Viking 89 startproblem

marcusbackman

Ny medlem
13 jan 2013
1
0
1
Hej! Har lite problem med min Viking 540 från 89 som inte vill starta längre. Problemet uppstod under körning då den plötsligt började gå sämre och började misstända och tillslut stendöd och ingen gnista. Har försökt mäta mig till problemet men inte kommit fram till något vettigt så behöver lite ideer.

Har ohm mätt spolen där jag har 252ohm, även haft lös och provat megga spolarna och det är inget överslag.
volt ut till cdi 58 v
Pickup spolen 1,6v
Försökt ohm mäta tändspolen (om det ens går vet jag inte men den verkar iallafall hel, i princip kortis på ena sidan och i princip oändligt på andra)
Tändhattar även dom verkar hela och tändkablarna kollade.
Har även ström in på tändspolen från cdi, men kommer Inte ihåg mätvärde
Så ideer på hur jag går vidare mottages gärna;)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Har du T.O.R.S-system på din Viking? Alltså gashängsbrytare på förgasaren.
Du ser det om du har två ledare som går till förgasaren och är ansluten där med en hon- och en han-kontakt. Dra isär dessa och koppla ihop de två som kommer från kabelstammen, då har du kopplat bort gashängsbrytaren. Funkar skotern nu så vet du vart du har felet, och väljer själv om du vill fixa kontakten på förgasaren eller köra utan. De flesta kopplar bort den här.

Blir det inte bättre så kan du testa att koppla bort hela dödarkretsen för motorn. Då letar du på CDI-boxen och den svarta ledaren med vit rand som går ut från denna, dra isär den kontakten. Nu har du kopplat bort alla sätt att stänga av skotern.
Testa om skotern startar och går nu. Funkar den, så får du choka ihjäl motorn.
Sedan så får du testa att en efter en koppla bort stoppknapp, nödstopp, och tändningslås tills du hittar felkällan. Oftast nödstoppen, då den lilla knappen i mitten kan fastna eller att gummihatten på linan blivit dålig.

Om du kollar länken till verkstadshandboken för Viking, letar på sektion 7 och sidorna 153 till 155 så ser du elschema för säkerhetskrets och även alla mätvärden du ska ha mellan de olika kabelfärgerna, du har även tydlig beskrivning hur du mäter.
https://snowparts.ru/manuals/VK540.pdf