Vilken 800cc?

Jennie

Medlem
21 mar 2013
34
0
1
Hej sitter och funderar på en ny skoter (800 cc) och det ska vara en skoter som dels kan dra en pulka men även är riktigt rolig att leka med. Jag har ingen som helst lust att skruva och meka i skotern, så det måste vara en som är driftsäker. Skotern kommer att gå i fjällen och där kommer det att vara lek och bus men även att dra en pulka då och då i fjällvärlden.

Mvh Jennie.
 

Jennie

Medlem
21 mar 2013
34
0
1
:) jasså.. Ja jag har som mål att köpa en skoter från -09 och framåt.. Har väl en cirka 65 tusen att köpa för..
 

Jennie

Medlem
21 mar 2013
34
0
1
Kanske.. Men jag har snöat in lite på Ski-doo renegade 800 -09->

Men vad jag förstått så är det mkt problem med kolvar och diverse fel på motorn. Stämmer detta?

Jag vet att jag borde testköra skotern och det kommer jag självklart att göra, men jag kommer inte att orka åka land och rike till för att testa alla möjliga modeller. Har kört en äldre modell av Ski-doo 600 och tyckte det var en fin maskin.

Jag är riktigt tacksam för de svar som jag fått och förhoppningsvis också kommer att få i framtiden
 
Last edited:

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Rotax 800 fettade lager på veven och ofta krokig vev om den ätit mycket rem som dom även är känd för

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Jennie

Medlem
21 mar 2013
34
0
1
Ok.. Ja det är något sådant som jag hört tidigare. Men det gäller även nyare modeller? 09 och framåt? Hört att 600 e-tec är en bättre motot men jag är lite sugen på en 800.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
I vilket län bor du? På så sätt är det lättare att länka skotrar! :) Ja renegade kan vara bra, men vad jag har hört så är de inte så driftsäkra, har du tur så köper du ett hållbart exemplar!
 

Jennie

Medlem
21 mar 2013
34
0
1
Jag har också hört att de inte ska vara så driftsäkra. Jag har varit lite insnöad på en 600 e-tec ski-doo mxz/Renegade. Men efter lite tankar, så började jag fundera på en 800:a. Då kollade jag lite på 800 Renegade/mxz, årsmodell -09 och framåt. Men då det verkar som att de fortfarande har problem med motorerna (på 800:an) så vet jag ingen annan skoter som skulle falla inom ramen för: driftsäker, rolig lekskoter, och kan dra en pulka utan problem.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Jag har också hört att de inte ska vara så driftsäkra. Jag har varit lite insnöad på en 600 e-tec ski-doo mxz/Renegade. Men efter lite tankar, så började jag fundera på en 800:a. Då kollade jag lite på 800 Renegade/mxz, årsmodell -09 och framåt. Men då det verkar som att de fortfarande har problem med motorerna (på 800:an) så vet jag ingen annan skoter som skulle falla inom ramen för: driftsäker, rolig lekskoter, och kan dra en pulka utan problem.
Skippa BRP så blir det bra :) inte heller polaris 800 fram till -11. Arctic känns kanske som säkraste kortet om du ska ha en 800 kring -09

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Jennie

Medlem
21 mar 2013
34
0
1
Hej Gälk!

Vilken artic cat skulle du då rekommendera? Finns det några återkommande problem på dessa? och vad bör man tänka på? Skulle du satsa på en 800:a eller en 600:a ?

Jag är riktigt tacksam för de svar som jag får av er!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
...så vet jag ingen annan skoter som skulle falla inom ramen för: driftsäker, rolig lekskoter, och kan dra en pulka utan problem.
Crossfire 8. Jag rekommenderar en 09 eller nyare.
Passar in på alla kriterier. En rolig motor och med drag drar den vilka pulkor som helst. Sanslöst bra i snön också.

Alla arctics sedan millennieskiftet ungefär har en stabil suzukimotor så det går egentligen inte fel hur du än gör.
Den gamla 700an fick två extra tändstift och lite större cylindrar -07 och det blev den välkända 800an som har sitt sista modellår i år. Till 2010 fick motorn 20 extra hästar och en lättad vevaxel vilket gör den till ett verkligt kraftpaket. Någonstans runt -11/-12 blev man tvungen att byta kolvar vid 500 mil för att garantin ska gälla. Kolla med din återförsäljare att det blivit gjort eller om den aktuella skotern har det garantivillkoret.

Chassimässigt så fick Crossfire och M-skotrarna uppdateringar varje år från -05 till -09. Dvs köper du en -09a får du ändå i stort sett samma chassi som en -11.

Diamonddriven, växellådan, är lite av ett sorgebarn. -05 och -06 var diamonddriven utan möjlighet till backväxel och den gick aldrig sönder så länge du skötte oljebytena. -07 och -08 byggde arctic om planetväxeln så att man kunde lägga i en backväxel. En bra lösning men det slet på kuggarna så att själva växellådan kunde kugga över. Från -09 och framåt kunde man vända riktningen på motorn och man kunde återgår till den gamla diamonddrive-konstruktionen. Dess enda svaghet var ett stödlager som gav upp väldigt lätt. Den som gillar att skruva kan åtgärda det på en kväll för en styv tusenlapp.

Mitt förslag: en cf/m från -09 och framåt. Kolla att chassit är rakt och fint. Nedre stötdämparinfästningen på främre boggidämparen sitter bara med en bussning mellan röret i boggin och fästörat i dämparen. Om bussningen blir uppnött så börjar det direkt nöta i örat. Kolla det och byt bussning vid behov. När du kör ska du lyssna efter ett lågt vinande eller sjungande, det kommer från diamonddriven och är ofarligt men det får inte låta för högt. Kolla kylarslangarna, alla anslutningar sitter med engångsklammer och ibland kan det läcka. Jag har kört en skoter där en slang lossnat under körning och en annan gång tittade jag på ett begagnatköp där det hade börjat fukta runt en anslutning utan att ägaren märkt att kylarvätskenivån gått ner.
Annars finns knappt svaga punkter utan det är att allmänt kolla skicket.

Kort: En skoter som är tillverkad innan arctic insåg att de kunde tjäna pengar på att sälja delar.
 

Jennie

Medlem
21 mar 2013
34
0
1
Tack arjeplogarn!

Vilket underbart svar och tack för den utförliga informationen! Dagens eloge till dig!
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
köp en Renegade 600 e-tec, det tror jag är en väldigt driftsäker skoter :)

skulle då aldrig köpa en Rotax 800 iaf...

fördelen med ski-doo och Lynx är ju även stöldsäkerheten...
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Säger såhär, 800an jag har (bcx -13) drar lika hårt som 600an (bcx -13) när leden är trång och farten låg, klättras det i låglandet så känns 600an smidig som attan och den enda gången jag saknar dom där 200cc är när jag vill skicka rulle vilket renegaden inte är så duktig på vilket som.

Är det fartresurser du är ute efter så skulle jag sikta på en 1200 renegade isf, driftsäkrare 2t är nog svårt att hitta men med lite tur så kanske.

Köp dig en 600 e-tec, är du inte nöjd så lämna in till m-performace i mora. Hört goda ord om vad som händer med gången efter ett besök där. Variatorn är absolut mer vaken i 600an också, tycker att min 800 växlar så galet snabbt om man ligger på jämngas vid något tillfälle, finns som inte det där snabba rycket som 600an levererar.

Byter jag idag så blir det då en freeride 137 pga dämparna och att styret är lite högre, det är nog det enda jag är missnöjd med på min BCX. (högre kammar vore också gött, men 44mm duger mer än väl till all klättring här hemma. Vill ha lite mer bett att skicka upp skidorna med bara)
 

Jennie

Medlem
21 mar 2013
34
0
1
Är det stor skillnad mellan 600 och 800:an i fart osv. Jag har hört mkt bra om ski-doo 600 e-tec. Den enda orsaken till att jag började snegla mot en 800:a var för att jag var rädd att det skulle vara för lite pulver i den. Jag kommer nog sällan att maxa skotern och köra 150-160km eller nått. Då är det mer mot ax och leka på något fjäll som lockar. Skotern kommer att ha en 44 mm matta och vara nerdrevad. Det är något jag fått höra att man bör ha. Varför den ska vara driftsäker är endast för att jag inte kan meka speciellt mkt och då är det bra om den går och går;)
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
klart du ska ha en 800 en 600 är betydligt mjäkigare o tråkigare!