Variatortips Crossfire 1000?

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Hmm, finns det några liknande lager som skulle kunna funka på en team-sekundär, har jag fattat rätt om det är lager så fjädern glider inne i variatorn o inte utsätts för torsional vridning utan bara rak kompression?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hmm, finns det några liknande lager som skulle kunna funka på en team-sekundär, har jag fattat rätt om det är lager så fjädern glider inne i variatorn o inte utsätts för torsional vridning utan bara rak kompression?
Såvida #9 på bilden nedan inte fyller någon vital funktion så ser jag inget hinder att ersätta den med erforderligt lager.

Om den brickan har ett rektangulärt snitt så är det ju inte så märkvärdigt att fixa ett lager med ID/OD som brickan där har och sedan bygga rätt höjd med shims i rätt tjocklek.

Finns ju att söka lager på SKF's hemsida, efter dimension.
 

Crossfire1000

Aktiv medlem
4 feb 2008
56
0
1
Snödal
Har drevat ner till 60/60 och får inte variatorerna att växla riktigt hundra!
Den vill växla på sig lite mycket i början när de går tunkt och övervarva när man drar ur den längre sträckor! (7800)
Någon som har nått tips?!?!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har drevat ner till 60/60 och får inte variatorerna att växla riktigt hundra!
Den vill växla på sig lite mycket i början när de går tunkt och övervarva när man drar ur den längre sträckor! (7800)
Någon som har nått tips?!?!
Gillar inte att tipsa variatorer annat än IRL (tänker alltid "för mycket", så att det bara blir pannkaka), men om du har grejor för det kan du ju prova byta/spänna på fjädern i sekundären (du har väl sån där skitsekundär man måste shimsa fjädern på?) och tyngre vikter/mjukare fjäder i primären.
Då håller den alltså emot utväxling i sekundären men kommer att höja varven ännu mer, varpå du måste vikta på toppen av vikterna eller hitta en fjäder med lägre sluttryck.

Du vill ju hursomhelst förhindra för mkt utväxling på en gång, så då ska du def. fixa sek.fjäderns spänning.
Prova köra, se hur mkt den övervarvar och hur långt upp på primären den växlar (Whiteboard-penna) och sedan vikta på vikternas topp tills du hamnat på rätt ställe. Fördel justerbara vikter, alltså.