Vemdalen!

Tobbis

Välkänd medlem
22 apr 2006
152
0
6
Sveriges mitt
Hur är lederna runt vemdalen PÅ VINTERN? Är det fina leder som sköts bra eller är dom ofta sönderåkt? Finns det någon karta på nätet över lederna i det området?

4

426H

Det är oftast bra leder runt vemdalen. Speciellt västerut (härjedalens kommun) enligt mina erfarenheter. Finns ingen karta på nätet. Däremot finns det bra papperskartor. En för härjedalens kommun som du kan köpa från tex Hede skoterklubb:
http://www2.herjedalen.se/forening/2125/
Och en för Bergs kommun som givits ut av Bergs snöskoterallians:
http://www.drive.to/bsa

Kan vara bra att ha båda kartorna om du skall utgå från vemdalen eftersom det ligger på gränsen mellan kommunerna.

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Är det fina leder som sköts bra eller är dom ofta sönderåkt? Finns det någon karta på nätet över lederna i det området?
JA, det är fina leder!:)
JA, dom sköts bra!:cool:
JA, dom är ofta sönderåkta!:mad:
JA, det finns bra karta att köpa "överallt" i Härjedalen.:rolleyes:

mvh / Matti

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
om du ska åka uppe vid själva vemdalsskalet så är dom ofta sönderkörda upp mot fjället.. men väll uppe på fjället så blir de bra leder och inte sönderkörda. fast inne i själva vemdalsskalet så är det skoterförbud.

Tobbis

Välkänd medlem
22 apr 2006
152
0
6
Sveriges mitt
om du ska åka uppe vid själva vemdalsskalet så är dom ofta sönderkörda upp mot fjället.. men väll uppe på fjället så blir de bra leder och inte sönderkörda. fast inne i själva vemdalsskalet så är det skoterförbud.

Det blir från Vemhån eller björnrikehållet jag/vi kommer att åka ifrån.

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
okej.. altså kommer du nere i riktiga vemdalen altså byn. där vet jag inte hur lederna ser ut.. men vad jag hört så ska dom vara bättre där än uppe på skalet. men som sagt blir ju sönderkört ibland. men på fjället så har du fin åkning.

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Har hört att dom kommer införa "ledbevis" (såsom i Funäsdalen) i Vemdalen. Isåfall kommer nog lederna bli bra mycket bättre.