Video.....som kommer att få mig att börja använda nödstoppssnöret

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Markus Enberg ska ha en enorm eloge för utan honom hade detta slutat illa!

Han fann sig otroligt snabbt höll huvudet kallt och det gjorde skillnaden på liv och död !
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Ungefär som att se min värsta mardröm på film, usch. Har fastnat under skotern ett antal gånger. Dock har jag de gångerna haft nödstoppen.

Kom igen polaris och arctic, montera dödmansgrepp original!! Så man slipper göra det själv!
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Har aldrig använt "snodden" på tidigare skotrar som haft det original. Tror nog jag skriver ner en punkt till på min att göra lista tills nästa säsong.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Å fyy fan dra åt satan, bara att inse hur nära man vart de där själv. En polare förra vintern landade på skotern upp och ner med fullt mattspinn så han åkte som på ett rullband bak mot stänklappen och det var bara tur att han klarade sig med trasade byxor.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Polaris och arctic har gashängsbrytare så det borde inte hända på dessa. Men nödstoppslina är ju helt klart en mycket bra komplettering.
Hoppas killen repar sig, fyfan vad hemskt. Det gör ju ont bara att titta. Tur som fan han hade polare. Kör aldrig ensam!

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
718
80
28
Norderåsen
Polaris och arctic har gashängsbrytare så det borde inte hända på dessa. Men nödstoppslina är ju helt klart en mycket bra komplettering.
Hoppas killen repar sig, fyfan vad hemskt. Det gör ju ont bara att titta. Tur som fan han hade polare. Kör aldrig ensam!
Det de skyddar mot är ju om gasvajern är dragen samtidigt som gashandtaget är uppsläppt. Här ser man tydligt att gashandtaget är intryckt och då hjälper inte gashängsbrytare.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.609
94
48
Örnsköldsvik
Polaris och arctic har gashängsbrytare så det borde inte hända på dessa. Men nödstoppslina är ju helt klart en mycket bra komplettering.
Hoppas killen repar sig, fyfan vad hemskt. Det gör ju ont bara att titta. Tur som fan han hade polare. Kör aldrig ensam!

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
Du gör samma tankevurpan som jag gjorde;) Han fick ju inte "gashäng" utan skotern landade så att snön tryckte emot gasen. Då hjälper inte gashängsbrytare. =)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Börjar bli dax att använda den nu efter över 14år på skotern och använda den, har nog aldrig nästan kört med den hängande på kläderna, hänger mest i gasvajer/styrhöjjaren
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vänstergas gör det än mer angeläget med lina.
Skulle vara intressant att höra haverikomissionens utlåtande gällande orsaken till detta tillbud.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Såg att nu ligger filmen på Aftonbladet också....lite synd att det är bara då det händer nån olycka som dom vill ha med det på sin sida...typ "se hur farligt det är med skoter"
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
För att? :)
Du menar avsaknaden av gashängsbrytare?
En extra grej som kan fela, en sak som instinktivt för föraren kanske inte finns där till 100% alltid, montagemetoden, konceptet, osv.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Om någon känner killen kan ni ju viderebefodra detta, från en Motofist-snubbe på Snowest forum.

"This is also one way to destroy a MotorFist Trophy jacket!!

We need to find this guy and hook him up.... "

Motofist vill alltså ge killen en ny jacka, kanske inte högsta prio för honom just nu men iaf.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
å fyfan.. och då vart han ändå inte kvar där under särskilt länge, förstå vad som hade hänt om hans polare inte hade hunnit fram så fort som han faktiskt gjorde...

krya på dig mannen!
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Å dra åt helvete! Gör ont att bara se sjukhusbilderna! :eek:hwell:

Hände olyckan upp mot sitas?
 

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
Vi hade varit upp till masten på Snuohkke (Gähtjoajvve) sen åkte vi ravinen neråt mot Autajaure och det var där det hände. Så nästa i Sitasjaure :)
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Å fy faan, som tidigare sagts: gör ont att bara se bilderna. Hoppas att han läker snabbt och inte får några större bestående men utav det. Sen stor eloge till kompisen och han snabba agerande!