När bägge är fulltankade ... JA då är vectorn 2kg lättare .. och det är mot en Viper ER då måste man väl tillägga men exakt vad dom väger i vikt har man alldrig fått höra .SXViper__ skrev:vectorn väger 2kg mindre än vipern alltså ca. 233kg
matti skrev:"Lynx Enduro"......Det är ju längre boggi och matta på Rage:n så det gör väl några kilon. Dock skulle jag bli oerhört förvånad om -05:ans RX-1:a är så pass lätt som 240kg.....-04:an väger ju runt 270kg. Men du kanske har vägt en -05:a.......eller är det mest bara spekulationer du kommer med!??
"JesperL"......Tack för den konkreta och faktabaserade infon om vikten på Rage:n.
/Matti
Jo det är ju sant men att räkna ut vad soppan väger för att dra bort det är ju enkelt.Ekholm skrev:Enligt mig så är det vikten med alla vätskor förutom bränsle samt ev. tvåtaktsolja som är intressant. Bränslemängden varierar så kraftigt under körning, och en tillverkare som har valt att montera en stor tank ska inte straffas för det. Man behöver ju heller inte alltid ha den full om man inte vill. Kylvätska samt transmissionsolja däremot är svårare för ägaren att påverka.
Jo det är sant, men i så fall för att göra ett snitt så borde väl halv tank vara vettigast om man tänker på den körbara vikten.Ekholm skrev:Ja, men hur länge är tanken full när du är ute och kör..? Bränslemängden minskar ju kontinuerligt.
Det är det viktigaste, ja. Som det är nu så letar folk rätt på någon dröm-torrvikt för sin egen maskin, och jämför den med vikten fulltankad och klar på polarens maskin....Sidewinder skrev:Nåja men jag tycker att det bör till en ny standard för hur man uppger vikten för dessa maskinen för det är ju faan inte en körbar maskin som dom vägs idag.
Jo sant .. kan bara instämma.Ekholm skrev:Det är det viktigaste, ja. Som det är nu så letar folk rätt på någon dröm-torrvikt för sin egen maskin, och jämför den med vikten fulltankad och klar på polarens maskin....
Ok då kanske den väger 270kg....... Jag trodde att du mena torrviktmatti skrev:...torrvikt. 255kg plus kylvätska plus olja.......sen är du uppe på 270kg UTAN en droppe soppa i tanken. Jag har inte vägt dom men vet de facto att jag själv lyfter en RS Rage från golvet mkt lättare både i fram och bak jämfört med en RX-1 ER -04 som jag jämförde med.
mvh / Matti