Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

Jompas

Medlem
7 feb 2010
20
0
1
Järpen
Tråkigt sätt att stifta bekantskap jompas, hade hellre sett dig här av andra orsaker än ett haveri. men ska ordna boken åt dig senare ikväll eller i morgon, ska fixa bilder åt dig på oljekanalerna också.
Ja jo inte det roligaste sättet att knyta kontakter på, man hade hellre stött på varann på fjället i nån skreva,... Men men Tusen tack för snabb respons, det låter kanon! jag tänkte nämligen få fanskapet å fungera till helgen och så har jag lovat mig själv en rejäl back öl i belöning på lördag om jag fått ihop den.. Å ärligt talat så tycker jag inte att det e så satans jobbigt att den pajat,... tog väl 3h från att vi drog in den i garaget tills veven låg lös på bänken.. vafan nya lager å riktig smörjning sen äre ju bara å hålla tummarna..
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Å ärligt talat så tycker jag inte att det e så satans jobbigt att den pajat,... tog väl 3h från att vi drog in den i garaget tills veven låg lös på bänken.. vafan nya lager å riktig smörjning sen äre ju bara å hålla tummarna..
Grattis Jompas! Du är den första som inte klagat att det är så jävla jobbigt att lyfta ut motorn och ta isär den. Kul att det är nån här som kan kalla sig för en riktig skoterförare (eller det kanske är fel ord för dom flesta verkar ju bara köra och inte kunna ta nån timme i garaget då och då) Konstigt att den gav upp redan efter 340 mil bara.

Appropå rotax så rev jag ur motorn ur min för tredje gången i år nyss. statorn for igår och det är lättare att ta ur motorn än att ta lös den på plats. (kom inte och säg nåt annat för jag har nyss provat båda).

TIPS: Köp fett på momentum. kostar 160kr tuben och hos ÅF 800kr samma tub. Beteckningen finns nånstans i tråden. Tror det var kluber NBU15

Har suttit ett bra tag och läst runt om vad alla säger. Har funderat att införskaffa en summit 800 -01 som gått drygt 800mil! Ska jag avstå? Om jag köper vad bör jag göra? Hur går man isf tillväga för att byta lager, fetta m.m. Skulle vara EXTREMT tacksam om någon vänlig själ kunde sammanfatta det för mig.
Inte ska du avstå för den skull. Bara fixa nytt fett och köra.
 

SUPERENDURO

Ny medlem
16 jan 2010
2
0
1
Trödje
Usch fyfan säger jag.
Min 800 HO har en sorglig historia..
Först så åkte packboxen ut på pto sidan, sedan skar ramlagret på mag sidan, resulterade i en trasig trasig kolv och cyl.
Renoverade skiten och inte långt efter det skar pto sidans kolv och cylinder p.g.a trasigt insugsgummi.
Renoverade igen, nya insugsgummin också, redan året efter började gummit på de nya insugsgummina delaminera, så jag köpte Boyesen istället, han bara köra 10 talet mil sedan skar vevstakslagret brutalt, hål i vevhus, trasig cyl och kolv.
Sedan tröttnade jag... skiten bara står, jag har dock ett vackert chassie i nyskick i varjefall.
Min dom är, skitdåliga insugsgummin, feltänk med inkappslade och fettsmorda lager, man ska väl inte behöva riva isär en motor för att smörja dessa, mitt ramlager skar vid 180 mil.
Lagren i Storändan på vevstakarna är inte bra, det vet tydligen alla crossåkarna för tidigare när dom körde pro800 så började dom alltid med att modifiera dessa.
Jag har lessnat total och lägger pengarna på hoj sommartid, sedan åker jag till Thailand vintertid istället.
PS
Funderar på att sätta i en 550f motor i mitt fina chassie, dom verkar ju hålla en bit över 1000mil.
 

Jompas

Medlem
7 feb 2010
20
0
1
Järpen
Såg nu att även lagret till lilla axeln som vatten och oljepump sitter på inte snurrar utan axeln snurrar inne i lagret... tur man rev skiten alltså...
 

Rillan

Välkänd medlem
13 mar 2007
178
0
6
Skellefteå
Ingen som känner sig sugen att fixa nån typ av guide på hu man borrar oljesmörjning till dom yttre lagren? :hmmmm:

Är det någon som har provat detta? Isåfall hur har det fungerat för er?

Mvh!
 

Jompas

Medlem
7 feb 2010
20
0
1
Järpen
Ingen som känner sig sugen att fixa nån typ av guide på hu man borrar oljesmörjning till dom yttre lagren? :hmmmm:

Är det någon som har provat detta? Isåfall hur har det fungerat för er?

Mvh!
Jag borrar mitt block i morgon... håll tummarna..
 

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Rotax 800 HO 2007, mätarställning 210 mil: Misstänkt "RAS" uppdagades julen 2009 i fin terräng utanför lycksele.

-Kolv som spikat ordentligt PTO sida=obrukbar
-Cylinder med två riktiga revor PTO sida=obrukbar
-Topp obrukbar på den spikade cylindern PTO sida
-De två yttre ramlagren på PTO sidan slarvsylta=obrukbara...
-Packbox PTO sida trasig

Troligt händelseförlopp:
De yttre ramlagren PTO sida har börjat gå varma (kanske pga den trasiga packboxen). Lagren har skurit och med större och större värmeutveckling som följd. Tids nog så har vevstaksbuten (som även håller samman PTO vevhalvorna) påverkats av värmeutvecklingen och bulten har lossnat(glidit ur ca 1 mm. Det medförde att vevhalvan närmast PTO sida tagit i vevhusväggen och nött upp mindre spår. Troligt också att PTO cylindern dragit tjuvluft genom den trasiga packboxen tillsammans med den ökade värmeutvecklingen från de skurna lagren och att vevhalvan "touchat" vevhusväggen. Motorn gick för magert och spikningen var ett faktum på PTO cylindern. Andra halvan av motron (MAG sida) har klarat sig utan några som helst skador.

LÖSNING: till veckan ska jag ta reda på hur mycket stryk veven tagit närmast den spikade kolven/cylindern. Cylinder och topp har jag nu fått tag på.

Montera dit Koso avgastempmätare tillsammans med kylvätskemätare.
Riva bort separatoljesmörjningen och bland direkt i tank.
Nu har jag kört 30 mil med den reparerade motorn utan några som helst problem, skönt!

Det föll sig så att jag monterad en Koso Dual EGT mätare, vilken jag är nöjd med. Smälter bra in rent designmässigt förutom de väsentliga avgastemperaturerna som erhålls.

BILDER: De sista bilderna visar var jag borrat kanal för drivmedelssmörjningen. Har även tagit ur lite material för att som en "ficka" som samlar upp det där lilla extra :)
 

Attachments

Last edited:

Jompas

Medlem
7 feb 2010
20
0
1
Järpen
så nu har jag borrat.. tog en rejäl stund för att samla mod å hitta riktningen så man kom ut på rätt ställe.... men jävlar så bra det blev till sist. ska lägga upp nån bild på hur jag gjorde för å veta vilken vinkel man ska borra i, jag gjorde en egen linjal av kartong som "slukar" runt från ingång till ugångshål så sen äre bara å lägga borren i samma linje som kartongen, p ja det funkade ju för mig... nu ere bara hoppas jag får tillbaka veven i morgon så kan jag slänga ihop motorn på torsdag kväll...
 
Last edited:

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Seriösa gänget det här =) Bra att det är nån som törs borra!
Jag ser det inte som några större svårigheter att borra dessa block, tar man det bara lugnt och metodiskt så fixar man det. Friskt borrat, hälften vunnet !? ;-) Tack till Melmaq för inputs!

Däremot så skulle jag inte vilja borra dessa smörjkanaler i den 800:a motor som kom 2008, den som har vattenkylt vevhus alldeles ovanför de yttre ramlagren.

Här är några bilder på avgasprobarna samt koso placeringen.
 

Attachments

UnKnOwN

Medlem
9 feb 2010
8
0
1
HPDA
Vad bör man kolla efter när man funderar på att
köpa en MXZ 600 SDi 2005 som gått 1000mil?
Den ska tydligen vara välservad, men kolvar är inte bytta!!!
men vad för typ fel ska man titta/lyssna efter?
 

Jompas

Medlem
7 feb 2010
20
0
1
Järpen
aj aj någon som kan kolla upp vad som sitter för lager på oljepumps axeln dom två små kullagren.. skulle haft lagerbetäckning typ "6208" alltså std märkning så får polaren ta med sig hem från jobbet... har inte underdelen hemma så jag själv kan kolla å det börjar bli lite brottom.. och nej det står inte på online sprängskissarna...

/Jompas
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Vad bör man kolla efter när man funderar på att
köpa en MXZ 600 SDi 2005 som gått 1000mil?
Den ska tydligen vara välservad, men kolvar är inte bytta!!!
men vad för typ fel ska man titta/lyssna efter?
Är det bra komp då? Fettet? Hur är det med insugsgummin på SDI? är det samma skit som på förgasare? Till rätt pris är det ju bara köpa och riva motorn.
 

ÅAN

Ny medlem
16 feb 2009
2
0
1
Lite info om de fettprodukter som föreskrivs av ROTAX via BRP för exempelvis serie III motorer:

År 2006 föreskrivs i spränskisserna på exempelvis 1000 SDI att produkten
Klüber ISOFLEX TOPAS NB 52 skall användas för de fettsmorda lagren på vevaxeln.

År 2007 är det istället Klüber ISOFLEX TOPAS NB 5051 som föreskrivs på samma ställen.

:nono: I vilket fall, det har i denna tråd nämnts att Klüber ISOFLEX NBU 15 kan ersätta NB 52 och NB 5051 men det stämmer inte helt.

NBU 15 har en annan kemisk sammansättning med tre olika smörjande fetter varav minst en inte trivs tillsammans med alkoholen som finns i "all" bensin hos oss nordbor idag. NBU 15 är dessutom en betydligt äldre produkt från sent 1970-tal.

Det verkar däremot som att NB 5051 i just detta sammanhang kan ersätta NB 52, tyvärr är förpackningsstorleken på NB 5051 mindre lämplig för oss som behöver några få gram.

Bifogar länkar till "populärversionerna" av datablad, det finns även mer detaljerad information för den kemiintresserade att hitta via Klübers webbsidor.

Nåväl, inlägget ville påminna om att använda det fett som BRP/ROTAX anger, det är en rätt trång specifikation på de produkter som anvisas.

Fett-typerna finns, som tidigare påpekats, att köpa på Tools Momentum;

En 400g tub av ISOFLEX TOPAS NB 52 "över disk" verkar kosta 883+moms, alltså inte helt billigt men det torde räcka till minst 4 motorer, kanske närmare 6 st.

http://www.momentum-industrial.com/


Datablad;

http://www.klubersolutions.com/pdfs/Isoflex NBU 15.pdf
http://www.klubersolutions.com/pdfs/Isoflex Topas NB 52.pdf
http://www.klueber.de/anwendungen/pdf-dokumente/ISOFLEX_TOPAS_NB_5051-en.pdf


För att göra det ännu lite mer komplicerat, det finns andra tillverkare av fetter som uppfyller samma specifikationer. Det enklaste sättet, och såvitt jag kan bedöma säkraste sättet, är att leta ersättningsprodukter som fyller samma MIL-spec. Exempelvis uppfyller NB 52 fettet på tub MIL-G-81322C vilket även andra tillverkare har produkter som gör.



/ÅAN
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Helvete, var du tvungen? Nu får man ju börja riva igen...
Nä men det är ju bara köra NB52 då. finns ju på momentum. Får väl pilla isär den till sommaren.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
farbrorns rotax serie 3 motor 800 renegade rasade för ett tag sen, visade sig vara en skruv som låssnat från reedsen ! slog både hål i blocket samt vev, topp, cylindrar åt helvete, Var en dyr skruv de där

inte för att de har o göra med de här men motorn är ju samma iaf
 

mosse

Medlem
29 dec 2007
20
0
1
byn
Har inte läst hela tråden men som jag förstår så är det samma problem med 600 ho (597) motorn.Funderarpå att inhandla en summit 600 ho -09 som gått ca 500 mil,men vete fan om törs göra det.:hmmmm: