Varvar upp för långsamt

Tommy_

Medlem
29 okt 2004
22
0
1
Finland
snotric_power skrev:
åter till ämne nu då...

problemet är nog i variator.. kärvande vikter tex..(ett tips från mig iaf)
ligger tillslagsvarvtalet på då??
stora bulten i mitten är för att hålla fast variatorn på vevaxel, så den behöver du inte ta bort
om nu du inte ska plocka lös variator från skotern..
Jag tror inte att variatorn e enda felet men jag skall testa att ställa om den och se om det hjälper. Tillslagsvarvet är ca. 3500rpm.

Hur e det annars med dehär lite nyare skotermotorerna? Kanske A-C motorn inte skall vara lika rapp som min Polaris motor från -84 är?

Tack för all hjälp som jag fått hittils

Tommy_

Medlem
29 okt 2004
22
0
1
Finland
Jag var just ut å skruvade lite. Tänkte att jag skulle börja med att ta loss primär variatorn. Till att börja med så drar jag sönder ett verktyg. Sen drar jag en av skruvarna runda. Sen skiter jag i primären och ställer om sekundären istället. När jag drar fast ena muttern så drar jag av bulten. Så nu blir det nog inte att åka skoter på ett tag =(

Värst av allt e att vi äntligen fått mera snö nu.

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
Tommy_ skrev:
Jag var just ut å skruvade lite. Tänkte att jag skulle börja med att ta loss primär variatorn. Till att börja med så drar jag sönder ett verktyg. Sen drar jag en av skruvarna runda. Sen skiter jag i primären och ställer om sekundären istället. När jag drar fast ena muttern så drar jag av bulten. Så nu blir det nog inte att åka skoter på ett tag =(

Värst av allt e att vi äntligen fått mera snö nu.
köpa verktyg på clas olsson och vara stark som en björn är ingen bra kombination..:)
åter till ämne..jag tror fortfarande på att primärvariatorn spökar...
använde du den typ av avdragare som skall användas vid borttagning av primv.??

Tommy_

Medlem
29 okt 2004
22
0
1
Finland
Jag tänkte inte ta bort variatorn. Jag tänkte bara skruva sönder den och se om allt såg ok ut. Dessutom e jag för snål för att köpa någon special variatoravdragare...

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
skulle tro att du kommer åt att känna på vikterna med variator kvar på motor..
men det ser ju du bättre än mig som har maskin framför dig..

om du kommer åt..-pressa ihop skivor å lås dom med nån hake i nåt starkt material..tänk bara på fingrarna:)
å ta bort tändhattar så motor inte startar:) känn sedan på vikter så dom löper lätt ock inte glappar i sidled.. kolla även rullar..så dom rullar lätt...

kommer du inte å med variator hel så får du väl demontera lite...

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Kiss & Bajs-humor

Tommy_ skrev:
Sen skiter jag i primären och ställer om sekundären istället.
Usch, kommer inte det att lukta illa när/om du väl får ordning på skotern och ska ut och köra? För att inte tala om risken att remmen slirar om du inte var väldigt hård i magen... :D :D :D
Sorry, den var dålig men jag kunde inte låta bli...

Man vet ju inte hur motorn beter sig men jag tycker fortfarande att det låter konstigt att den ska varva upp sakta även när du bara "torrkör" (utan rem).
Då har ju inte variatorn någon inverkan överhuvudtaget...