vart stoppad av polisen idag.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Stog där när du kom ut ur snutbussen.
Dom kollade upp skotern, sen fick jag blåsa men körkortet vill dom inte se.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Ja eftersom jag inte kunde försäkra skotern avställd på 2 bolag så trodde jag att det gällde alla..
Eller tror ni jag har så lite att göra så jag hänger på forumet för att dra lögner?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Ja eftersom jag inte kunde försäkra skotern avställd på 2 bolag så trodde jag att det gällde alla..
Eller tror ni jag har så lite att göra så jag hänger på forumet för att dra lögner?
 

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Samma sak hände mig i Innervik på väg till Burkarcupen.
Ett ärligt misstag helt enkelt och jag blev 1200 fattigare... En dyr lärdom helt enkelt.
Enligt den polisen som stoppade mig gäller ingen försäkring om det händer nått tex en krock om skotern är avställd.

Kort sagt är det läge att kolla upp så allt är som det ska, för det är ju trots allt så det ska vara.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Samma sak hände mig i Innervik på väg till Burkarcupen.
Ett ärligt misstag helt enkelt och jag blev 1200 fattigare... En dyr lärdom helt enkelt.
Enligt den polisen som stoppade mig gäller ingen försäkring om det händer nått tex en krock om skotern är avställd.

Kort sagt är det läge att kolla upp så allt är som det ska, för det är ju trots allt så det ska vara.
stöld och vagnskada gäller även om skotern är avställd-det är fullt lagligt att ha skotern på släpvagn tex, och krockar du så har du ryggen fri och får ut ersättning.
Men det blir problem om du kör på någon!
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
stöld och vagnskada gäller även om skotern är avställd-det är fullt lagligt att ha skotern på släpvagn tex, och krockar du så har du ryggen fri och får ut ersättning.
Men det blir problem om du kör på någon!
morbror hade skotern på släpet, och skotern var helförsäkrad, däcket lossnade under färd och skotern blev rätt så förstörd när allt hamnade upp å ner i diket, och det han fick lära sig av det är att skoterns helförsäkring inte täcker när man frakter skotern på släp, utan man måste teckna en speciell försäkring på släpet för det ..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Vi fortsätter väll lite OT
Hur blir det om man lånar ett släp då, vilken försäkring gäller då?
Tänkte det lånas ju släp hit och dit så man kan väll omöjligen hålla reda på vilken försäkring ett visst släp har. Är ju nog jobbigt och hålla reda på vems släpet är...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
morbror hade skotern på släpet, och skotern var helförsäkrad, däcket lossnade under färd och skotern blev rätt så förstörd när allt hamnade upp å ner i diket, och det han fick lära sig av det är att skoterns helförsäkring inte täcker när man frakter skotern på släp, utan man måste teckna en speciell försäkring på släpet för det ..
Det verkar väldigt konstigt-alla registreringspliktiga fordon, dvs skoter, bil, mc osv, som fraktas på släpvagn omfattas INTE av släpvagnens försäkring utan måste försäkras separat.
Det gällde iaf hos LF för tio år sedan när jag importerade bil/MC.
Kollade den saken speciellt noga då det hade varit mycket lättare att ha en rejäl släpvagnsförs. som hade täckt lasten då inget man körde var inregistrerat.
Har väldigt svårt att tänka mig att den saken blivit ändrad, låter mer rimligt att du fått det om bakfoten och det var tvärtom...ring gärna och dubbelkolla med valfritt fb!
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
morbror hade skotern på släpet, och skotern var helförsäkrad, däcket lossnade under färd och skotern blev rätt så förstörd när allt hamnade upp å ner i diket, och det han fick lära sig av det är att skoterns helförsäkring inte täcker när man frakter skotern på släp, utan man måste teckna en speciell försäkring på släpet för det ..
"Vad du får ersättning för
Det här
Skada på grund av
• trafikolycka
• annan yttre olyckshändelse
• uppsåtlig skadegörelse av annan person.
Skada på fordonet när det transporteras på
annat transportmedel.

Skada på fordonet som orsakats av på
fordonet monterad anordning för vägarbete
eller snöplogning.
I försäkring för husvagn, som vid skadetillfället
var högst fem år gammal, räknat
från första registreringen, och för seriemässigt
tillverkad husbil betalar vi skada
på egendom som omfattas av husbilens
eller husvagnens försäkring om skadan
orsakats av vatten som oberäknat strömmat
ut från fordonets fast monterade,
klimatanläggning, luftkonditionering eller
ledningssystem."

Kopierat från mitt försäkringsvillkor (3kronor), tror vi kan sätta punkt angående det att försäkringen inte skulle gälla när man tar den på släpvagn.
 

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Hej!

Ni kan släppa diskussionen om att det är släpvagnens försäkring som belastas. Det går ej i Sverige att försäkra den last man har på sin privata släpvagn utan ebart släpvagnen mot tex vagnskada eller stöld.

Försäkring för snöskotern måste man ha när den transporteras.

Dock om man bedriver företag och kör kunders gods (har en yrkesmarkerad lastbil eller liknande) så kan man försäkra lasten man transporterar, tex snöskotrar bilar mm.

Därför tänk på att ha bra försäkring för er snöskoter och även för er släpvagn om ni skulle drutta av vägen eller liknande. Så ni får ersättning för båda fordonen.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
sedär, då är det jag som minns helt galet. tur det är jag som kör fordonen och inte ansvarar för försäkringen för jag var verkligen kass inom detta område :)