Varvräknare funkar inte!

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Hejsan!

Har nyss köpt en Polaris SKS 700 -03:a. När jag köpte den så funkade inte varvräknaren (inget utslag) men killen som sålde den sa att det är för att batteriet var dåligt laddat, hmm tyckte själv att det lät konstigt men skotern var i övrigt i mycket fint skick och killen verkade reko så jag "litade" på honom. När jag kom hem så laddade jag batteriet som då visade sig vara "nästan" fullt laddat. Inget hände alltså efter laddningen.

Frågan är då om någon har någe tips på vad problemet kan vara? Sen undrar jag hur en varvräknare på en skoter funka, verka ju inte vara som på en bil där det finns en plus, minus och en signal kabel, för som jag ser så finns det bara en plus (gul) och en brun (minus) kabel in i varvräknaren. Någon som kan förklara lite? (Kan ha skrivit fel på färgerna men de är i alla fall dom två om ja inte mins helt fel.)

Kan det ha med ljusspolen att göra eftersom det är vel någon slags växelspänning en skoter jobbar med. Hmm tankarna snurrar..

Tackar i alla fall på förhand, JoCCe

Moderators: Vet inte om man får lägga två nästan lika poster i två olika trådar, så rätta mig om jag gör någe dumt. Nu är det sent så ja ska sova.. ;)
 

bobbsan

Medlem
15 mar 2005
48
0
1
luleå
hej. köpte min 650 rxl utan lyse o varvräknare(billigt)

lindade om ljusspolen o allt fungerade.
mät upp ljusspolen(ohm)0,2-0,4 ca på min