Vilken har de bästa egenskaperna, Skidoo tundra xtreme eller Lynx Ranger 49?

Skogis

Medlem
7 jan 2012
16
0
1
Gällivare
Tjena!

Är i tankarna att köpa mig en ny maskin och jag har fastnat för dessa två. Båda har 600 e-tec motor.

Men eftersom detta är helt nya maskiner för mig vill jag kolla om det är någon här som har kör erfarenhet av dessa? Skillnaden jag kan se mellan dom är främst att Tundran har LTS fjädring fram medans 49:an har A-LFS. Sedan har dom lite olika boggi.

Men som sagt har jag inte kört någon av dem så jag vore väldigt tacksam för svar från er med erfarenhet av dessa maskiner!

//S
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Du får nog hjälpa till med att berätta för alla hur du tänkt nyttja din skoter.

Hur kommer din körning se ut?

Blir lättare att hjälpa dig då. ;)
 

Skogis

Medlem
7 jan 2012
16
0
1
Gällivare
Ok, då ska jag försöka berätta om min körning.

Min nuvarande maskin är en forest fox 440 så jag vill komma så nära den maskinens egenskaper som möjligt. Jag kör 100% av tiden i ospårad terräng i skogslandet där det oftast är tätt och är ibehov av att kunna köra sakta.

Varför jag väljer mellan just dessa två maskiner är efter vad jag förstått de två maskiner som fungerar bäst till den här typen av terräng. Jag är fullt införstådd med att jag inte kommer att komma i närheten av foxens lössnö egenskaper men vad gör man när de maskinerna slutat tillverkas och jag är inte sugen på att lägga 30-40 000kr på en beg. fox som redan är 4-6 år gammal.

Hoppas detta har gett en bättre bild av vad jag söker i en maskin.

//S
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag kan ju säga att tundran är bättre än foxen. Och av de två du nämner så är tundran mest lik foxen.

Men att vilja köpa en skoter som är lik en forest fox är ungefär som att vilja rösta in en statsminister som är lik Hitler. Det är nog skönare att bli våldtagen av ett gäng galna somalier än att köra fox.

Jag hade tagit 49an därför att den är skön att köra, i jämförelse med tundran som är en sågbock.
Skillnaden är väl den att tundran saknar framvagn och dessutom har den en boggi som fungerar ganska bra i lössnön. 49an har om jag minns rätt en version av PPS-boggin som visserligen är skön att köra med men går aningen sämre i snön.
 

joojjen

Välkänd medlem
13 aug 2010
258
0
16
säter
Tundran har väl 57 matta med? de är ju kanske att föredra om man ska åka lössnö., sen ingen framvagn att kröka.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Ja med den körningen, som de andra sagt, Tundran är då skotern du ska sikta in dig på.
 

Skogis

Medlem
7 jan 2012
16
0
1
Gällivare
Ja, det verkar ju onekligen att det är Tundran som har mest fördelar. Och bilderna från dootalk.com verkar komma från en person som letar extrema situationer så den varningen lägger jag inte så stor vikt på. När jag kör letar jag alltid den lättaste vägen att ta då det går. Eftersom jag har det som arbets redskap så kör jag aldrig skoter på min fritid.

Men nu till en annan fråga som jag klurar på. Hur kan det komma sig att Finland kan sälja skotrarna 15.000kr billigare än i Sverige, iaf på dessa två modeller? Helt sjukt.

//S
 

freestyler

Välkänd medlem
24 dec 2007
154
0
16
Ja i ditt fall så är tundran bästa valet enligt mig. Främst pga LTS-fjädringen på tundran.
Har du kollat på Tundran med 600ace, fyrtaktaren?
 

Skogis

Medlem
7 jan 2012
16
0
1
Gällivare
Har bara provkört den som snabbast och då var den fin men en kollega till mig köpte förra årets modell med resultat att han sålde den tre månader senare. Främst för att rem kontot växte väldigt fort. Fick byta ny rem efter 20-30 mil. Visst var den skön att köta men VÄLDIGT tung när han väl fastnade. Vet inte om dom fått till variatorn till denna säsong men tycker den är för tung.

//S
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
ACE-motorn har varit lite av ett lotteri. Kanske 1 av 10 som haft den motorn har haft problem med remmar eller andra variatorproblem. Fast nu det sista året har jag inte hört talas om någon som haft problem med variatorerna så man får väl anta att det problemet är åtgärdat.
Tundra extremen har kommit ut ganska mycket det här året, den går lika bra som tundra med ACE- eller 550-motorn, fast mera motor förstås. Vuovdi boazudoallus skulle jag föredra tundran över 49an då 49an har några nackdelar i skogen. Bl a att framvagnen sticker ut och att boggin inte går lika bra i snön.

Överlag tror jag att en 600 ACE är det bästa både körmässigt och totalekonomiskt. Men om du har pengarna, ta extremen. Den är som som foxen fast så mycket "mer".
 
Last edited:

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.182
150
63
Säfsen
Är du en skogssniffare på heltid så skulle jag ta Rangern direkt, för den har en radiator med kylfläkt så krypkörning är inga problem överhuvudtaget.
Tycker det verkar vara så att folk förespråkar Tundra Extreme på grund av någon ballhetsfaktor som uppstått tack vare all uppmärksamhet i skotertidningarna.
Skulle någon slänga på en lägre ruta och en 57-matta på 49 Ranger så har det hux flux blivit en betydligt coolare maskin än Extremen, dels för att Rangern är lägre drevad än Tundran och tack vare kylfläkten.
 

freestyler

Välkänd medlem
24 dec 2007
154
0
16
Tundran har en bättre framvagn om man ska snirkla runt i skogen. Rangern har bredare spårvidd än tundran. 895 jämfört med 813mm, Smalare spårvidd= smidigare mellan träden.
 

Skogis

Medlem
7 jan 2012
16
0
1
Gällivare
Tjena!

Tack för all info här på loggen men imorgon så kommer min nya maskin. Med hjälp av er och andra kanaler så bestämde jag mig för tundran. Känns lite som att man köpt grisen i säcken men jag tror nog att jag blir nöjd.

Ha en bra vinter!

//S
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.182
150
63
Säfsen
Tundran har en bättre framvagn om man ska snirkla runt i skogen. Rangern har bredare spårvidd än tundran. 895 jämfört med 813mm, Smalare spårvidd= smidigare mellan träden.
Ja, tjenare! Du får ha hur smalt mellan skidorna du vill när du är ute på senvinterns skare och smyger mellan gran o tall, i det långsamma tempot så klarar bara isrivarna att smörja slidesen och kylningen blir lidande. Då är det bara att stanna Tundran när Rangern fortsätter förbi.....
 

Skogis

Medlem
7 jan 2012
16
0
1
Gällivare
Ja, men det är ju lite trist att köpa en maskin som endast klarar av att snirkla runt gran och tall när det är skare... Eller hur?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Är du en skogssniffare på heltid så skulle jag ta Rangern direkt, för den har en radiator med kylfläkt så krypkörning är inga problem överhuvudtaget.
Tycker det verkar vara så att folk förespråkar Tundra Extreme på grund av någon ballhetsfaktor som uppstått tack vare all uppmärksamhet i skotertidningarna.
Skulle någon slänga på en lägre ruta och en 57-matta på 49 Ranger så har det hux flux blivit en betydligt coolare maskin än Extremen, dels för att Rangern är lägre drevad än Tundran och tack vare kylfläkten.
Precis, den må vara ball i reportagen men i verkligheten är det annat. ;)
 
Reactions: jockej

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.182
150
63
Säfsen
Du Skogis, egentligen är det här ingenting att tugga om längre eftersom du redan beställt maskin, men när du svarade som du gjorde i citatet nedan, så bara måste jag.....
Ja, men det är ju lite trist att köpa en maskin som endast klarar av att snirkla runt gran och tall när det är skare... Eller hur?
Om du läst i senaste SR där de testar arbetsmaskiner. Där är Extremen med och får jättemycket skryt för att den är så sportig, MEEEN det står även så här:
Ski-Doo var väldigt noggranna med att poängtera att man inte har någon extra kylare på Tundra Extreme, vilket betyder att den inte alls lämpar sig för snöfattiga förhållanden på vårkanten eller för krypkörning under längre stunder. En annan orsak till att detta inte lämpar sig är att det sitter en matta med 57 millimeters kammar på skotern, vilket gör behovet av snö extra viktigt.

Jag hoppas iallafall att du får jättekul med din Tundra och att den kommer att funka klockrent för dig. Det är ju trots allt rätt koncern och rätt motor.