Venture TF dålig styrning

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
48
Lycksele
www.inlandets.se
Min bror har köpt en splitt ny Venture TF-07.
Han har problem att få bra skidtryck = dålig styrning.

Fjädrarna fram är nästan max spända...och han kör på medium spänning på boggien.
Är lösningen att byta skidor till SLP Powder Pro...eller finns det något billigare och enklare trix att lösa detta på?.....kanske fler som har samma problem?

/J

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Har han provat å dra ihop boggien fram genom att spänna balataremmarna gör han det så ökar skidtrycket sen kan han även släppa på främre fjädern i boggien.

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Nej det är inte gjort ännu...skotern är just uthämtad från ÅF.
Man tycker detta är märkligt fenomen på en NY skoter.

/J
Tycker du detta är märkligt?
Att inte skotern är inställd som din bror vill ha den innan han hämtat den.....
Vad jag vet så gör dom inga finjusteringar vid montering på fabrik(oavsett märke),och handlarn kan väl knappast veta hur köparen vill ha det.

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
48
Lycksele
www.inlandets.se
Tycker du detta är märkligt?
Att inte skotern är inställd som din bror vill ha den innan han hämtat den.....
Vad jag vet så gör dom inga finjusteringar vid montering på fabrik(oavsett märke),och handlarn kan väl knappast veta hur köparen vill ha det.
Ja men att den knappt styr alls överhuvudtaget??....
Något måste ju vara knepigt med chassiet eller modellen....
Felaktiga skidor i förhållande till mattlängd etc....

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
verkar funka hos uthyrarna där till och med nybörjarna klarar av att komma tillbaka med maskinen okrockad.
Prova att dra ihop balataremmen 1 hack+injustering av boggie dämparna.
All fjädring är inställd på medel från fabrik.
Prova med lite aggresivare styrskenor också,sitter inga "racing" stål på original.

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
48
Lycksele
www.inlandets.se
Hej! Brorsan här - alltså han med skotern så att säga..."knappt styr över huvud taget" är överdrivet. Skotern styr bra på hårt underlag - men på "såsiga" leder så här i vårtider :-( tappar den skidorna i normal fart - måste bromsas för att svänga. I lössnö går den nästa bara rakt fram faktiskt.

Om jag förstår er rätt kan man:
1. Lätta på främre fjädern i boggin
2. Spänna ett hack på balatan

Och detta borde jag alltså påpeka när jag i morgon lämnar in den för "slutleverans". ÅF:n gjorde en snabbleverans så att jag kunde njuta denna helg. Mycket till njutning blev det inte pga styrning + en märkligt dålig känsla i boggin på guppiga leder. Oerhört stötig...:-(

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Att boggien känns stötig och den styr dåligt har samma orsak dvs för hårt ställd fjädring släpp på fjädringen så går den mjukare och skidtrycket ökar med bätte styrning som följd

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
48
Lycksele
www.inlandets.se
Att boggien känns stötig och den styr dåligt har samma orsak dvs för hårt ställd fjädring släpp på fjädringen så går den mjukare och skidtrycket ökar med bätte styrning som följd

Hej Brorsan här igen!

Har ställt in fjädringen på mjukaste inställningen, och provat mig fram på alla möjliga inställningar. Resultatet är oförändrat när det gäller styrningen.
Sista utvägen är kanske att köpa SLP Powder Pro skidor för 5500 kr :(

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
48
Lycksele
www.inlandets.se
Alltså- SKärpning.... (till min brorsa alltså). Jag råkar skriva på min brors (johanAC) nick då han vart inloggad på min burk =sorry, det här blir sista-får skaffa ett eget. Jag heter Anders och han Johan- Det är jag Anders som äger Yamaha -han kör Arctic...

Det jag provat att ställa är fjädern bak -alltså snabbfästet - mellan S och M. Jag har INTE testat att lätta påf jädern fram i boggin eller pysslat med balatan... Dock sa min ÅF att man ska akta sig att labba för mycket då den blir spårkänslig på leden. Han sa också att jag sak köra 50-100 mil så att prylarna "Mjukar" upp och därefter ställa in nya värden...
Vad tror ni?

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
det är en tunn linje mellan spårkänslig och ingen styrning alls:)
att det ska "mjuka" upp sig lät för mig lite konstigt,men du kan ju prova.
har sett att en del byter till mountain skidorna(ca 1000:-/styck) på sina korta maskiner(phazer,nytro) för att få bättre styrning,kan ju vara ett billigare alternativ än att köpa slp skidor.
andra(eftermarknads)styrskenor rekommenderas,har totaltek enduro stål själv..liiiite mer koromant som biter i.....funkar kanon.

TheAnt

Ny medlem
13 mar 2007
2
0
1
Lycksele
det är en tunn linje mellan spårkänslig och ingen styrning alls:)
att det ska "mjuka" upp sig lät för mig lite konstigt,men du kan ju prova.
har sett att en del byter till mountain skidorna(ca 1000:-/styck) på sina korta maskiner(phazer,nytro) för att få bättre styrning,kan ju vara ett billigare alternativ än att köpa slp skidor.
andra(eftermarknads)styrskenor rekommenderas,har totaltek enduro stål själv..liiiite mer koromant som biter i.....funkar kanon.
Nu är jag äntligen "mig själv" - alltså inte min bror ;-)
Jag ska upp till Tärnaby och köra några mil i helgen -sedan får jag se. Vanligtvis drar jag pulka-men ska köra skotern "tom" och testa lite grann: jag avrapporterar....

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Att ställa om bakre fjädern påverkar i princip inte styrningen ett dugg utan det är främre fjädern du måste släppa på isf för den hjälper till att "hålla upp" främre delen av skotern. Sen kan det ju vara så att skidornas konstruktion inte orkar greppa tillräckligt i lössnö för att övervinna vridmotståndet i den långa mattan på TF:en

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Jag tycker det är ett vanligt problem med långa mattor att styrningen blir lidande men det beror ju mycke på kammhöjden givetvis, det skulle sitta skidor med dubbla styrstål på alla maskiner som har en mattlängd över 345 i allafall som tillval helst då utan extra kostnad när man beställer sin nya maskin.

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
nja jag tycker oftast att det räcker med ett par riktiga coromantstål åt racing hållet för att få bra styrning trots lång matta på hårt spår däremot i modigt, löst eller ospårat då hjälper inga styrstål i världen för det krävs en annan profil med mer köl.