Så har jag gjort mina första mil med min MP.
Jag köpte en maskin som ska fungera bra efter led och där vi ska kunna åka två med bra komfort samt att jag ska slippa jävlas vid kallstarter eller överlag.
Med mig hade jag en Ski-Doo Renegade e-tec(?) + en Ski-doo, minns inte vad för racer det var.
Sammanfattning:
Det blev 4 mil med ett stort leende.
Lite mer i detalj:
Efter att den stått i några veckor så blev det start i -6. Den startade bra, på första försöket, om än att det kräves några varv på startmotorn. "Boggie-klossen" ställd för 2 personer fast jag var själv på maskinen.
Första kilometerna var de roligaste, då vi fick trixa oss fram efter en trång "matarled" fram till den officiella leden.
Maskinen är stor o tung men det funkade bra ändå då jag har längden och massan.
Väl ute på leden upp på fjället, gick den himla fint. Bra avfjädrad, styrde bra utan speciella tendenser till att vilja spåra med skidorna. Det jag är mest nöjd med är sittställningen. Jag sitter fantastisk bra på den trots min längd. Jag uppskattar att det är mer likt motorcykelställning nu mera.
Den, vad jag tycker, behagliga ljudnivån var också positivt.
Bra halvljus men lite väl högt ställt helljus. Jag vet inte om jag kan skruva ner helljuset utan att halvljuset också blir "kortare"?
Däremot så tycker jag att det låter illa när man släpper gasen och den blir motorbroms eller vad jag ska kalla det, i tex brantare utförslöpa. Men jag vet inte, även de som var med sa att de har ett klart avvikande ljud vid motorbroms på sina maskiner.
Dag två körde min fru maskinen, både ensam och med mig. Det gick bra men givetvis fick en som är 30 cm kortare och lika mycket lättare jobba lite mer. Hon hade lite probs från början innan hon kom in i "motorcykel-tänket" i svängarna.
Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd, än så länge.
Mina funderingar är dessa:
-Kan jag skruva ner helljus eller påverkas även halvljuset då? Rimligtvis påverkas halvljuset.
-Ska det låta "illa" vid motorbroms? Ljudet kommer efter några sekunder.
-När jag ska köra iväg, från att den stått på tomgång, oavsett kall eller genomvarm motor, måste jag vara lite försiktig med gasen, typ två snabba lätta gaspådrag (trimmad moped-alike) för annars håller motorn på att strypa sig. Ska det vara så?
Mvh