Vattenåkning..

MickeP

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Luleå Swe
mja, det finns ju så klart ställen man kan köra i land på , men man kan ju inte direkt köra iland vars man vill om man säger så
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Din maskin har ju efi så det kan bli dyrt om du sänker. Börjar du sjunka så slå av den snabbt. Starta den inte efter bärgning utan att ecu boxen har torkat ordentligt.

Men det är skoj.

http://www.skoterleden.net/artiklar/oldies/waterdrag_idre/500_close_mc.jpg

Bild på mig från idre.
 
H

hmm.

RE%3A Vatten%E5kning..

hmm.. host harkel... är inte sånna maskiner osänkbara?
 

PJ

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
det är ingen fara med efi-boxen. den är lufttät. det finns ju en avluftning men där kan det inte komma in vatten. om du har sänkt så ta lös stiften och lägg skotern på sida. dra runt sen motorn så att allt vatten sprutar ut genom tändstiftshålen. var väldigt försiktig från början så att du inte får "hydrallås" om man drar för fort så kan man spräcka både cylinder å block om man har otur.
när det är slut vatten ( rigtigt allt får man aldrig ut) så skruvar man i stiften och drar igång. låt skotern gå på tomgång ett tag. kör sedan försiktigt och öka varvet (farten) efter hand. det finns säkerligen lite vatten kvar i blocket och det måste få komma ut. stiften kommer att gå efter ett litet tag. mest torligt när man höjer varvet så mycket att det sista vattnet kommer ut i cylindern. byt stift och far sen å kör nån mil i varsamt tempo för att tränga bort allt vatten som kan vara kvar och för att smörja upp motorn ordentligt. det man behöver göra sen är att byta olja i kedjehuset. där kan det komma in vatten. annars är det dynan som är den jobbigaste biten.
tanken ska det inte komma in vatten i om allt står rätt till. men man kan hälla i en flaska k-sprit om man vill.

 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Lufttät, så f...n heller. En kompis till mig sänkte en 500 efi och boxen havererade omedelbart. Det slutade med att han byggde om den till förgasare. En ny box kostade typ 6000:- eller nåt.
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Nä lita inte på att den är lufttät. En kompis startade sin 550efi efter han hade bärgat den, adjöss med boxen å en månadslön!

En annan kompis med en förgasarmodell gjorde som tipset ovanför. Den skar på vägen hem, lite vatten hade kommit in i olje behållaren, frös till is i oljeslangen.

Nä va försiktig, 9 fall av tio så funkar det men du kan ge dig f*n på att du är den tionde...
 

Storm

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Tjena jag rastade min storm på vaken under påsken. Det gick prima, och de 60 meter.
ÅÅÅÅÅ fyyyy fan va kul det var.....roligare ännn snöööö nästan..
 
N

nilsson

tjenare .. ett hett tipps är att du slänger dig på dödarn om d börjar gå åt h*****e för annars kan d bli mycke jobb =) du bör inte ha så ##### mycket fart man lurar sig på d där å tror att d ä bättre att ligga på fult än att ta d lite lungt inte för lungt men ca 70 blås är lagomt har en hel del erfarenheter av d där me vatten åkning å d ä helt klart värt även fasst du får skruva lite om du har otur men som sagt D ÄR VÄRT D !!!!!
 
J

johank

vet inte om det är nått rekod. kommer inte ihåg om det var i slednecks eller 2scs2 som dom körde ut mot havet tills bränslet tog slut
 
J

jonathan

i 2 stroke cold smoke 4 kör dom ut mot havet tills bränslet tar slut
 
E

en som vet

polaris går ju ej på vatten dom behöver polar is för att gå annat med skidoo som har summit
 
V

vertical

Ett stort problem....arcticen går nämligen inte speciellt bra i vattnet,tro mig!!!
du måste tillverka en plåt som styr avgaserna liknande som mountain-maskinerna har standard,annars leder det ofelbart till sänkning.annars så har jag bara ett enda bra tips å det e att KÖP en RMK vertical 156" då är alla problem med vatten lösta,för det finns INGET som e värre standard i vattnet..
 
J

jonathan

min ski-doo mxz 600 går också jäävlit bra på vatten man kan nästan starta från 0 vid kanten jag brukar starta 3 meter från kanten så får man ett häftigt skid res
 
L

Loser

Hej!
F7:an går mycket fint på vattnet, likså Artic Cat..kolla in E12:an - The Movie, där kör vi dessa skotrar på vatten.
http://www.e12.se
 
H

hmm

ojoj va man ska tänka på när man kör på vatten är at tinte ha en sea-doo köp en yamaha så slipper ni tänka på att sänka