Variatorsetup Polaris 850

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Då jag nu konverterat min -16 pro rmk axys till 850 så åker man ju nu på att byta variatorgrejor.

Nu borde ju 850 varit med så pass länge att folk börjat veta vad som funkar vid skogsåkning tänkte ja, men hittar inget nyttigt bortsett alla köpes (allround) kit...

Så någon som laborerat och hittat ett recept som gör att motorn svarar omgående, på gränsen till tomvarv men alltid skjuter upp i varv och aldrig tvekar vid omtag!? Är alltså helt ointresserad av att tävla över sjön.
 

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Då jag nu konverterat min -16 pro rmk axys till 850 så åker man ju nu på att byta variatorgrejor.

Nu borde ju 850 varit med så pass länge att folk börjat veta vad som funkar vid skogsåkning tänkte ja, men hittar inget nyttigt bortsett alla köpes (allround) kit...

Så någon som laborerat och hittat ett recept som gör att motorn svarar omgående, på gränsen till tomvarv men alltid skjuter upp i varv och aldrig tvekar vid omtag!? Är alltså helt ointresserad av att tävla över sjön.
Hej, jag har nog det du söker.
Skoter:Khaos slash 146 850 22
Ny helix 50/44.0,36
Svart fjäder (behöver ingen hårdare med vald helix)
165/310 primär fjäder
10-72vikter.

varvar 8250-8400 ( ev lite övervarv men är då sjukt rolig i skogen).
obs! Var uppmärksam på att drevningen kan skilja mellan olika modeller. Lägre drevad kräver ofta brantare helix.
 
Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Letar just nu efter en liknande helix med dålig framgång 😅 du har ingen liggande?

Iom att jag har en 2016 så är de ju vanliga qd, funkar den helixen då också?
Har schimsat primären till 0.5 remspel så vart tror du inslag hamnar med 165 starttryck? Jag föredrar 4200-4400
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Skulle kunna säga att det man brukar ha kört tidigare i en 800 och eventuellt något gram tyngre vikter kommer att funka vettigt, dvs proride helix, svart/lila eller svart/vit i sekundär och 10-70 i primären med till exempel en 165-310.
Har du nånting på hyllan som är i närheten så smäll i det och prova och se vars du landar i varvtal.
Jag fick mer problem med tight remspel än med större, provkör med det du tänkt men ifall du får för dig att dela primären igen så schimsa till 0,8-1mm är mitt tips
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Just nu kör jag med allt från 800an som hade 56-42.36, 160-240, 10-68 med 165-344 så enda jag gjorde nu va att hänga i 10-72 vikterna.

Men tycker 850 svarar ju inte alls lika bra som 800an med jaws så sugen att gå ner lite på startvinkeln för att snabba på varven upp 🤔
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Mm en variant är ju också att låta 68 vikterna sitta i med en fjäder på cirka 300 sluttryck?
Det är mer massa som ska roteras i 850'n, den är inte lika lättvarvad helt enkelt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
800an har roligare respons än 850in men 850in går bättre men den behöver lastas på mer.
Förstår inte hur det går att köra med 68 vikter i 850in, jag kör med 10-72 & 165-310, 44grader slutvinkel i sekundären, med svartvit fjäder. varvar 8200-8300, finns ingen anledning att varva 850in till 8400-8500 som axys 800an gärna ville ha. Är ju snösprut på mattan som räknas mer än hur snabbt motorn varvar upp.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Nja 68 blir nog svårt att få till utan övervarv 😅 men 10-70 och 290-300 sluttryck kan ju gå att få till.

Absolut är 850in stark och rå men respons är ju minst lika kul.
Du nämnde aldrig startvinkel asker🙄😉

Epi 70 ser minst sagt ut som en 10 serie rakt av, någon som provat?
 

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Tillägg till mitt tidigare inlägg. Det viktigaste är att minska startvinkeln för helixen för att få snabbare respons, dvs att den varvar upp snabbare. Custom beställde min helix från firma som fräser helixar. Är väldigt nöjd med 50/44.36. Bra även att köra .36 på startvikeln som lastar den skapligt direkt utan att ge tomvarv om man tex skulle köra rak 44. Kör Max svart/lila i sekundären. Blir bara tomvarv med hårdare. Tänk grovkalibrering helix o fin med fjädern. Tycker primärfjäder runt 165/310 +-10 är bra. Som jag skrev har jag tendens till övervarv med 10-70. Kanske ska slipa ner 72:eek:r 1 gr. Ligger nog lägst 8200 o Max 8400. Tycker 8300 är perfekt.
Gillar orginal drevningen för min khaos slash 146.
Som sagt vid annan drevning kanske man inte kan följa min rekommendation. Mitt kitt är baserat på VMC s men lite justerat efter vad jag tycker är optimalt.
 

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
800an har roligare respons än 850in men 850in går bättre men den behöver lastas på mer.
Förstår inte hur det går att köra med 68 vikter i 850in, jag kör med 10-72 & 165-310, 44grader slutvinkel i sekundären, med svartvit fjäder. varvar 8200-8300, finns ingen anledning att varva 850in till 8400-8500 som axys 800an gärna ville ha. Är ju snösprut på mattan som räknas mer än hur snabbt motorn varvar upp.
Men om du kör svart fjäder i stället för svart/vit och istället minskar vikten till 70 eller 71 så kanske du får lite snabbare respons i och med lättare vikter samt mer feedback från sekundären i och med aningen mjukare fjäder. Dock vet jag inte vilken startvinkel du har på helixen.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Bergaspeedshop hade 50-44.36/55-44.36 så beställde en imorse, dock va lagersaldo fel så dom fick beställa en custom. Så tog 54-44.36/50-44.36 dock två tre veckor bort, sen 165-310 fjäder införskaffad samt zrp lager 🙂
 

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Bergaspeedshop hade 50-44.36/55-44.36 så beställde en imorse, dock va lagersaldo fel så dom fick beställa en custom. Så tog 54-44.36/50-44.36 dock två tre veckor bort, sen 165-310 fjäder införskaffad samt zrp lager 🙂
Kul, jag beställde också därifrån. Riktigt trevliga grabbar. Kompisen beställde samma som dig o bytte till mindre rullar. Tror inte nya rullarna matchar ”tvåläges helixar”. Testa svart fjäder om du kör 50-44 o svart/lila till 54-44 läget.
Vi kör samma setup men han testar nu lite lägre drevning till 54-44 läget. Vi har även svarvat av 180 g i primären men har väldigt svårt att känna skillnaden. Maskinen går svinbra hur som
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Stämmer, finns inte nog med gods att göra twintrac med tss21 rullar tyvärr..

Har bytt till wössner kolvar som ska va 50g lättare styck, tillsnyggat och rundade kanter i vevhus och riktat om bakre spolportarna lite så får se hur den går med "samma" grejor som du kör 🙂
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Det är väl ytterst sällan någon skillnad på själva kurvan mellan olika vikter, dom allra flesta ser väl ut som polaris 10-serie men med några få som ser ut som 11-serien. Ofta det enda som skiljer är systemet för viktjustering. Enda vikterna som egentligen erbjuder något "unikt" är väl i princip Heelclicker, (och Diablos kinatillverkade Heelclickerkopior).

Rent kvalitetsmässigt så är dom bästa vikterna jag hållit i Supreemetools Supertip. Dom är som smycken i en grushög jämfört med nästan allt annat.
Det ideala vore om Supreemetools tillverkade Heelclickers grejer, då fanns det ingen anledning för någon annan att hålla på överhuvudtaget, får då hade man det bästa ut båda världar..... för inget, och jag menar INGET, spöar en väl injusterat Heelclickerkit på en stark motor. På småkubikarna passar hälarna inte riktigt lika bra. (Hälvikterna med ledad häl, som Diablo kopierat och kör med på sitt BRP 850 kit, gillar jag inte alls lika bra som med dom fasta hälar, dom tenderar lasta på så hårt att backshiften blir lidande om man inte har idiothårda fjädrar)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Kör med SLP Magnum Force vikter i min. Dyra men funkar sjukt bra och enkla att vikta på/av om det skulle behövas.