Vatten körning

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
det första som ploppar upp för mig är att kolla så du inte har några hål/sprickor där vatten kan komma in på remmen för då lär du nog sjunka ganska så snabbt

E

Ej medlem/Inloggad

Man bör ta sig en funderare om ens privata ekonomi tillåter ett framtida motorhaveri, eller om man helt enkelt ska göra som alla andra och skjuta detta problem, och på en annan ägare, man bör ha jävligt klart för sig att materialen i HELA motorn tar stryk och förändras rätt så drastiskt vid en helt ofrånkomlig sänkning, variatorerna som går otroligt varma under vattenkörning kommer att i samma sekund som du sänker, påbörja en separationsprocess = sprickbildning, vevaxeln som från början inte var ett dugg rak, kommer att bli ännu krokigare, vevstakarna kommer att få en påfrestande situation som OFELBART leder till kolv och cylinderhaveri, lagren i HELA drivlinan kommer att få förtida pension, och allt detta kommer att inträffa mitt i brinnande högsäsong, endera för dig eller ägaren efter dig..

Valet är ditt!! för så enkelt är det tyvärr inte för den stackare som kommer att köpa din gamla sänkta maskin..

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Jag har en Edge 600-02 som har sänkts ett 20 tal gånger. Jag har kört 3 vintrar nu UTAN vatten relaterade problem. Den går som en klocka. Till saken hör att jag tömmer inte vattnet genom t-stifthålen utan genom vevhuspluggar. Då slipper man repiga cyllar och klovar.

SummitSteven

Välkänd medlem
23 okt 2006
260
0
16
Jokkmokk
www.MotorFist.se
#3 här överdriver nog litegrann, Visst tar den stryk vid en sänkning, men om man tömmer den på allt vatten som går att få ut ska det inte vara så stora problem att få den att gå efteråt..

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Tyckr att det första man bör tänka på är flytväst.

Om man sänker skotern och drunknar, blir det en båt eller skoterolycka?

R

Robin

Om man sänker skotern och drunknar, blir det en båt eller skoterolycka?
Fundera på den du :rolleyes:

Om du råkar ut för en olycka på en snöskoter, verkar det inte rätt vettigt att klassa det som snöskoterolycka?...

Förstår vad du undrar efter men svaret är ju rätt så självklart.

Är det inte så att drunkningsolyckor som sker med snöskoter på vintertid räknas som skoterolyckor eller... det är ju inga båt olyckor precis...

Går ju även att montar en kran på längst ner i motorblocket för att tömma motorn på vatten.

mvh/Robin