vilka luftfilter

larsson91

Välkänd medlem
4 jan 2009
186
0
6
hej, har tänkt sätta sportluftfilter på skotern (en lynx re 600), och jag undrar vad man ska ha för filter? det finns ju både "vanliga/räffliga" och dom i skumgummi.:hmmmm:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
hej, har tänkt sätta sportluftfilter på skotern (en lynx re 600), och jag undrar vad man ska ha för filter? det finns ju både "vanliga/räffliga" och dom i skumgummi.:hmmmm:
Räfflade tygfilter typ kn o kick ace mf ger ju bästa genomsläpp... Men är däremot svårare att få ren från snö om det sprutar in en hög...Skumfilterna dänger man bara på lite så är dom ren, Unifilterna som säljs här o där har ett löstagbar mössa som man lätt kan slå lös snö från.

Men klart bäst ur effektivitetshänseende är org luftburk något moddad till fullt flöde (om stryper org),,Den skyddar mot värmen från motorn förutsatt att den tar luft på ett smart ställe gärna direkt utifrån .
Klart bäst om man kan göra luffarturbo så den tvångsmatas av fartvinden.:rock:

larsson91

Välkänd medlem
4 jan 2009
186
0
6
förlåt läste fel först! men om man sätter på skummgummifilter så försämras väll inte effekten mot för orginal?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de beror på hur org burken är , lösa bra filter är beydligt bättre än en dålig burk , en bra burk är bättre än dom bästa filtrena , sen så suger inte burken varmluft under huven och bryter i insugsgummina ....

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
ALLA öppna filter gör att skotern mister effekt OM man inte stänger in dom så att dom inte suger varmluft,kör du utan burk och den suger varmluft då måste man bestycka dom därefter också,helt klart värdelöst,kör med orginalburken,öppna den lite mer i överkant och kanske tillverka nånting som gör att den styr ner mer luft i burken,sätt ett filter i det hålet så har du en 1000gr bättre lösning än öppna

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
om man nu är rädd för varmluft så tar du å drar med slang så dem kmr längre bort från motorn ,, ja har uni filter med en kondom man drar över funkar jävligt bra. dessutom får man ett fränare ljud från skotern med öppna filter:rock:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
om man nu är rädd för varmluft så tar du å drar med slang så dem kmr längre bort från motorn ,, ja har uni filter med en kondom man drar över funkar jävligt bra. dessutom får man ett fränare ljud från skotern med öppna filter:rock:
OBS ...Man får INTE förlänga insugslängden från baksida förgasare till filter mer än ca 4cm innan bestyckningen falierar och man får helt annan motorkaraktär. Ju längre man har dessto mer förluster på toppvarv vs bättre lågvarv. Motorerna är byggda för kort insug så mycket i förlängning är inte bra.

Endast på bilar som har turbo kan man dra iväg filtret 1km utan att påvera så mycket...Antar iden kom därifrån :rolleyes:

Insugspolisen :D

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
Det är bortkastade pengar att sätta filter på en skoter som har en fullt fungerande luftburk, du får inga fördelar men har möjligheten till att få en massa problem.

Monterade en gång i tiden S&B-filter, (säljs f.ö av Stibo motor, mikunis generalagent i Sverige), på en Polaris Ultra, märkte ingen ökad effekt eller nått men man fick byta söndersurade stift ibland då det blivit iskaka på filtren.....

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
OBS ...Man får INTE förlänga insugslängden från baksida förgasare till filter mer än ca 4cm innan bestyckningen falierar och man får helt annan motorkaraktär. Ju längre man har dessto mer förluster på toppvarv vs bättre lågvarv. Motorerna är byggda för kort insug så mycket i förlängning är inte bra.

Endast på bilar som har turbo kan man dra iväg filtret 1km utan att påvera så mycket...Antar iden kom därifrån :rolleyes:

nå jo :confused:
men ska då pröva på min för dem ryms tamme fan inte där ner är för trångt. råka köpa fel filter haha.. ska ha dem längst fram där det kmr frisk luft hela tiden.. får väl kapa av snabeln tills det blir bra :hmmmm2:
det lär man ju se :beer:
kan säga vad resultatet blev

går ej att lägga in bilder från min dator men finns på pixbox:http://www.pixbox.se/pic_show_id29733385.html

satte filterna längst fram å där ska då fan inte komma varmluft trycker ju in kall luft hela tiden:aetsch:
å har ej förlängt med nån slang då ja använde mig av orignal insugs gummit från orgburken..

funkar även mkt bra:beer:

Last edited: