatorer linjerade rätt, förutom de ligger lite för när varandra i avstånd(om remmen sprängs är det oftast eftersom det är hård före och variatorerna hinner inte med att växla för att det går för lätt).
Sista remmen har gått ca 140 mil och är fortfarande hel, och det är nog eftersom jag har undviket att köra på hårt före och kört väldigt fort.

Den går lätt upp på rullen i de flesta hastigheterna och håller sig bra uppe om man vill det :).
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Vilken effektökning ger Jaws pipa på turbo 850? Den ger ju brutal effekt på utan turbo jag såg ökning från 165-184hk hos Dynotec usa.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag planerar lite variatoröversyn så det kanske blir rampbyte från 990 till 966 när man ändå håller på. Jag skrev fel i första inlägget. Har följande setup nu och den går ju bra med den och har inte skjutit någon rem på länge (lär väl jinxa det nu) men den har nog gått runt 150 mil.

Primär: 990 ramper, 150/300 fjäder, oklart vad pivotbultarna väger i dagsläget då jag kapat ner dem i omgångar. Typ 14-15 g

Sekundär: 44/42 helix med grön fjäder

Drevning: 21/49

Håller 8000-8100 rpm stadigt.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Jaws ger nog uppenbarligen lite mos på 850 då. Körde kortaste pivot 26mm tror jag med 966 och 38mm med 990. Likadan maskin som kakans men -18 årsmodell.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Ursäkta offtopic men man kommer nära en turbo 850 med bara en pipa på na motor.
Jag läste igenom dynotec bromsning av en 2017 e-tec 850 med org pipa Jaws och D&D pipa.
165hk org pipa
169hk org pipa med 2 graders + tändning.'
Jaws med 2 gr tändkil 184hk, de kunde spika till!
Jaws med 1 gr tändkil 179-180hk även under 30 sek full gas så där skulle jag stanna i tändning.
D&D låg på samma 169hk som org pipa med 2 gr tändkil.
Soppan de körde va motsvarighet till våran 98.
Om man bara kör på lågland så är de ingen mening köpa Turbo 850 om man kostar på en Jawspipa med y-rör och ev 1 gr tändkil.
Ingen powercommander behövdes otroligt nog!
Bromsningen liknar svenska bromsningar med 165 hk standard så de va inte typiska usa glädje hk heller. Hursom så ger Jawspipan med 1gr tändkil 14hk.
 
Reactions: jw1978

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Hittade variatorsetupen för 2022 850 turbo och allt är annorlunda på den jämfört med N/A vilket kanske inte är så konstigt.

Screenshot_20240108_230905_Drive.jpg

Jaws-pipa verkar intressant...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Mulle har väl gjort nå bromsningar med jawspipa tror ja ä, minns inte resultat men tror inte de va nå 180 hästar
https://www.m-performance.com/Sidor/etec850.html
De kan hända Mulle körde gamla Jaws Y-rör och ev pipa, Dynotech påpekade att de va senaste Jaws pipan och Y-rör inte första generationen Jaws till E-tec 850. Mulles bänkningar stämmer bra med Dynotech vad gäller org pipa och med BMP pipa men den Jaws Mulle bromsade måste va fel pipa eller Y-rör. Mulles ecu mappning ger i stort sett samma som 2 gr mer tändning hos dynoteck på org pipa men Mulles är säkerligen mer finlir med soppa tändning mm.
Nu ska jag inte störa tråden mer ursäkta mig och god natt.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Testa
Ramps 966
Helix 42/38
Primary spring 120/250
Seconday spring 220/305

Så får du ner tillslagsvarvet till ca 3k rpm, finns tillräckligt med effekt ändå i 850 så det behövs inge högre tillslagsvarv.
Jag bytte bara primärfjädern typ 260kr, lägre starttryck men samma sluttryck som original, fungerar perfekt.
Summit SP 154 G5 och det är en 850.