Vevlager 800 e tec

rmkpolaris

Medlem
13 nov 2013
7
0
1
Hej har en skidoo summit 800 e tec -16 som gått 600 mil bör jag fetta in vevlagren? Och är det lättare att lyfta ut hela motorn eller riva från toppen ? Eftersom jag just har bytt cylinder och kolvar så behövs inte det tittas igenom. Tacksam för svar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.763
844
113
Kramfors
Du måste ta lös motorn och skruva lös botten på vevhuset för att komma åt ramlagren. Du kan ha cylindrarna på och bara skruva lös undre vevhalvan. Köp gärna billigare fett Airoshell 22 för de är bättre än org svindyra fettet du får en hel 400g tub för 300-400kr.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Annars finns originalfettet isoflex att köpa hos bla. Tools momentum för samma pengar.

Köper man av brp är det svindyrt och små tuber.
 
Reactions: Boost III

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Annars finns originalfettet isoflex att köpa hos bla. Tools momentum för samma pengar.

Köper man av brp är det svindyrt och små tuber.
Jag får mina isoflextuber nbu15 gratis på jobbet...dom är bra till det mesta..😉😊
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
618
11
18
Enligt min dealer bör man omfetta kring 1500 mil, låter långt men dom lär väl ha lite koll.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.763
844
113
Kramfors
Enligt min dealer bör man omfetta kring 1500 mil, låter långt men dom lär väl ha lite koll.
Om de vore en 600cc hade de varit ok men 800an flexar för mycket i veven så fettet åker ut ur lagren bet fortare. Jag skulle fetta om på 600 max 800 mil
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Det stämmer nog bra om man inte har sprängt någon rem på 1500mil...
Eller fuskat med varmkörning. Min vev var ju kass efter 7-800 mil. Den gick som en klocka dock men den slog förmycket på vevtappen och om jag minns rätt så var tre lager dåliga samt presspassningen på ena skinkan var klen så det blev en utbytesvev. Jag hade inte sprängt någon rem men den hade gått 500 mil när jag köpte den och vad som hänt under den tiden vet jag inte. Jag kan säkert ha fuskat med varmkörningen någon gång dock. Oktan la ju nyss upp en video om 800etec motorn och kortfattat om renovering av dessa på youtube.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
618
11
18
Min 2016, över 800 mil veven slog runt 0.037 mm. Tänker att det finns lite liv kvar iaf en vinter till. Haft skotern från ny och varit väldigt noga med varmkörning alltid. Nyss fått nya brp kolvar i förebyggande syfte samt Stator, tändspolar, pump, filter. och avgasportar rengjorda Good to go!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.763
844
113
Kramfors
Vid ca 700-800 mil är de ytterst lite fett kvar i vevlagret bakom variatorn. De duger länge att bara trycka in mer fett i det lagret. Lagret på magsidan brukar fettet ligga kvar bet längre tid så det löagret behöver man inte bry sig i på 2000 mil. De är rel enkelt att fetta om magsidans lager kolla in youtube! Ta loss variatorn och skruva loss skyddsplåten över packboxen som tätar ramlagret. De går peta loss packboxen så man kan trycka in mer fett men köp en ny packbox för den är lätt att förstöra den gamla vid löstagning.. Varför 800 motorn släpper ut/in fett i vevhuset är pga att veven flexar så mycket att packboxar inte orkar hålla tätt. 600cc flexar inte i närheten så mycket därav att de klarar 3ggr så många mil timmar.
 
Last edited:
Reactions: jw1978