...så vet jag ingen annan skoter som skulle falla inom ramen för: driftsäker, rolig lekskoter, och kan dra en pulka utan problem.
Crossfire 8. Jag rekommenderar en 09 eller nyare.
Passar in på alla kriterier. En rolig motor och med drag drar den vilka pulkor som helst. Sanslöst bra i snön också.
Alla arctics sedan millennieskiftet ungefär har en stabil suzukimotor så det går egentligen inte fel hur du än gör.
Den gamla 700an fick två extra tändstift och lite större cylindrar -07 och det blev den välkända 800an som har sitt sista modellår i år. Till 2010 fick motorn 20 extra hästar och en lättad vevaxel vilket gör den till ett verkligt kraftpaket. Någonstans runt -11/-12 blev man tvungen att byta kolvar vid 500 mil för att garantin ska gälla. Kolla med din återförsäljare att det blivit gjort eller om den aktuella skotern har det garantivillkoret.
Chassimässigt så fick Crossfire och M-skotrarna uppdateringar varje år från -05 till -09. Dvs köper du en -09a får du ändå i stort sett samma chassi som en -11.
Diamonddriven, växellådan, är lite av ett sorgebarn. -05 och -06 var diamonddriven utan möjlighet till backväxel och den gick aldrig sönder så länge du skötte oljebytena. -07 och -08 byggde arctic om planetväxeln så att man kunde lägga i en backväxel. En bra lösning men det slet på kuggarna så att själva växellådan kunde kugga över. Från -09 och framåt kunde man vända riktningen på motorn och man kunde återgår till den gamla diamonddrive-konstruktionen. Dess enda svaghet var ett stödlager som gav upp väldigt lätt. Den som gillar att skruva kan åtgärda det på en kväll för en styv tusenlapp.
Mitt förslag: en cf/m från -09 och framåt. Kolla att chassit är rakt och fint. Nedre stötdämparinfästningen på främre boggidämparen sitter bara med en bussning mellan röret i boggin och fästörat i dämparen. Om bussningen blir uppnött så börjar det direkt nöta i örat. Kolla det och byt bussning vid behov. När du kör ska du lyssna efter ett lågt vinande eller sjungande, det kommer från diamonddriven och är ofarligt men det får inte låta för högt. Kolla kylarslangarna, alla anslutningar sitter med engångsklammer och ibland kan det läcka. Jag har kört en skoter där en slang lossnat under körning och en annan gång tittade jag på ett begagnatköp där det hade börjat fukta runt en anslutning utan att ägaren märkt att kylarvätskenivån gått ner.
Annars finns knappt svaga punkter utan det är att allmänt kolla skicket.
Kort: En skoter som är tillverkad innan arctic insåg att de kunde tjäna pengar på att sälja delar.