VariatorVerktyg till Vertical escape 800 -04

johannesbowling

Aktiv medlem
31 jan 2010
62
0
6
Älvsbyn
Hej! Har problem med att byta rem, har nämligen inget verktyg som passar i hålet på sekundären. Har sett många videor när man byter rem enkelt med ett sånt verktyg! Nån som har en aning om vad det är och vars man får tag på ett sådant?

Tacksam för svar !

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
sära på sekundärskivorna och dra/tryck in remmen mot axel, sen är det bara att trä över primären.

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
det är en vanlig "team nyckel" du behöver.. närmaste åfare fixar en sån om du inte har i skoterns verktygslåda vid oljebehållaren?? den ser ut som ett L.
man särar inte på skivorna förhand i en team variator...jag orkar då inte det iaf.

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
jag tror inte han är intresserad av hur du gjorde på din rmk 800 -03:A... den har ingen team variator och har inget med trådskaparens fråga att göra.

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
det funkar alldeles utmärkt MEN utan att ha en team nyckel kanske det blir svårt att se vilken gäng det skall vara...det är tumgänga iaf. det är ju aluminium så det är lite känsligt om man skulle ta fel..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Har aldrig använt någon sådn nyckel när jag bytt rem. Oxh då har bytt många remmar...
Men det underlättar nog att ha men absolut inte ett måste. Fick dock med ett till min nya variator så då kan man lika gärna använda den.

johannesbowling

Aktiv medlem
31 jan 2010
62
0
6
Älvsbyn
det funkar alldeles utmärkt MEN utan att ha en team nyckel kanske det blir svårt att se vilken gäng det skall vara...det är tumgänga iaf. det är ju aluminium så det är lite känsligt om man skulle ta fel..
Tumgänga? Man kan väl prova sig fram med olika bultar? Man drar ju inte åt så in i helvete om man känner att den inte passar.

Har aldrig använt någon sådn nyckel när jag bytt rem. Oxh då har bytt många remmar...
Men det underlättar nog att ha men absolut inte ett måste. Fick dock med ett till min nya variator så då kan man lika gärna använda den.
Går den av behövs det ju inte, men tycker att det kan vara bra att ha en sådan om man behöver byta. Riktigt fin IQ du har! :)

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
och jag utgick från att du hade en "vanliga" rmk 800..escpapen från 03 var ganska så ovanlig..fanns tre olika rmk modeller då.
men jag är ändå lite nyfiken på hur ni byter rem på en team variator utan nåt verktyg? ni kränger bara av remmen samtidigt som ni snurrar på sekundären lr? för inte tusan orkar ni väl pressa isär skivorna på en team?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Dra/ryck bara i remmen rakt upp så åker skivorna isär, sedan är det bara att kränga av den. Se bara till att du inte backat med skotern nyss så variatorn står i backläget, då blir det svårt!
Gör man rätt så behövs inte mycket styrka, tjejerna (runt16-18år) som tar skoterkort brukar inte ha några problem att få av remmen, bara man gör rätt.
Lär inte skoterklubbarna ut sådant mer??

johannesbowling

Aktiv medlem
31 jan 2010
62
0
6
Älvsbyn
Är i full gång med skoterkortet nu, dom har inte lärt oss ta av remmen. Kränga på är ju enklare men skulle ändå försöka underlätta avtagning. Om man har backat och slår av hamnar den väl inte i back-läge? Iallafall inte när man slår på den efter.