Glömde svara på en eller två kolvringar. En kolv med en ring ger mindre friktion mot cylindervägg = lite mer hästar åtminstone ett tag tills ringen blir för het och tappar spänsten som vid långa drag uppöver branta fjällväggar. Den återfår spänsten så fort man kört lugnt ett litet tag.
Ju fetare bredare mer massa enkelringen har desto mer lika livslängd och effekt är de mellan dubbelringad kolv och singel. Kollar man på nya Polaris 850 som har singelring standard så är den massiv så den håller nog som dubbelringat med den ger knappast någ effekt men de påstår att kolven kunde göras lättare ivf.
Tar man däremot Rotax motorer under stora delar av 2000talet så kör de med rel smal enkelring org. Men den ringen är inte så våldsam så den ger mer hk kortare stunder vs dubbelring men den bör bytas efter 250 mil om man ska vara seriös och vill behålla full effekt. Ju smalare kolvring man har desto mindre friktion = mer pulver men ringen får kortare livslängd och tappar effekt vid långa fullgaskörningar.
Vid de testar jag gjort genom att bort en ring från en dubbelringad så har maskinen gett mer hk på höga varv men tappat i botten o mellanreg. Jag kör nu bara en ring en borttagen men jag har stiftat igen undre spåret mellan första överströmmare och utblås så de inte läcker ut färskgaser ut i utblås. Jag kör dock endast max 300m full gas på hårda spår så ringen hinner inte bli så varm att motorn tappar effekt.