Vilken 800cc?

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Skulle lägga min röst på Arctics 800 och om du inte vill lägga ut alltför mycket pengar så skulle jag välja deras 700a.
M7an som jag hade förut spöade många 800or och är ytterst liten skillnad rent motormässigt mot M8an jag har nu:)
En 600 räcker dock väldigt långt i de flesta fallen:)

Är det en lång eller kort skoter du är ute efter, körstil? :)

Edit: är blind...
Skulle ha valt en xf/crossfire 800 från 2010 och uppåt i ditt fall.
Finns på blocket med både 38mm och 57mm matta, så då kan du ju byta matta när det är mer/mindre snö och rullepulver finns det gott om! :)
200mil på en rem brukar inte vara något problem och en skottsäker 800.
 
Last edited:

Jennie

Medlem
21 mar 2013
34
0
1
Jag är nog ute efter en kortbandare. Men det är inget krav. Jag är mer ute efter den som uppfyller mina önskemål.

Vad jag verkar kunna urskilja ur alla kommentarer är att det är arctic cat 800 (typ M8) som gäller om man vill ha en 800:a. (det finns ingen bra ski-doo 800? eller någon Yamaha 800?). När det kommer till 600:a är det e-tec (ski-doo eller Lynx) som verkar vara genomgående det som får mest röster. Stämmer detta?

Jag kan gott ta en 600:a, men jag vill verkligen inte bli besviken av att den sedan inte går att leka med fullt ut. Gillar verkligen designen på både Lynx och Ski-doo så det lockar lite:)
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Men alltså, jag måste bara få fråga: Hur mycket erfarenhet har du av att köra skoter? Det är nog inte så smart att vara total nybörjare och köpa sig en 800. Som sagt, 600 räcker väldigt långt :)
 

Jennie

Medlem
21 mar 2013
34
0
1
Har som jag skrev, en stuga i fjällen och har väl haft skoter i cirka 15 år.. Men det har varit äldre 600 och långbandare. Har aldrig ägt en 800 cc. Den senaste skotern jag hade var på 100 hk men vägde kring 260 kg. (600cc). E-tec:en är också på 600 cc men har 113-114 hk och väger mindre. Därav min fråga om det räcker med 600 cc
.
 
Last edited:

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Skulle fara och provköra en Polaris Indy 600 hos någon handlare om jag var du, sjukt mycket skoter för pengarna och riktigt bra klipp i motorn:)
 

Jennie

Medlem
21 mar 2013
34
0
1
Ok.. Har fått höra att den ska ha en del strul med motor den också. Har jag fel? OM jag tar en 600 så kommer det nog att bli en Ski-doo 600 e-tec (MXZ/Renegade). Men jag uppskattar infon som alla ger och jag är som sagt glad över den respons jag fått på mitt inlägg. Tack alla!
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Inget strul med polaris 600 vad jag vet, dock så ska du undvika dom första årsmodellerna av 600 e-tec då dom inte verkar hålla alltför länge.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Ok.. Har fått höra att den ska ha en del strul med motor den också. Har jag fel? OM jag tar en 600 så kommer det nog att bli en Ski-doo 600 e-tec (MXZ/Renegade). Men jag uppskattar infon som alla ger och jag är som sagt glad över den respons jag fått på mitt inlägg. Tack alla!
Inget fel på polaris 600

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Inget strul med polaris 600 vad jag vet, dock så ska du undvika dom första årsmodellerna av 600 e-tec då dom inte verkar hålla alltför länge.
Har två polare med varsin 2009 600 e-tec. Den ena är en Lynx som gått runt 600
mil och en ski-doo på 732 mil, helt original och inte haft ett ända problem. Ski-doon åker fortfarande på originalremmen, så inga som helst problem där. Däremot känner båda att det är dags att byta till nyare maskiner när säsongen är över. Både är inne på 600 e-tec ännu en gång! :)
 

SkidooMatte

Välkänd medlem
2 nov 2011
320
0
16
Piteå
www.youtube.com
Det som jag vet med polaris 600 är att dom är hemskt snålt ställd på oljan. Min polare köpte en Ny 2012as polaris rmk med den "Skottsäkra" cleanfiremotorn (skar efter 200mil).
Körde nästan 1000mil (918) på orginalkolvarna på min xp 600.
 

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
säljer eventuellt en crossfire 800 -09 i mycket fint skick ! går ej att jämföra med 08 och äldre då den har den nya boggien ! PM'a för mer info :)
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Det som jag vet med polaris 600 är att dom är hemskt snålt ställd på oljan. Min polare köpte en Ny 2012as polaris rmk med den "Skottsäkra" cleanfiremotorn (skar efter 200mil).
Körde nästan 1000mil (918) på orginalkolvarna på min xp 600.
Inte värre än man får ställa upp oljan då.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Jennie

Medlem
21 mar 2013
34
0
1
Ja som sagt jag är mkt tacksam till alla som gett svar och kommit med bra åsikter och förslag. Tack ska ni alla ha!!!
 

Jennie

Medlem
21 mar 2013
34
0
1
Hur är Polaris 800 då? Bra skoter? driftsäker?

Finns det någon Lynx 800 med samma kriterier?
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Hur är Polaris 800 då? Bra skoter? driftsäker?

Finns det någon Lynx 800 med samma kriterier?
Lynx och Ski-doo har samma motorer.
Polaris 800 ska vara fina från -11 och framåt.
Polaris 800 mellan -08 och -10 har jag inte hört något gott om...
 

Jennie

Medlem
21 mar 2013
34
0
1
Kan en Polaris 800 Switchback pro-r 800 dra en pulka utan att gå varm och kräva att man ska köra fort? Är det mer lämpligt med en Switchback än en RMK? Samma fråga ställer jag även angående 600:an
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Ett tips, slå in ett getöga på switchback assault också, borde inte vara några problem att dra pulka. Har sett flertalet med pulka, ett par isrivare att vika ner och sen är det bara hålla i haten och köra.
 

Jennie

Medlem
21 mar 2013
34
0
1
ok! Tack för infon... Fick bara för mig att assulten var mer "Hardcore" an standard RMK och Switchback Pro-r. Men jag kanske har fel? Sedan har väl Switchbacken "kylarn" framtill vilket kyler bättre i låg fart? Assulten kyler väl i bandtunneln?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
switchback assault har bägge kylarna. isrivare och lite snö på tunneln så går det dra en sladd. ( en stund i gången iaf)